Lektury dostępne dla każdego

Praca z lekturą w klasie, do której uczęszczają uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi to dla mnie nie tylko wyzwanie, ale także szansa na odkrywanie innowacyjnych i kreatywnych sposobów nauczania. Każdy uczeń wymaga indywidualnego wsparcia, by w pełni zrozumieć i docenić omawiane teksty.

Z mojego doświadczenia wynika, że odpowiednio dobrane metody mogą przekształcić lekcje w fascynującą i inspirującą podróż literacką, dostosowaną do indywidualnych potrzeb i możliwości każdego młodego człowieka. Chciałabym podzielić się sprawdzonymi strategiami i metodami, które wdrażam w swojej pracy, ilustrując je przykładami z zajęć oraz materiałami, które opracowałam dla moich uczniów. Mam nadzieję, że te propozycje będą przydatne i przyniosą pozytywne rezultaty.

Wizualizacja

Uczniowie z SPE często łatwiej przyswajają treści, gdy są one zwizualizowane. Zamiast tradycyjnego streszczenia, można wykorzystać mapy myśli, które pomagają w zrozumieniu fabuły i relacji między postaciami. 

Mapę myśli  uczniowie mogą stworzyć w aplikacji Coggle, o której przeczytasz TUTAJ

Możliwość stworzenia plakatu czy komiksu na temat wybranych fragmentów lektury sprawia, że tekst staje się bardziej przystępny i interesujący.

Przykłady plakatów stworzonych w Canvie i namalowanych farbami.

Komiksy dostępne na ZPE w zakładce ,,Lektury dostepne” znajdziesz je TUTAJ

Metoda dramy

Wykorzystanie dramy to świetny sposób na zaangażowanie uczniów w świat lektury. Kiedy uczniowie wcielają się w bohaterów i odgrywają sceny, mogą lepiej poczuć emocje postaci i zastanowić się nad ich wyborami. Metoda dramy daje im też okazję, by trochę się poruszać i działać na lekcji, co sprawia, że zapamiętują więcej z omawianych treści. Ćwiczenia mogą być proste – scenki z krótkimi dialogami, improwizacje czy odgrywanie wybranych wydarzeń w grupach. Tego rodzaju aktywności rozwijają umiejętność współpracy i komunikacji, a także sprawiają, że nawet trudniejsze teksty stają się bardziej przystępne.

Prezentacja bogów z mitologii greckiej

Akcje małego sabotażu – ,,Kamienie na szaniec” z wykorzystaniem zielonego ekranu.

Gry
Gry, takie jak bingo lekturowe, quizy czy zabawy ze spinnerem, nie tylko ożywiają lekcję, ale także wzbudzają zdrową rywalizację. Uczniowie chętniej biorą udział w takich aktywnościach, a nauka staje się przyjemniejsza i bardziej angażująca.

PRZYKŁADY

Bingo do ,,Dziadów” A. Mickiewicza i ,,Trenów” J.Kochanowskiego

Generator kart bingo znajduję się TUTAJ


Spinnerowa gra z atrybutami bogów greckich .

Quiy w formie kóła fortuny do sprawdzenia znajomości ,,Latarnika” dostępny jest TUTAJ

Karty do gry do ,,Dziadów” A.Mickiewicza i ,,Trenów” J.Kochanowskiego

Rysunkowe notatki

Sketchnotki, czyli graficzne notatki z pewnością ożywią lekturowe zajęcia. Uczniowie mogą bowiem w kreatywny sposób wizualizować kluczowe postacie i wydarzenia, co sprawia, że lektura staje się bardziej zrozumiała i łatwiej zapada w pamięć. To świetny sposób na rozwijanie ich kreatywności oraz dostosowywanie treści do indywidualnych potrzeb.

Animacje
Wykorzystanie animacji zamienia lekcje w ekscytującą przygodę. Animacje nie tylko przyciągają uwagę uczniów, ale także pomagają zrozumieć kluczowe momenty w utworze. Tworzenie własnych animacji rozwija umiejętności cyfrowe i pozwala uczniom na dzielenie się swoimi pomysłami na temat lektury.

Animacja poklatkowa stworzona w apliacji StikBot Studio, o której przeczytasz TUTAJ

Animację w aplikacji mobilnej ChaterPix Kid obejrzysz TUTAJ

Programowanie i robotyka
Wprowadzenie do pracy z lekturą elementów programowania oraz robotyki otwiera nowe możliwości. Uczniowie mogą programować roboty do odtwarzania scen z lektury, by lepiej zrozumieć jej treść. 

