Komunikacja i jej kształtowanie w nauczaniu zdalnym i hybrydowym

Zdjęcie autorstwa fauxels z PexelsEdukacja zmienia się dziś na naszych oczach. Nowa sytuacja to poligon doświadczalny dla wszystkich uczestników tego procesu – nauczycieli, uczniów, rodziców. Ze zmianą sposobu edukacji wiąże się też niewątpliwie wiele wyzwań komunikacyjnych, można nawet zaryzykować stwierdzenie, że komunikacja powinna stać się – szczególnie teraz – priorytetowym obszarem działań nauczyciela, a podtrzymywanie więzi z uczniami jest najważniejszym, dużo ważniejszym niż osiągnięcie celów edukacyjnych, z wyzwań, które stoi przed nami jako organizatorami procesu dydaktycznego. Jak odnaleźć się w rzeczywistości przedłużającej się nauki zdalnej? O co zadbać, kształtując komunikację z uczniem? Na co zwrócić uwagę?

Żeby się komunikować, po pierwsze trzeba być. W sytuacji nauki zdalnej czy hybrydowej, obecność nauczyciela wydaje się czynnikiem kluczowym, decydującym nawet o tym, czy zaistnieje i jaka będzie komunikacja z uczniem. Obecność nauczyciela – zwłaszcza wychowawcy – nie powinna się ograniczać tylko do planowych lekcji. Szczególną rolę mogą mieć drobne sygnały wychowawcy, świadczące o jego nieustannej trosce, otwartości na rozmowę i problemy pojawiające się podczas nauki zdalnej.

Aby przeczytać więcej o komunikacji w nauczaniu hybrydowym KLIKNIJ i POBIERZ

[pdf-embedder url=”https://superbelfrzy.edu.pl/wp-content/uploads/2021/03/Dydaktyka_Klimczyk_Martynowicz.pdf”]

 

O autorach:

Justyna Klimczyk – nauczycielka informatyki i matematyki w Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Kleszczowie. Autorka bloga „TIKowy Belfer”. Należy do społeczności SUPERBELFRZY RP. Ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, Microsoft Innovative Educator Expert w roku szkolnym 2020/21. Entuzjastka stosowania nowoczesnych technologii w codziennej pracy z uczniem.

Dariusz Martynowicz – nauczyciel języka polskiego, członek grupy SUPERBELFRZY RP, edukator, trener. Właściciel firmy Czas na progres i grupy na Facebooku dla nauczycieli PROGRESOWNIA. Fascynat kreatywności i nowoczesnych technologii. Microsoft Innovative Educator Expert w roku szkolnym 2019/20 i 2020/21, Microsoft Innovative Master Trainer w roku szkolnym 2020/21. Wpisany na prestiżową listę 100 Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych za szczególny wkład w podnoszenie kompetencji cyfrowych nauczycieli. Wyróżniony w 2020 roku w konkursie im. I. Sendlerowej „Za naprawianie świata”.

Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.