Od kilkunastu dni większość osób związanych z edukacją usilnie stara się znaleźć sposoby na gwałtowne załatanie czarnej dziury edukacyjnej.
Całkowity brak systemowych rozwiązań edukacji oraz brak narzędzi technologicznych.
Moja autorska definicja edukacyjnej czarnej dziury.
Nie jestem prawnikiem, nie znam się na sposobach tworzenia ustaw. Ale znam się na technologii, więc postaram się tu dać kilka pomysłów.

Federacja jest formą decentralizacji.
Zamiast jednej centralnej usługi, z której korzystają wszyscy ludzie, istnieje wiele usług, z których może korzystać dowolna liczba osób.
Wszystkie projekty, które prezentuję poniżej, to projekty OpenSource. To oznacza, że administracja państwowa lub ktokolwiek inny może w dowolnej liczbie pobierać, kopiować, uruchamiać, a nawet modyfikować to oprogramowanie. Możemy jako Państwo dysponować oprogramowaniem, które jest zawsze dostępne dla każdego. Pomyślmy, gdyby każda ze szkół w Polsce przeznaczyła 1 000 zł na rozwój, ile pieniędzy mogłoby popłynąć do polskich firm? Pozostałoby w kraju w postaci podatków zapłaconych przez lokalne firmy? Ilu specjalistów IT mogłoby mieć pracę w całym kraju przy wsparciu takich usług?

Przy okazji proponuję zapoznać się z dokumentem przygotowanym przez Joint Research Centre – Institute for Prospective Technological Studies:
OpenCases: A Catalogue of Mini Cases on Open Education in Europe

NextCloud – udostępniaj dokumenty i współpracuj nad nimi, wysyłaj i odbieraj wiadomości e-mail, zarządzaj kalendarzem i organizuj czaty wideo bez wycieków danych. Jako w pełni lokalne rozwiązanie, Nextcloud Hub zapewnia korzyści współpracy online bez ryzyka zgodności i bezpieczeństwa.
Oto tłumaczenie opisu ze strony https://nextcloud.com/hub/. Ten projekt umożliwia utrzymywanie lokalnej (szkolnej, gminnej, powiatowej) instancji do wymiany danych.
FREE-Desktop – to projekt, który realizuję za darmo dla edukacji już od 10 lat. Każdy może pobrać sobie za darmo i w pełni legalnie oprogramowanie ze strony https://free-desktop.pl Dzięki temu nauczyciel ma pewność, że każde dziecko ma identyczne oprogramowanie, nie ma problemów z licencjami czy też dostępnością. Nie ma potrzeby posiadania łącza internetowego, więc takie środowisko doskonale sprawdzi się w miejscach, gdzie z dostępem do sieci Internet jest problem.

Projekt OpenMeetings – kolejny projekt OpenSource, który pozwala tworzyć własne, niezależne systemy wideokonferencyjne. Dostępny na stronie https://openmeetings.apache.org/ Taki system mógłby być dostępny w każdej gminie, wówczas kilka szkół miałoby do niego dostęp, ruch rozkładałby się pomiędzy ludzi, nie byłoby problemów, gdyby awaria jednej firmy (np. Clickmeeting lub Livewebinar lub Cisco) powodowałaby od razu problem w wielu miejscach na świecie.

BigBlueButton – to kolejna platforma OpenSource do wideokonferencji. Posiada wiele funkcjonalności, oczywiście pokoje konferencyjne, chat, ankiety… posiada również możliwość integracji z systemem Moodle. Strona domowa projektu to https://bigbluebutton.org/ Poniżej krótkie wideo prezentujące możliwości platformy.

Projekt Kolibri – zaprojektowany do pracy na jak największej liczbie urządzeń i systemów operacyjnych, wykorzystując istniejący sprzęt. Dotyczy to Windows, Linux i OSX. Zakłada rozproszone serwery treści – moim zdaniem może być ciekawą alternatywą na dzisiejsze czasy. Strona dokumentacji projektu to https://kolibri.readthedocs.io/en/latest/


