Z Mikołajem w roli głównej. Lekcja o dobroci i pomaganiu

Święty Mikołaj to postać, która kojarzy się wszystkim z radością, prezentami i magią świąt. Jednak za tym obrazem kryje się piękna legenda o jego życiu i dobroci. Na portalu Bajkowy Zakątek znajdziecie pełną wersję tej opowieści, która przeniesie Was w czasie do starożytnej Miry, gdzie mały Mikołaj zainspirował się do pomagania innym i stał się jednym z najbardziej znanych świętych.

Legendę znajdziesz TUTAJ

Wizualizacja jako wsparcie w nauce

Aby ułatwić dzieciom zrozumienie i zapamiętanie tej historii, przygotowałam 6  ilustracji, które obrazują kluczowe wydarzenia z życia Świętego Mikołaja. Ilustracje pomogą dzieciom zrozumieć treść legendy, ułatwią zapamiętanie wydarzeń oraz pozwolą uporządkować zdarzenia w odpowiedniej kolejności. Dzięki temu uczniom łatwiej będzie prześledzić losy św. Mikołaja w sposób logiczny i uporządkowany.

Praca z graficznym wsparciem jest szczególnie ważna dla uczniów ze SPE, ponieważ:

  • redukuje abstrakcyjność tekstu – obrazy pomagają zrozumieć treści, które w formie pisanej mogą być trudne do przyswojenia.
  • wzmacnia koncentrację – dzieci łatwiej angażują się w aktywności zobrazowane.
  • rozwija umiejętności narracyjne – uczniowie mogą opowiadać historię na podstawie ilustracji, co wspiera rozwój językowy.

Krytyczne myślenie

W pracy z legendą o św. Mikołaju warto wykorzystać rutynę krytycznego myślenia „Pomyśl – Znajdź parę – Podziel się”, która zaangażuje uczniów na różnych poziomach.

Pomyśl

Dziecko samodzielnie przygląda się sześciu ilustracjom przedstawiającym historię św. Mikołaja. 

  • Zastanawia się nad tym, co się dzieje na każdej ilustracji.
  • Próbuje określić, która ilustracja mogłaby być początkiem historii, a która zakończeniem.
  • Układa ilustracje w kolejności, która wydaje się najbardziej logiczna

Znajdź Parę

Następnie uczniowie dobierają się w pary:

  • Porównują swoją kolejność ilustracji.
  • Dyskutują, dlaczego ułożyli sceny w określony sposób.
  • Starają się dojść do wspólnej wersji wydarzeń.

Podziel się

Wybrane pary prezentują swoje wersję historii reszcie klasy. Uczniowie mogą na zmianę opowiadać, co dzieje się na kolejnych obrazach, lub wspólnie zbudować opowieść. To doskonała okazja, by utrwalić treść historii i rozwijać umiejętność wypowiadania się.

Dzięki tej rutynie uczniowie uczą się układać wydarzenia we właściwej kolejności, a przy okazji rozwijają umiejętności komunikacyjne, logiczne myślenie i pracę zespołową.

Następnie dzieci wklejają ilustracje do swoich zeszytów i redagują podpisy do obrazów.

Na zakończenie zajęć warto zorganizować debatę pt. „Czy możemy być jak Święty Mikołaj?”. Uczniowie, pracując w grupach, przedstawią argumenty przemawiające za tym, dlaczego warto naśladować Świętego Mikołaja w codziennym życiu, oraz wskażą wyzwania, jakie mogą się z tym wiązać. Po dyskusji warto wspólnie podsumować, jakie działania można podjąć, aby realnie pomagać innym na co dzień.

Ilustracje do pracy z tekstem POBIERZESZ TUTAJ

 

Ilustracje do pracy z tekstem dla uczniów starszych POBIERZESZ TUTAJ

Interaktywne ćwiczenie dostępne jest TUTAJ

Jolanta Majkowska
Pozostałe wpisy Jolanta Majkowska (Zobacz wszystkie)
Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment dwa is processed.