Popularność technologii mobilnej cały czas wzrasta. Telefony dotykowe, tablety stały się urządzeniami przyjaznymi dla użytkownika
i powszechnie dostępnymi. Dlaczego więc nie wykorzystać zdobyczy technologicznych w terapii dzieci z autyzmem i dzieci z niepełnosprawnością intelektualną?
Urządzenia te są poręczne i lekkie. Ekran dotykowy jest łatwiejszy w obsłudze niż komputer z myszką dla osób z zaburzeniami motorycznymi. Niektóre dzieci z autyzmem mają nadwrażliwość słuchową, dzięki możliwości regulowania głośności łatwo mogą dostosować dźwięk do swoich potrzeb. Trzeba pamiętać, że iPad czy komputer nie jest receptą na sukces dla każdego ucznia ze SPE. Technologa może świetnie się sprawdzić u jednego dziecka, a u innego nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Problemem może być także umiejętny dobór aplikacji, które usprawnią u dziecka zaburzone obszary, a nie będą tylko centrum mobilnej rozrywki. Odpowiednie narzędzia mogą pomóc w rozwijaniu umiejętności społecznych, motorycznych, mogą poprawić komunikacyjnych, ułatwić codzienne funkcjonowanie dziecka organizując mu plan zajęć czy aktywność w ciągu dnia, doskonalić umiejętności szkolne.
Jednak wprowadzając technologie do nauczania dzieci z autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną trzeba zachować ostrożność. Dobór aplikacji musi być dostosowany do indywidualnych potrzeb dziecka. Trzeba wiedzieć jakie umiejętności chce się ćwiczyć, i jakich efektów się oczekuje.
W sklepie App Store znajdziemy wiele aplikacji, które można wykorzystanie w terapii dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zebrałyśmy je w formie infografiki, część z nich jest dostępna
w języku polskim, te chciałybyśmy krótko opisać.
Mimamo to zestaw aplikacji umożliwiających badanie poziomu rozwoju dziecka w zakresie małej motoryki. percepcji wzrokowej, pamięci słuchowej i wzrokowej oraz grafomotoryki.
W module diagnoza terapeuta wykorzystując opracowane zestawy diagnostyczne bada poziom rozwoju dziecka. W module terapia ma do dyspozycji gotowe zestawy do ćwiczeń usprawniających zaburzone funkcje. Wyniki zapisywane są w profilach dzieci a ich interpretację można odczytać na serwisie www.mimamo.pl. Zestaw składa się z czterech modułów.
Moduł ,,Złap balona” umożliwia diagnozę i terapię zaburzeń małej motoryki. Dzięki zawartym w nim ćwiczeniom dziecko rozwija małą motorykę, usprawnia precyzję ruchów dłoni i palców. rozwija elastyczność, płynność i harmonię ruchów dłoni.
Moduł ,,Na farmie” to diagnoza i terapia rozwoju grafomotorycznego. Diagnoza i terapia odbywa się poprzez analizę pokolorowanego przez dziecko obrazka.
Moduł „Kangur i przyjaciele” to diagnoza i terapia percepcji wzrokowej. Ćwiczenia w aplikacji usprawniają analizator wzrokowy poprzez rozwój spostrzegawczości, analizy, syntezy, kierunkowości oraz pamięci wzrokowej.
Moduł ,,Superpamięć – wskaż i znajdź” umożliwia diagnozę i terapię pamięci wzrokowej i słuchowej. Do zapamiętania są słowa lub kolorowe obrazki.
,,Alfabet dla dzieci, polski” to aplikacja, która pomoże dzieciom poznać litery. Zawiera 9 gier:
- Alfabet
- Wielkie litery
- Małe litery
- Znajdź kartę
- Budowanie słów
- Litery w słowie
- Pexeso
- Jaką głoskę słyszysz na początku słowa?
- Jaką głoskę słyszysz na końcu słowa?
Aplikacja ,,Alfabet – Bambuko” to prosty sposób poznania alfabetu oparty na połączeniu czytelnej grafiki, słowa i dźwięku. Dziecko przechodząc przez kolejne strony utrwala tradycyjny zapis liter.
“Ucz się matematyki – Miniklub” to prosta i przejrzysta aplikacja, która wprowadzi dziecko w świat matematyki w zabawny i interaktywny sposób, ucząc dodawania i odejmowania.
,,ABC… Uczę się!” To gry dla dzieci rozszerzające walory edukacyjne kolekcji książek „ABC… Uczę się!” wydawnictwa Hachette. Gry wspierają wszystkie litery i cyfry z serii.
,,Uczymy się bawiąc” to prosta i przyjazna gra, w której głównymi bohaterami są wiejskie zwierzątka.
Zadaniem dziecka jest dopasowanie zwierzątek do narysowanych na górze kształtów. W przyjemny
i łatwy sposób pozna ono dzięki zabawie głównych mieszkańców wsi. Poprawi swoją koordynację wzrokową i nauczy się rozpoznawać poszczególne stworzenia.
,,Zabawne Kropki” – niezwykle przejrzysta i łatwa w obsłudze aplikacja, w której dziecko łączy ponumerowane punkty w odpowiedniej kolejności, tak aby powstał obrazek. Celem aplikacji jest nauka liczenia, rysowania oraz poznawanie nowych słów. Wystarczyć połączyć ponumerowane kropki, aby zobaczyć co kryje się pod tajemniczo ułożonymi cyframi.
,,Puzzle dla Dzieci” to zabawa, która usprawnia spostrzegawczość, koncentrację oraz zdolność do rozpoznawania i różnicowania kształtów. Animowana nawigacja puzzli, kolorowe obrazki, polski lektor oraz dźwięki charakterystyczne dla danych zwierząt i przedmiotów to dodatkowe atuty zabawy.
Aplikacja zawiera 60 obrazków uporządkowanych w 6 kategoriach:
• Zwierzęta,
• Pojazdy,
• ZOO,
• Zwierzęta domowe,
• Ubrania,
• Owoce.
O innych aplikacjach i sposobie ich wykorzystania można przeczytać na blogu www.specjalni.pl
Jolanta Majkowska i Zyta Czechowska, nauczycielki Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku oraz członkinie grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.
- Misja Polska – stacje zadaniowe - 7 listopada 2024
- Jesienne drzewko wdzięczności - 7 października 2024
- Odkrywamy talenty z kropką - 15 września 2024