Otwarta Szkolna Platforma – system wspomagający nauczanie w szkole, wykonany przez jednego(!) nauczyciela (Mikołaja Sochackiego) jako projekt OpenSource, jego źródła można pobrać z serwisu GitHub.
W części o uczniach Mikołaj zrobił następujące funkcjonalności:
- dane uczniów i rodziców
- oceny
- obecności
- tematy
- ogłoszenia
- uwagi
- plany lekcji
- tworzenie dokumentów szkolnych
- kółka
- rozkłady
W części platformy edukacyjnej do tworzenia i udostępniania kursów i materiałów dostępne są moduły:
- lista kursów
- strona kursu dla uprawnionych + pokaz jako slajd
- rozwiązywanie sprawdzianu
- tworzenie kursu
- przeglądanie i edycja lekcji
- dodawanie haseł
- dodawanie artykułów
- dodawanie zadań
- dodawanie plików/załączników
- dodawanie i pokaz prezentacji
- tworzenie sprawdzianu

Moodle – system prowadzenia kursów umożliwia udostępnianie i zarządzanie kursami i ich użytkownikami. Jest najczęściej stosowanym i najbardziej popularnym w środowiskach związanych z edukacją narzędziem stworzonym do wspierania procesu kształcenia na odległość.
Strona projektu to https://moodle.org/
Dodatkowo posiada wiele modułów, które rozbudowują jej główną funkcjonalność, dla przykładu VPL, którego strona domowa to https://vpl.dis.ulpgc.es/ – pozwala on na egzaminowanie z programowania.

Elgg – platforma sieci społecznościowej, która może być wykorzystana dla lokalnej społeczności. Strona domowa projektu to https://elgg.org/ – a przykładowa strona wykorzystująca ten projekt to: https://stemtips.education.ufl.edu/

Mastodon może działać samodzielnie. Podobnie jak tradycyjna strona internetowa, ludzie rejestrują się na niej, publikują wiadomości, przesyłają zdjęcia i rozmawiają ze sobą. W przeciwieństwie do tradycyjnej strony internetowej, strony Mastodon mogą ze sobą współpracować, pozwalając użytkownikom komunikować się ze sobą; tak jak możesz wysłać wiadomość e-mail ze swojego konta Gmail do kogoś z programu Outlook, Fastmail, Protonmail lub dowolnego innego dostawcy poczty e-mail, tak długo, jak znasz ich adres e-mail, możesz wspomnieć lub wysłać wiadomość do dowolnej osoby w dowolnej witrynie internetowej, używając jej adresu.
Podobnie jak blogowanie polega na publikowaniu aktualizacji witryny, mikroblogowanie polega na publikowaniu niewielkich aktualizacji strumienia aktualizacji w Twoim profilu. Możesz publikować posty i opcjonalnie dołączać takie media, jak zdjęcia, audio, wideo lub ankiety. Mastodon pozwala śledzić znajomych i odkrywać nowych.
To tłumaczenie tekstu ze strony projektu: https://docs.joinmastodon.org/

Jeśli ktoś jest zainteresowany, zapraszam na mój profil:
https://fosstodon.org/@abix_edukacja
To moje propozycje na aktualną sytuację – piszę to na szybko, po kilkunastu rozmowach z różnymi osobami, które pytają się o możliwości rozwiązań na ten trudny czas. Moim zdaniem to sensowne rozwiązania w ogóle na przyszłość.
Wg mnie należy przemyśleć takie rozwiązanie, aby organ prowadzący utrzymywał dla szkół, które są w jego rejonie, takie usługi – wówczas można mówić o jednolitych usługach i sposobach działania, ale o zdecentralizowanej infrastrukturze, która jest odporna na awarie w jednym punkcie i pozwala rozłożyć obciążenie.
Zdobywca wyróżnienia Listy 100 Szerokiego Porozumienina Rzecz Umiejętności Cyfrowych Polsce w latach 2017, 2020 i 2021, członek zarządu Szkolnej Sekcji Informatyki przy Polskim Towarzystwie Informatycznym. Trener języka programowania Python, robotyki, mechatroniki, technologii komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych oraz oprogramowania OpenSource.
Autor książki „Python 3. Projekty dla początkujących i pasjonatów” wydanej przez Helion Edukacja.
Współautor treści z języka Python w projekcie E-Podręczniki do kształcenia ogólnego dla klas ponadgimnazjalnych. Współautor książki "Koduj w Pythonie - tworzymy grę przygodową" oraz publikacji "ENIGMA - Poznaj zagadkę Enigmy, tworząc grę przygodową w Pythonie" wydanych przez Fundację Rozwoju Edukacji Cyfrowej.
- Czy chcemy być „na szmyczy” korporacji? - 31 lipca 2023
- WordPress w edukacji – jak uczyć kompetencji w bezpieczny sposób. - 3 lutego 2023
- Prezent świąteczny – FREE-SERWER - 2 grudnia 2022