Po co nam samorząd? – to najważniejsze pytanie dla szkoły i nauczycieli chcących rozwijać i pielęgnować samorządność dzieci
oraz młodzieży. Moim zdaniem część naszych samorządów to po prostu koła szkolnych aktywistów, którzy pod kierunkiem
nauczycieli realizują różne projekty. Nie ma w tym nic złego, ale nie jest to samorząd rozumiany jako instytucja w szkole, dzięki
której uczniowie mogą organizować szkolne życie po swojemu, a nie zawsze tak, jak to wyobrażają sobie dorośli. Choć nie jest to
łatwe, jednak warte uwagi. Opiekun samorządu powinien być animatorem, dorosłym partnerem i organizacyjnym wsparciem
dla działających samodzielnie uczniów. I tu pojawia się pierwszy problem: jak ośmielić uczniów do działania, jeżeli wcześniej tego
nie robili i nie wiedzą, że umieją, że to ciekawe?
(…) Nie trzeba chyba przekonywać, jak cenna jest autentyczna samorządność. Jeśli weźmiemy pod uwagę jakikolwiek katalog umiejętności potrzebnych uczniom w XXI wieku, większość z nich można zdobyć, pracując w samorządzie. Kreatywność, innowacyjność, krytyczne myślenie i rozwiązywanie problemów, skuteczna komunikacja, współpraca, wyszukiwanie i sprawdzanie informacji potrzebnych do realizacji projektów, skuteczne i celowe korzystanie z technologii, elastyczność w działaniu i szybkie dostosowywanie się do zmian, odpowiedzialność i skuteczność w działaniu, rozwijanie inicjatywy i zdolności przywódczych – wszystkiego tego w zupełnie naturalny sposób uczyli się moi młodzi przyjaciele z samorządu.
Aby przeczytać więcej o pomysłach na samorząd hybrydowy (zdalny i w reżimie sanitarnym) KLIKNIJ I POBIERZ
[pdf-embedder url=”https://superbelfrzy.edu.pl/wp-content/uploads/2020/11/HYBRYDOWY-SAMORZĄD.pdf” title=”HYBRYDOWY SAMORZĄD”]
O autorce:
Alina Idzikowska- nauczyciel muzyki, historii, WOSu i plastyki w Szkole Podstawowej nr 217 w Warszawie. Pasjonatka uczenia i tworzenia z dziećmi. Stworzyła i prowadzi w swojej szkole zespoły artystyczne – Chór „Półton”, Studium Wokalne, Teatr „Dziwadło”, zespoły absolwentów „Miraż” i „Chór Pięknych Głosów”, Orkiestrę „Masa Krytyczna”, zespół bębniarski grający na bębnach djembe. Programuje w Scratchu i uczy tego innych, wykorzystuje w pracy nowoczesne technologie, działa na rzecz zmian w edukacji. Wiceprezes Stowarzyszenia „Rodzice w Edukacji”. Od kilku lat pełni funkcję opiekuna samorządu szkolnego.
- Staż w grupie Superbelfrzy RP dla młodych nauczycieli do 30 roku życia - 30 sierpnia 2023
- Lekcja w terenie: Odznaki turystyczo-krajoznawcze w edukacji - 5 czerwca 2023
- Gry edukacyjne w nauczaniu hybrydowym - 31 maja 2021