Większość z nas żyje w świecie sformalizowanej edukacji publicznej, w której podział na lekcje – określone czasowo jednostki dydaktyczne – jest więcej niż oczywisty. Dla wielu rodziców, nauczycieli i dzieci, plan z 45-minutowymi zajęciami, przedzielonymi dzwonkiem, jest wręcz organicznie związany z pojęciem szkoły. Chcąc nie chcąc, jesteśmy “skazani” na taki schemat. Każdy kto uczy w placówce publicznej, zdaje sobie sprawę, że ten sztywny podział czasowy ogranicza proces dydaktyczny i wymusza stosowanie określonych metod pracy. Nierzadko uniemożliwia przeprowadzenie np. projektu. Myśląc o hybrydowej lekcji powinniśmy raczej skłaniać się do spojrzenia na nią, jak na fragment szkolnego planu. Dobrym określeniem jest tutaj angielskie “chunk”- blok, kawałek, fragment, rozumiany zawsze jako element większej całości. Może to być rozdział, partia materiału, części zagadnienia.
Zdajemy sobie sprawę, że pracując w ramach takiego fragmentu możemy czasowo rozplanować go sobie zupełnie inaczej i nawet jeśli w planie lekcji jest przeznaczone na to 45 minut, w rzeczywistości proces przyswajania, przepracowania czy doświadczania takiego bloku -“chunku” może wyglądać inaczej. W nauczaniu hybrydowym zrywamy z klasyczną jednością czasu, miejsca i akcji, pozwalając uczniom być aktorami na bardziej nowoczesnej i elastycznej scenie. Ważne jest aby uświadomić sobie, że w edukacji hybrydowej pojęcie lekcji będzie zupełnie inne dlatego zdecydowanie lepiej będzie planować działanie w oparciu o większe fragmenty – bloki.
Jak więc zaplanować hybrydową lekcję czy cykl lekcji? Zapraszamy do przeczytania materiału przygotowanego przez Ewę Przybysz-Gardyzę oraz Izabelę Wyppich, w którym przybliżaja one dwie metody, które przydać się mogą do planowania zarówno lekcji stacjonarnych, jak i hybrydowych.
[pdf-embedder url=”https://superbelfrzy.edu.pl/wp-content/uploads/2020/10/Hybrydowa-lekcja.pdf”]
O autorkach:
Ewa Przybysz-Gardyza – absolwentka SGH (stosunki międzynarodowe), UW (filologia angielska) oraz WSP Korczaka (edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna), a także Akademii Liderów Oświaty CEO; nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w szkole podstawowej; Ambasador Programu eTwinning; należy do społeczności Superbelfrzy RP oraz Microsoft Innovative Educator Expert; pasjonatka nowych technologii; autorka bloga: dlanauczycieli.blogspot.com oraz współautorka bloga: programrazem.blogspot.com; współautorka autorskiego programu nauczania „Razem” dla edukacji wczesnoszkolnej oraz języka angielskiego dla I etapu edukacji; ciągle się uczy i poszukuje sposobów na ulepszanie szkoły.
Izabela Wyppich – nauczycielka historii, plastyki oraz historii sztuki w Liceum Ogólnokształcącym nr 1 w Rudzie Śląskiej. Tutorka, edukatorka, entuzjastka technologii oraz nowoczesnych metod nauczania w edukacji. Autorka licznych programów i scenariuszy edukacyjnych. Współorganizatorka Dyskusyjnego Klubu Filmowego „KaFe In-ni” w Rudzie Śląskiej, od lat zaangażowana w edukację artystyczną, filmową i regionalną. Członkini grupy SuperBelfrzy RP oraz społeczności Microsoft Innovative Educator Expert.
- Staż w grupie Superbelfrzy RP dla młodych nauczycieli do 30 roku życia - 30 sierpnia 2023
- Lekcja w terenie: Odznaki turystyczo-krajoznawcze w edukacji - 5 czerwca 2023
- Gry edukacyjne w nauczaniu hybrydowym - 31 maja 2021