Ozobot w roli Syzyfa. Karta dostepna jest TUTAJ

Uczniowie mogą również tworzyć interaktywne gry inspirowane treścią utworu literackiego używając aplikacji Scratch.Tego rodzaju praktyczne podejście łączy technologię z literaturą, a także rozwija umiejętność logicznego myślenia. 

Przykładowe instrukcje dla uczniów dostepnet sa TUTAJ i TUTAJ

Druk 3D

Wykorzystanie druku 3D i długopisów 3D w naszej klasie przynosi naprawdę ciekawe efekty. Uczniowie z zapałem tworzą modele postaci, przedmiotów związanych z lekturą. Widzę, jak bardzo angażują się w ten proces – praca z tymi technologiami sprawia, że lekcje stają się dla nich znacznie bardziej atrakcyjne. Dodatkowo, uczniowie rozwijają swoje umiejętności techniczne, ucząc się obsługi drukarek i długopisów 3D.

Bohaterowie bajek I. Krasickiego  oraz symbole trenów J. Kochanowskiego wykonane długopisem 3D

Sztuczna inteligencja

Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji znacznie ułatwiają tworzenie angażujących materiałów dydaktycznych do pracy z lekturami. Aplikacje takie jak Canva czy Copilot umożliwiają przygotowanie profesjonalnych ilustracji i wizualizacje postaci oraz wydarzeń, co ożywia omawiane utwory. Takie materiały sprawiają, że lekcje stają się bardziej dynamiczne, a interpretacja tekstów literackich jest dla uczniów łatwiejsza i bardziej wciągająca.

Materiały dostępne są TUTAJ i TUTAJ

Narzędzia TIK

W pracy z lekturą chętnie sięgam także po różne narzędzia TIK, które szczególnie dobrze sprawdzają się w pracy z naszymi uczniami. Kreatywne aplikacje pomagają im lepiej przyswoić treść, oferując jednocześnie możliwość nauki w atrakcyjnej, dostosowanej do ich potrzeb formie. Dzięki temu uczniowie rozwijają umiejętności cyfrowe, są bardziej zmotywowani do pracy i angażują się w proces czytania na swój własny, indywidualny sposób.

Przykladowe narzędzia:

– Remixer – graficzne szablony do edycji – zobacz TUTAJ

– generator postaci znajdziesz TUTAJ

– szablony w Prezentacjach Google TUTAJ , TUTAJ, TUTAJ i TUTAJ

– generator wiadomości TV – dostępny TUTAJ

STEAM

W pracy z lekturą często wykorzystuję także podejście STEAM, które łączy naukę, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę, aby tworzyć kreatywne i angażujące sposoby eksplorowania treści literackich. Razem z uczniami budujemy modele miejsc z książek, projektujemy scenografie i ilustrujemy kluczowe sceny, dzięki czemu fabuła dosłownie ożywa na ich oczach. Takie działania nie tylko ułatwiają zapamiętywanie szczegółów i głębsze zrozumienie treści, ale także pozwalają uczniom „dotknąć” i „zobaczyć” to, o czym czytają. Praca projektowa rozwija ich umiejętności współpracy i wzajemnego wsparcia, co ma ogromne znaczenie w budowaniu relacji w klasie. Dzięki podejściu STEAM każda lektura staje się niezapomnianym doświadczeniem, które na długo zostaje w ich pamięci.

Scena i postacie przygotowane do animacji ,,Świtezianki” A. Mickiewicza.

Podsumowując, różnorodne metody pracy z lekturą otwierają przed uczniami ze SPE nowe możliwości rozwoju i zrozumienia literatury. Dzięki zastosowaniu podejść takich jak STEAM, drama, wizualizacje czy mapy myśli, możemy dostosować lekcje do ich indywidualnych potrzeb i mocnych stron. Każda z tych metod wspiera ich zaangażowanie, buduje pewność siebie i sprawia, że lektura staje się dla nich bardziej przystępna i inspirująca. Praca z tekstem nie musi być tylko obowiązkiem – może stać się przestrzenią twórczości, odkrywania i współpracy. Wierzę, że dzięki takim metodom uczniowie lepiej rozumieją literaturę i czerpią więcej radości z czytania.

Jolanta Majkowska
Pozostałe wpisy Jolanta Majkowska (Zobacz wszystkie)
Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.