Kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami w edukacji hybrydowej

Zdjęcie autorstwa Rahul Pandit z PexelsIndywidualizacja w nauczaniu, zwłaszcza z uczniem niepełnosprawnym (ze SPE) w dzisiejszej szkole powinna stanowić zasadę nauczania, normę postępowania dydaktycznego wszystkich nauczycieli wobec uczniów, która pozwoli realizować wyznaczone cele nauczania. W warunkach pracy stacjonarnej, indywidualizację stosujemy na różne sposoby w zależności od obszarów nauczania i uczenia się. W edukacji zdalnej indywidualizacja pracy co do zasady powinna zostać zachowana, ale zmieniają się obszary, w których jej używamy.

(…) Zarówno w edukacji zdalnej, jak i w bezpośredniej, nauczyciel nadal może stawiać przed uczniem zadania wysoce zindywidualizowane, z wyraźną strukturą mieszczącą się w granicach możliwości podopiecznego, trudnością może być jednak zdalna ocena tych możliwości.

Inne metody indywidualizacji pracy oraz narzędzia właściwie mogą zostać zachowane i realizowane jak w kontakcie bezpośrednim. Nadal można dzielić zadania na mniejsze, łatwiejsze do realizacji, wykorzystywać metody naprowadzania na odpowiedź, korzystania z lekcji odwróconych czy autotestów, które w edukacji zdalnej nabierają szczególnej wartości diagnostycznej (przy uwzględnieniu różnic w warunkach, w jakich toczy się edukacja zdalna).

Aby przeczytać więcej o roli rodzica w nauczaniu hybrydowym KLIKNIJ i POBIERZ

[pdf-embedder url=”https://superbelfrzy.edu.pl/wp-content/uploads/2021/01/SPE-1.pdf” title=”SPE”]

O autorach:

Zyta Czechowska – Nauczyciel Roku 2019. Właściciel i dyrektor Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli- Zyta Czechowska specjalni.pl. Absolwentka UAM w Poznaniu, na kierunku pedagogika specjalna, od ponad 24 lat terapeuta i nauczyciel w szkole specjalnej. Pasjonatka nowoczesnych technologii. Współautorka projektu SPEcjalna sieć współpracy nauczycieli, prowadzi warsztaty i szkolenia i Rady Pedagogiczne dla nauczycieli z zakresu stosowania i wdrażania TIK. Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl Ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli. Trenerka Cyfrowego Dialogu i programu #SuperKoderzy w zakresie programowania i TIK. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Trener Umiejętności Społecznych. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze. Posiada tytuł Microsoft Innovative Educator Ekspert, nadawany przez firmę Microsoft najbardziej innowacyjnym nauczycielom na świecie. Jest czynnym Ambasadorem programu eTwinning. Ambasadorka marki W. Kruk.

Jolanta Majkowska – wicedyrektorka Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku. Autorka licznych artykułów i publikacji na temat  innowacyjnych metod i technik nauczania, prelegentka na ogólnopolskich konferencjach. Trenerka Cyfrowego Dialogu, autorka ścieżki dla szkół specjalnych w programie Fundacji Orange #SuperKoderzy propagującym programowanie. Ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze.

Radosław Potrac – pedagog specjalny – terapeuta, dogoterapeuta, archeolog podwodny, historyk. W pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą stawia na nowoczesne technologie oraz wykorzystanie informatyzacji – ale nie zapomina o edukacyjnych i terapeutycznych walorach edukacji w naturze. Twórca projektów i programów ekologicznych i edukacyjnych związanych z obcowaniem w naturze (survivalowe, turystyka jaskiniowa dla osób z niepełnosprawnością i innych). Prezes SKKT PTTK DREPTAKI oraz Stowarzyszenia Gwara Warszawska. Redaktor wielu artykułów historycznych i poświęconych turystyce osób z niepełnosprawnością. Animator aktywności lokalnych związanych z Pragą Północ i historią regionu. Organizator wielu wydarzeń kulturalnych. Instruktor Związku Harcerstwa Polskiego w stopniu podharcmistrza. Odznaczony Odznaką Pamiątkową Krystyny Krahelskiej – Pamięci Powstania 1944r. Wyróżniony w konkursie Nauczyciel Roku 2016, odznaczony Medalem Komisji Edukacji Narodowej i Medalem za Zasługi dla Turystyki, wyróżniony w konkursie Bohaterony 2019, Nagrodą Miasta Stołecznego Warszawy oraz tytułem Zasłużony dla Warszawy. Wolontariusz – m.in. w Domu Wsparcia dla Powstańców Warszawskich.

Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.