Chcę podzielić się z Wami moim pomysłem na 2020 rok – będzie to kolejna wersja systemu FREE-DESKTOP oraz nowość w dziedzinie Pythona. Chcę dać Wam do ręki nowe narzędzia, które pozwolą na kreatywne podejście do informatyki i programowania. Od Was zależy tylko, czy zechcecie z nich skorzystać. A będą to:
Shoebot – świetne IDE wraz z biblioteką do tworzenia efektownych grafik niewielką ilością kodu
Zapewne znacie JavaScript lub Processing, gdzie można ciekawe elementy graficzne rysować w prosty sposób? Brakowało Wam tego w Pythonie? Ja odnalazłem świetny projekt Open Source (dostępny w serwisie GitHub), dzięki któremu możecie teraz z uczniami tworzyć ciekawe rysunki.
Laby – wirtualna mrówka pokonująca labirynt (do programowania w Python, Java, C, C++, Perl, Ruby)
Dzięki temu możecie uczniom dać możliwość poruszania mrówką za pomocą różnych języków programowania. Może to być przydatne w momencie, kiedy potrzebujecie chwili na lekcji, kiedy dzieci zajmą się czymś samodzielnie – w końcu to tylko gra 😉 Projekt jest OpenSource i dostępny na GitHub.
Standardowe środowisko Python 3.6 IDLE – dopuszczone do matury przez CKE – tutaj nie ma o czym zbytnio się rozpisywać, choć….
Kto dotrze z czytaniem w to miejsce, zapraszam do odwiedzenia pewnej strony:
Jestem współautorem podręcznika w częsci języka Python.
Mu-Editor – środowisko Pythona, moim zdaniem ciekawe dla szkół podstawowych, a więcej informacji o nim na moim blogu. Oczywiście to też jest projekt OpenSource – więcej w serwisie GitHub.
Minetest – wersja OpenSource znanej gry, gdzie otrzymujecie za darmo środowisko oraz możliwość uruchomienia serwera przez ucznia. To oczywiście też projekt OpenSource.
eduActive8 – zestaw ponad 200 aktywności i ćwiczeń dla wszystkich grup wiekowych od klasy 1 do klasy 8 SP; pogrupowane wg grupy wiekowej. To również projekt OpenSource, tworzony (uwaga!) przez jednego człowieka, Ireneusza Imiołka (mojego kolegę), którego możecie zagadnąć na Facebooku.
GCompris – najnowsza wersja środowiska z ponad 100 aktywnościami dla klas 1-3 jak np. układanie na wadze, memo, aktywności pamięciowe, zadania manualne, algebra, plastyka. To też jest OpenSource.
www.free-desktop.pl – strona projektu
Poza tymi wymienię jeszcze kilka:
- Bluefish – środowisko edycji HTML
- Geany – środowisko IDE dla: C, Pascal, HTML, Python, Ruby …
- Pełny Libre Office – pakiet biurowy w wersji 6, obsługuje formaty otwarte oraz Microsoft DOCX, XLSX, PPTX …
- Arduino-ide – standardowe IDE do programowania mechatronicznego
- Scratch 3 – najnowsza wersja off-line
- TuxPaint – rewelacyjny program dla najmłodszych do tworzenia grafiki
- GIMP – znany wszystkim program do grafiki
- HexChat – program do rozmów prowadzonych poprzez kanały IRC (nie tylko dla hakerów – po prostu dla wszystkich)
- Firefox – najnowsza wersja przeglądarki z możliwością ustawienia DNS over HTTPS by Cloudflare
- VLC – multimedialny odtwarzać wszystkich formatów, jakie widzieli programiści
- RedShift – aplikacja dostosowująca temperaturę wyświetlania do pory dnia
- PDF/EPS viewer – abyście od razu mogli przeglądać dokumenty
Właściwie aplikacji dostępnych od razu jest dużo więcej, ale nie chcę tutaj się zbytnio rozpisywać.
Po co to robię?
- Uważam, że każdy ma prawo do dostępu do aplikacji OpenSource
- Chcę dać nauczycielom środowisko gotowe w 95% do pracy z uczniami, aby nie musieli instalować dziesiątek programów
- Uwielbiam oprogramowanie OpenSource i w ten sposób oddaję podziękowanie ich twórcom
- Jestem starym hakerem i lubię „hakować system„
- Może dzięki mojej pracy świat będzie lepszy?
- A może dzieci nauczą się, że istnieje świat informatyki poza GAFA i Microsoft?
OK – zapraszam do współpracy – i zapraszam na grupy Facebooka poświęcone Pythonowi 😉 Pamiętajcie też o tym, że staram się wspierać społeczność nauczycieli moimi inicjatywami:
- Blog poświęcony Pythonowi
- Moje darmowe wizyty ze szkoleniami Pythona dla początkujących
- Podstawowy kurs o Pythonie, jak go zainstalować, jak używać
- Pomoc online dla nauczycieli z Pythona
www.free-desktop.pl – strona projektu
Zdobywca wyróżnienia Listy 100 Szerokiego Porozumienina Rzecz Umiejętności Cyfrowych Polsce w latach 2017, 2020 i 2021, członek zarządu Szkolnej Sekcji Informatyki przy Polskim Towarzystwie Informatycznym. Trener języka programowania Python, robotyki, mechatroniki, technologii komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych oraz oprogramowania OpenSource.
Autor książki „Python 3. Projekty dla początkujących i pasjonatów” wydanej przez Helion Edukacja.
Współautor treści z języka Python w projekcie E-Podręczniki do kształcenia ogólnego dla klas ponadgimnazjalnych. Współautor książki "Koduj w Pythonie - tworzymy grę przygodową" oraz publikacji "ENIGMA - Poznaj zagadkę Enigmy, tworząc grę przygodową w Pythonie" wydanych przez Fundację Rozwoju Edukacji Cyfrowej.
- Czy chcemy być „na szmyczy” korporacji? - 31 lipca 2023
- WordPress w edukacji – jak uczyć kompetencji w bezpieczny sposób. - 3 lutego 2023
- Prezent świąteczny – FREE-SERWER - 2 grudnia 2022