Indywidualizacja w nauczaniu hybrydowym

Image by Hatice EROL from PixabayNauczanie zdalne, ale także hybrydowe niesie za sobą nie tylko konieczność zmian w podejściu metodycznym do realizacji podstawy programowej i samego nauczania, ale także wywołują rozmaite emocje. Nauczyciele, Rodzice, ale także uczniowie stoją przed nowym wyzwaniem jakim jest cyfrowa szkoła w trybie online lub blended. Czas, w którym żyjemy, wymaga od nas zmian, elastyczności i maksymalnej efektywności.

Nauczanie w trybie online ukazało przeróżne bolączki polskiej edukacji i nakreśliło paradoksalnie kierunek zmian, które już dziś powinniśmy wdrożyć, by wykorzystać nie tylko to pospolite ruszenie, które miało miejsce, ale by efektywnie pracować. Edukacja zdalna była przyspieszonym kursem edukacji cyfrowej dla nauczycieli, rodziców i uczniów. Kompetencje, które zdobyliśmy staną się pretekstem do przeobrażania i naturalnego przedłużenia i wzmocnienia aktywności każdej szkoły i jeśli staniemy przed koniecznością realizacji hybrydowego nauczania to koniecznie wykorzystajmy to doświadczenie. Musimy przekonstruować programy i plany pracy.

W warunkach tradycyjnej, stacjonarnej szkoły skupmy się na realizacji tych zagadnień, które bezapelacyjnie wymagają bezpośredniego kontaktu, a na czas edukacji zdalnej zaplanujmy takie aktywności, które pozwolą uczniom na samodzielną pracę i utrwalanie materiału. Nauczycielom zaś na prowadzenie zdalnych lekcji w duchu rozwijania kreatywności, samodzielności, poszukiwania i rozwijania swoich pasji. Na to w tradycyjnych warunkach nigdy nie wystarczało czasu.

(…) Komputery i technologie cyfrowe mają sens wtedy, gdy służą ludziom, uczniom, nauczycielom i rodzicom. Cyfrowa edukacja to proces, wykorzystujący narzędzia IT, którego celem jest wzmocnienie uczniów i nauczycieli w ich wspólnej drodze ku rozwojowi.Naszym zdaniem kluczem jest tutaj słowo indywidualizacja. Fundamentem właściwie zaplanowanej, skonstruowanej i wdrożonej edukacji blended jest prosty i przyjazny sposób przekazywania wiedzy potencjalnemu e-uczniowi dopasowany i uszyty na miarę.

Aby przeczytać cały artykuł KLIKNIJ TUTAJ

[pdf-embedder url=”https://superbelfrzy.edu.pl/wp-content/uploads/2020/11/Indywidualizacja-1.pdf” title=”Indywidualizacja”]

O autorach:

Zyta Czechowska – Nauczyciel Roku 2019. Właściciel i dyrektor Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli- Zyta Czechowska specjalni.pl. Absolwentka UAM w Poznaniu, na kierunku pedagogika specjalna, od ponad 24 lat terapeuta i nauczyciel w szkole specjalnej. Pasjonatka nowoczesnych technologii. Współautorka projektu sieci współpracy nauczycieli „Czas TIKa”, prowadzi warsztaty i szkolenia i Rady Pedagogiczne dla nauczycieli z zakresu stosowania i wdrażania TIK. Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl Ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli. Trenerka Cyfrowego Dialogu i programu #SuperKoderzy w zakresie programowania i TIK. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Trener Umiejętności Społecznych. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze. Posiada tytuł Microsoft Innovative Educator Ekspert, nadawany przez firmę Microsoft najbardziej innowacyjnym nauczycielom na świecie. Jest czynnym Ambasadorem programu eTwinning. Ambasadorka marki W. Kruk.

prof. Lech Mankiewicz – polski astronom i popularyzator nauk przyrodniczych, współtwórca platformy z polskojęzycznymi zasobami Khan Academy. Jest pracownikiem Centrum Fizyki Teoretycznej PAN i nauczycielem fizyki w jednej ze szkół podstawowych w okolicach Warszawy. W 2013 r. odebrał tytuł Przyjaciela Szkoły – w dorocznym konkursie Głosu Nauczycielskiego. Członek grupy SuperBelfrzy RP.

Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.