PRZYCZYNY ZACHOWAŃ TRUDNYCH U UCZNIÓW ZE SPE

Trudne zachowania uczniów, zwłaszcza tych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), stanowią wyzwanie dla nauczycieli i wychowawców. Właściwa reakcja na takie zachowania oraz ich skuteczne minimalizowanie mogą znacząco poprawić jakość pracy w klasie oraz dobrostan uczniów.


1. Czym są trudne zachowania?

Trudne zachowania to wszelkie działania ucznia, które zakłócają proces dydaktyczny, utrudniają współpracę, powodują dyskomfort u innych uczniów i nauczycieli lub wpływają na bezpieczeństwo. Wśród nich wyróżniamy:

  • Agresję fizyczną (uderzanie, popychanie, niszczenie przedmiotów),
  • Agresję werbalną (krzyk, obraźliwe słowa, groźby),
  • Autoagresję (samookaleczenia, uderzanie głową w ścianę, gryzienie siebie),
  • Bunt i odmowę współpracy (ignorowanie poleceń, odmawianie udziału w zajęciach),
  • Wycofanie społeczne (unikanie kontaktu, brak reakcji na pytania),
  • Stereotypie ruchowe (np. machanie rękami, kołysanie się, ciągłe powtarzanie fraz bez znaczenia komunikacyjnego),
  • Nagłe wybuchy emocjonalne (płacz, krzyk, frustracja bez widocznej przyczyny).

2. Przyczyny trudnych zachowań

Grafikę przygotował Mateusz Łysek z grupy Belfry bazgrolą.

POBIERZ GRAFIKĘ W PDF

Zachowania trudne mogą mieć różne źródła, często związane ze SPE ucznia:

  • Trudności w komunikacji – brak umiejętności wyrażania emocji, potrzeb i myśli, pytania o ważne rzeczy, ale także dzielenie się tym co cieszy, boli, raduje,
  • Przeciążenie sensoryczne – nadmierna ilość bodźców (hałas, światło, zapachy dotyk),
  • Lęk, stres, niepokój i brak cierpliwości – niepewność związana z nowymi sytuacjami, testami, zmianami w harmonogramie, ekspresowe wykonanie zadań i nudzenie się, ale także niepokój wywołany ze zbyt duża ilością zadań

Wykorzystaj szablony i schematy- TUTAJ

  • Deficyty w zakresie funkcjonowania społecznego – brak umiejętności odczytywania norm społecznych,
  • Niezaspokojone potrzeby fizyczne – głód, zmęczenie, brak ruchu,
  • Nieumiejętność radzenia sobie z emocjami – uczniowie mogą nie znać strategii regulacji emocjonalnej,
  • Nieodpowiednie reakcje dorosłych – zbyt surowa dyscyplina lub brak konsekwencji.
  • Zachowania ucieczkowe- t
    o reakcje, w których osoba unika lub wycofuje się z sytuacji, która wydaje się dla niej trudna, stresująca lub niekomfortowa. Mogą objawiać się fizycznym oddaleniem, unikiem kontaktu wzrokowego, zmianą tematu rozmowy lub wycofaniem się z wykonywanego zadania.
  • Dostęp do ulubionych przedmiotów- Trudne zachowanie związane z dostępem do ulubionych przedmiotów polega na wyrażaniu frustracji, złości lub nieodpowiednich reakcji w sytuacji, gdy osoba nie może otrzymać lub korzystać z pożądanej rzeczy. Może przejawiać się np. krzykiem, płaczem, uporem, a nawet agresją, jeśli przedmiot nie jest dostępny natychmiast lub zgodnie z jej oczekiwaniami.
  • Brak dostosowań do wymagań edukacyjnych i niewłaściwe ocenianie- zadania są zbyt trudne, jest ich zbyt dużo, tempo pracy niedostosowane do potrzeb uczniów i nieadekwatnie dobraliśmy narzędzia sprawdzające poziom wiedzy i umiejętności.

