Coraz częściej spotykam na grupach Facebookowych poświęconych nauczaniu informatyki problemy z instalacją różnych programów w komputerach domowych dzieci. To oczywiście bolączka dla nauczycieli, kiedy nie mogą mieć jednolitego środowiska do nauki zdalnej.
Chciałbym tu skorzystać z moich doświadczeń w zakresie wsparcia zdalnego, które w latach 2010-2012 prowadziłem w projekcie POKL „Strategie Wolnych i Otwartych Implementacji”, i przedstawić mój pomysł i moją pomoc dla nauczania zdalnego.
Linux w Windows w VirtualBox.
Wyobraźmy sobie, że wszyscy uczniowie mają ten sam system, ten sam identyczny pulpit, te same aplikacje. Niezależnie od tego, jakim dysponują w domu systemem:
- Windows 7 lub Windows 10
- MacOS
- Linux
Chciałbym zaproponować rozwiązanie wirtualizacji systemu w systemie (nie mylić ze sprawdzaniem poziomu cukru w cukrze), które możemy wykonać dzięki oprogramowaniu Virtualbox.
VirtualBox – umożliwia uruchomienie wirtualnych systemów w komputerze.
Kiedy już będziemy mieć zainstalowany VirtualBox w naszym systemie, możemy pobrać plik OVA z obrazem naszego linuksa i wczytać go do WirtualBox’a. Poniżej krótki film, jak to zrobić:
Plik OVA do pobrania – około 5 GB.
Jeśli chcesz pobrać plik, to Prawy Przycisk Myszy i „Zapisz link jako…”
Weryfikacja poprawności pobranego pliku:
Suma kontrolna MD5 – Skrót MD5 lub suma kontrolna jest używana jako cyfrowy odcisk pliku (z ang. digital fingerprint). Jest bardzo mało prawdopodobne, że dwa różne pliki istniejące w świecie rzeczywistym będą miały taką samą wartość skrótu MD5. (więcej: https://pl.wikipedia.org/wiki/Md5sum)
Suma kontrolna MD5 dla pliku to:
489488a765a6d3d22dc80ae51127a280 Free-Desktop.ova
Teraz możemy sprawdzić plik – w systemie Windows możemy użyć programu https://www.dobreprogramy.pl/MD5-Checksum-Tool,Program,Windows,56744.html
W momencie, kiedy będziemy mieli zaimportowany system, możemy skasować z dysku plik OVA – to zaoszczędzi kilka gigabajtów. W ten sposób mamy gotowy system. Od razu zyskujemy dziesiątki aplikacji, w tym m. in.:
- Python 3.8.2 + IDLE (środowisko dopuszczone do matury z informatyki)
- Mu-Editor – środowisko IDE do Pythona z wbudowanymi ciekawymi trybami pracy:
- Flask – biblioteka do szybkiego tworzenia aplikacji dla stron internetowych
- Pygame Zero – biblioteka do łatwego tworzenia gier
- Free Pascal IDE (środowisko dopuszczone do matury z informatyki)
- Lazarus – środowisko RAD do tworzenia aplikacji graficznych (dobre dla nauki na kierunku technik programista)
- CodeBlocks – C++ (środowisko dopuszczone do matury z informatyki)
Więcej o tym systemie w artykule pt. „Free-Desktop 2020 (Mate) – nowości z Pythonem w tle.”
Spora część nauczycieli będzie zainteresowana GIMP’em, którego trzeba sobie doinstalować w tym systemie. Jak to zrobić?
Przede wszystkim musimy uruchomić Menadżer oprogramowania – APP STORE dla systemu (Tak, tak, w Linuksie od dawna funkcjonuje takie centrum instalacji aplikacji) – poniżej zrzut mojego prywatnego MENU START 😉 Widać, czego używam najczęściej.
Następnie zobaczymy mniej więcej taki obrazek (zwróćmy uwagę na pole wyszukiwania aplikacji w prawym górnym narożniku):
Wpisujemy w tymże polu słowo gimp… i już! Wystarczy, że klikniemy magiczny przycisk [INSTALUJ]….
Hasło do systemu: uczen
Tak więc widzimy, to nie jest najtrudniejsze zadanie świata. Dzięki temu zdobędziemy nowe umiejętności, kompetencje, każdy z nas będzie dysponował bezpiecznym środowiskiem z identycznym pulpitem i narzędziami.
To jest rozwiązanie, które może uzdrowić zdalne nauczanie.
A jeśli interesujesz się i chcesz wiedzieć więcej, polecam kilka stron:
- FREE-Desktop – strona projektu, na której znajdziesz więcej
- Free-Desktop 2021 – moja propozycja na ten rok szkolny.
- Chmura edukacyjna – propozycja dla Polski – przykład niemiecki
- Moje propozycje rozwiązań edukacyjnych
Zdobywca wyróżnienia Listy 100 Szerokiego Porozumienina Rzecz Umiejętności Cyfrowych Polsce w latach 2017, 2020 i 2021, członek zarządu Szkolnej Sekcji Informatyki przy Polskim Towarzystwie Informatycznym. Trener języka programowania Python, robotyki, mechatroniki, technologii komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych oraz oprogramowania OpenSource.
Autor książki „Python 3. Projekty dla początkujących i pasjonatów” wydanej przez Helion Edukacja.
Współautor treści z języka Python w projekcie E-Podręczniki do kształcenia ogólnego dla klas ponadgimnazjalnych. Współautor książki "Koduj w Pythonie - tworzymy grę przygodową" oraz publikacji "ENIGMA - Poznaj zagadkę Enigmy, tworząc grę przygodową w Pythonie" wydanych przez Fundację Rozwoju Edukacji Cyfrowej.
- Czy chcemy być „na szmyczy” korporacji? - 31 lipca 2023
- WordPress w edukacji – jak uczyć kompetencji w bezpieczny sposób. - 3 lutego 2023
- Prezent świąteczny – FREE-SERWER - 2 grudnia 2022