Ocenianie w edukacji hybrydowej

O ocenianiu można mówić długo i różnorodnie. Niektórzy nauczyciele są zwolennikami częstego, sumującego oceniania,inni wolą ocenianie kształtujące. Każdy z nich jest w stanie przedstawić argumenty za jednym lub drugim podejściem. Stając w obliczu nowego modelu nauczania – nauczania hybrydowego,warto zastanowić się, który model oceniania będzie najkorzystniejszy i najskuteczniejszy, a także pozwoli nam nauczycielom stale monitorować rozwój wiedzy i umiejętności uczniów.(…) Potocznie kiedy myślimy o ocenianiu, myślimy o ocenie sumującej. Nie jest to jednak jedyna forma oceniania, a często również nie służy ona uczeniu się. Zacznijmy jednak od definicji oceniania. Dokonywanie oceny to „systematyczne zbieranie i analiza informacji w celu poprawy uczenia się uczniów” (Stassen i in., 2001, str. 5). Ocenianie nie jest więc prostym postawieniem stopnia, jest procesem zbierania dowodów na to, że uczeń nabył (bądź nie) wiedzę i umiejętności, jakie chcieliśmy, żeby nabył oraz procesem planowania dalszych działań, które wynikają z analizy tych informacji. Hattie (2009) w swojej książce wspomina, że największym odkrycie było dla niego, że ocenianie (informacja zwrotna) to nie coś, co nauczyciele dają uczniom, ale co uczniowie dają nauczycielom. Ocenianie jest procesem, w którym to nauczyciele mogą dowiedzieć się czegoś o swoim nauczaniu i który powinien prowadzić do realnych zmian dotyczących treści, metod czy poziomu trudności kolejnych zadań edukacyjnych.
W ocenianiu wyróżnia się 3 formy:

  • Ocenianie sumujące (ocenianie uczenia, ang. assessment of learning)
  • Ocenianie kształtujące (ocenianie służące uczeniu się, ang. assessment for learning)
  • samoocena i ocena rówieśnicza (ocenianie jako uczenie się, ang. assesment as learning) 

Aby przeczytać więcej o roli rodzica w nauczaniu hybrydowym KLIKNIJ i POBIERZ

[pdf-embedder url=”https://superbelfrzy.edu.pl/wp-content/uploads/2021/01/Ocenianie-1.pdf” title=”Ocenianie w edukacji hybrydowej”]

O autorach:

dr Barbara Ostrowska – doktor psychologii, nauczyciel teorii wiedzy i psychologii, a od września 2020 roku koordynator programu międzynarodowego IB DP w Międzynarodowym Liceum Ogólnokształcącym Paderewski w Lublinie. Trener i egzaminator Organizacji Matury Międzynarodowej IBO – prowadzi szkolenia zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Współpracuje z wieloma organizacjami pozarządowymi, m.in. Fundacją Szkoła z Klasą oraz Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Posiada tytuł Microsoft Innovative Educator Ekspert, nadawany przez firmę Microsoft najbardziej innowacyjnym nauczycielom na świecie, a także certyfikat MCE: Microsoft Certified Educator. W 2018 roku nominowana do nagrody Nauczyciel Roku, a w 2019 laureatka konkursu EduInspirator za aktywne angażowanie się w realizację międzynarodowych projektów edukacyjnych Erasmus+, ich najwyższą jakość i dzielenie się z innymi nauczycielami. Współprowadzi podcast edukacyjny Educatio Perpetua!

prof. Lech Mankiewicz – polski astronom i popularyzator nauk przyrodniczych, współtwórca platformy z polskojęzycznymi zasobami Khan Academy. Jest pracownikiem Centrum Fizyki Teoretycznej PAN i nauczycielem fizyki w jednej ze szkół podstawowych w okolicach Warszawy. W 2013 r. odebrał tytuł Przyjaciela Szkoły – w dorocznym konkursie Głosu Nauczycielskiego. Członek grupy SuperBelfrzy RP.

Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.