O dostosowaniach przeczytasz TUTAJ

O ocenianiu uczniów ze SPE przeczytasz TUTAJ

3. Jak minimalizować bodźce wywołujące trudne zachowania?

Aby zapobiegać występowaniu trudnych zachowań, warto:

  • Zapewnić przewidywalność – stosować stały harmonogram, sygnalizować zmiany,
  • Dostosować środowisko – ograniczyć hałas, stworzyć przestrzeń do wyciszenia,
  • Stosować komunikację wizualną – używać piktogramów, planów dnia,
  • Nauczyć strategii samoregulacji – ćwiczyć techniki oddechowe, wprowadzić przerwy sensoryczne,
  • Uwzględnić potrzeby sensoryczne – zapewnić uczniowi dostęp do np. gumy sensorycznej, piłek antystresowych,
  • Wykorzystywać poczekajki– zająć wolny czas dodatkowymi, lubianymi przez ucznia zadaniami,

Wykorzystaj poczekajki- TUTAJ

  • Motywować pozytywnie – chwalić dobre zachowania, zamiast skupiać się na błędach.

4. Jak reagować na trudne zachowania?

Gdy trudne zachowanie już się pojawi, ważne jest, aby:

  • Zachować spokój – dorosły powinien być opanowany, aby nie eskalować sytuacji,
  • Nie wdawać się w konfrontację – unikać długich dyskusji, szczególnie gdy uczeń jest rozemocjonowany,
  • Stosować techniki deeskalacji – np. spokojny ton głosu, ograniczenie liczby bodźców,
  • Zapewnić uczniowi przestrzeń – umożliwić wyciszenie się w bezpiecznym miejscu,
  • Zastosować prostą i jasną komunikację – krótkie zdania, neutralny ton głosu.

5. Jakie konsekwencje wyciągać?

Konsekwencje powinny być dostosowane do wieku i możliwości ucznia:

  • Naturalne konsekwencje – np. jeśli uczeń zniszczył pracę kolegi, pomaga w jej odbudowaniu,
  • Konsekwencje edukacyjne – rozmowa na temat wpływu zachowania na innych,
  • Konsekwencje czasowe – np. „Chwilę odpoczniesz, zanim wrócisz do zadania”,
  • Wzmacnianie pozytywnych zachowań – nagradzanie prób samoregulacji.

Materiały na temat zachowań trudnych kupisz TUTAJ

6. Jak zapobiegać trudnym zachowaniom w przyszłości?

  • Analizować i nie dopuszczać do sytuacji trudnych – prowadzić obserwacje, wyciągać wnioski, uczyć przekierowywania uwagi ucznia na inne rzeczy, wdrażać trening zastępowania agresji.
  • Jasne zasady i struktura – przypomnij uczniom reguły i konsekwencje ich przestrzegania.
  • Dostosowanie zadań – upewnij się, że poziom trudności jest adekwatny do możliwości ucznia.
  • Przewidywanie i zapowiadanie zmian – informuj o zmianach w planie lekcji, aby uczeń miał czas na adaptację.
  • Stosować strategię wzmocnienia pozytywnego – doceniać wysiłek ucznia, wdrożyć system motywacyjny i wzmocnienia pozytywne.
  • Odwrócić komunikaty– o trudnych rzeczach można mówić konstruktywnie bez wykluczania i stygmatyzowania.
  • Alternatywne sposoby komunikacji – umożliw uczniowi wyrażanie potrzeb w sposób akceptowalny (np. gesty, karty z symbolami).
  • Wdrażać techniki relaksacyjne – np. ćwiczenia oddechowe, mindfulness, piłeczki gniotki,
  • Pracować nad kompetencjami społecznymi – treningi umiejętności społecznych, ale także przy każdej nadążającej się sytuacji, inicjować takie sytuacje i modelować właściwe zachowania,
  • Dbać o dobrą relację z uczniem – budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa.
  • Zapewnienie przerw sensorycznych lub ruchowych – daj uczniowi możliwość krótkiego odpoczynku, np. ruchowego lub sensorycznego.

WIĘCEJ NA TEMAT ZACHOWAŃ TRUDNYCH I PRACY Z UCZNIAMI ZE SPE PRZECZYTASZ TUTAJ

Zyta Czechowska
Pozostałe wpisy Zyta Czechowska (Zobacz wszystkie)
Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment dwa is processed.