Moja propozycja dla edukacji w Polsce – na przykładzie Niemiec, które rozwiązują sprawę dostępu do danych dla uczennic, uczniów, pracowników oświaty.
Kiedy wszyscy zastanawiamy się, jak poradzić sobie z edukacją zdalną, chciałbym do dyskusji dorzucić przykład zza naszej zachodniej granicy. Tam powstało konsorcjum, które udostępnia „lokalną Chmurę edukacyjną„.
Oto informacja, jaką można przeczytać na ich stronie:
Unlike most cloud providers, sciebo stores und processes your data in Germany exclusively. This takes place not anywhere by anyone, but only by qualified employees of the data processing centres in Bonn, Duisburg-Essen and Münster. As a result, your data is subject to the German Data Protection Act, one of the strictest in the world. As a non-commercial public service provider, we also have no interest in passing on your data. To protect your data we use state-of-the-art security technology. The transmission paths to your devices are of course SSL-encrypted. Altogether, sciebo is the safe alternative for your data.
Informacja z FAQ.
Sciebo, bo tak nazywa się ten projekt, powstało dzięki niekomercyjnemu projektowi, a więc dane, które przechowują użytkownicy, nie są towarem.
Za realizację projektu odpowiada:
Westfälische Wilhelms-Universität Münster
Schlossplatz 2
D-48148 Münster
Oprogramowanie klienta dostępne jest dla wszystkich najważniejszych systemów operacyjnych, oraz, co warto zauważyć, w przypadku Androida możliwe jest pobranie pliku APK, więc nawet jeśli ktoś nie posiada usług Sklepu Google – może sobie własnoręcznie zainstalować na swoim urządzeniu.
Tak więc użytkownicy systemu otrzymują:
- 30 GB przestrzeni na dane użytkownika
- oprogramowanie OnlyOffice do edycji dokumentów w chmurze
- możliwość instalacji LibreOffice na każdym komputerze domowym
Dodatkowo myślę, że gdyby z tym połączyć platformę Moodle, która jest dedykowana dla edukacji zdalnej, oraz BigBlueButton, który jest systemem wideokonferencji online, mielibyśmy bardzo ciekawe środowisko edukacyjne.
Garść informacji technicznych – platforma ta zbudowana jest z następujących elementów:
- Lider: IT Center (Zentrum für Informationsverarbeitung, ZIV) of Münster University
- Lokalizacje serwerowni: Münster, Bonn, Duisburg-Essen
- Uczestnicy: 10 uniwersytetów, około 500 000 użytkowników
- Przestrzeń dyskowa: 5 PETA Bajtów
- Oprogramowanie: Open Source OwnCloud
- Sprzęt: 5 serwerów Lenovo GPFS Storage Server GSS26
Wyobraźmy sobie teraz, że organy prowadzące szkoły decydują się na zorganizowanie tego rodzaju „chmury edukacyjnej” dla szkół na swoim rejonie. Oczywiście nie ma potrzeby dla ograniczonej liczby użytkowników budowa wielkich serwerowni. Najprawdopodobniej wystarczy lokalny serwer zarządzany przez lokalną firmę. W obrębie całego kraju łatwo o integrację i ujednolicenie oprogramowania, zwłaszcza że dla wszystkich użytkowników oprogramowanie OpenSource jest darmowe.
Oprogramowanie na licencjach GPL i podobnych.
A do tego wszystkiego możemy dodać jeszcze element edukacyjno-rozrywkowy.
Minetest
gra sieciowa z możliwością programowania w Python lub Lua.
Oczywiście jako projekt OpenSource, Minetest jest darmowy i dostępny dla większości systemów operacyjnych. Możemy więc z naszymi uczniami budować światy, a organ prowadzący mógłby utrzymywać na serwerze również instancję serwera Minetest dla lokalnej społeczności.
W ten sposób moglibyśmy realizować własną politykę wdrażania IT w edukacji, a dzięki zatrudnianiu lokalnych firm do obsługi bieżącej takiego systemu pieniądze pozostawałyby w 100% w rękach lokalnych przedsiębiorstw. W obecnym czasie to chyba ważna sprawa.
Mój autorski pomysł na poprawę sytuacji lokalnych firm IT.
Zapraszam do dyskusji, a jeśli jakikolwiek organ prowadzący chciałby zobaczyć takie rozwiązania „na żywo”, jestem gotów pomóc i pokazać.
Mój adres mailowy: adasiek_j (at) protonmail.ch
Zdobywca wyróżnienia Listy 100 Szerokiego Porozumienina Rzecz Umiejętności Cyfrowych Polsce w latach 2017, 2020 i 2021, członek zarządu Szkolnej Sekcji Informatyki przy Polskim Towarzystwie Informatycznym. Trener języka programowania Python, robotyki, mechatroniki, technologii komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych oraz oprogramowania OpenSource.
Autor książki „Python 3. Projekty dla początkujących i pasjonatów” wydanej przez Helion Edukacja.
Współautor treści z języka Python w projekcie E-Podręczniki do kształcenia ogólnego dla klas ponadgimnazjalnych. Współautor książki "Koduj w Pythonie - tworzymy grę przygodową" oraz publikacji "ENIGMA - Poznaj zagadkę Enigmy, tworząc grę przygodową w Pythonie" wydanych przez Fundację Rozwoju Edukacji Cyfrowej.
- Czy chcemy być „na szmyczy” korporacji? - 31 lipca 2023
- WordPress w edukacji – jak uczyć kompetencji w bezpieczny sposób. - 3 lutego 2023
- Prezent świąteczny – FREE-SERWER - 2 grudnia 2022