Każdy kto próbował przeczytać jakiś artykuł związany z edukacją, a zawierający przymiotnik „hybrydowy”, mógł odczuć lekkie zakłopotanie. Często w różnych tekstach słowo to powiązane z uczeniem się lub nauczaniem bywa używane w różny sposób. Nie da się ukryć, że „hybryda” wniosła wiele zamieszania terminologicznego i warto spróbować je uporządkować.
Zacznijmy od wyjaśnienia samego przymiotnika hybrydowy. Według Słownika języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego hybrydowy – „będący wynikiem pomieszania dwóch gatunków, ras, rodzajów, form, pojęć itd.”, kiedy przyjrzymy się synonimom tego słowa przeczytamy min. – kompilacyjny, mieszany, łączony. OK, czyli już wiemy, że chodzi o łączenie, mieszanie ze sobą dwóch form. Pytanie tylko łączenie czego z czym? Skąd w ogóle połączenie słowa hybrydowe z tematyką edukacyjną? Może odpowiedź znajdziemy w edukacyjnej literaturze ogólnoświatowej? (…)
Zapraszamy serdecznie do zapoznania się z drugim artykułem naszej serii „Dydaktyka edukacji hybrydowej”. Tym razem Dorota Janczak przybliża nam terminy kształcenie mieszane i kształcenie hybrydowe – czym się różnią? jaką pełnią rolę? Jak znalazł na poniedziałkowe rozważania dotyczące organizacji szkoły. Zapraszamy do pobrania tekstu: KLIKNIJ I POBIERZ
A już wkrótce kolejne artykuły z tej serii.
Autorka:
Dorota Janczak – ekspert wykorzystania nowych technologii w edukacji, na co dzień wspierający nauczycieli i dyrektorów w ich doskonaleniu zawodowym pracując w Ośrodku Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie. Członkini grupy SuperBelfrzyRP. Jest autorką licznych publikacji dotyczących wykorzystania nowych technologii w edukacji. Zajmuje się dydaktyką cyfrową, dzieląc się swoją wiedzą w tym zakresie poprzez wystąpienia, szkolenie, artykuły oraz prowadzenie strony www.facebook.com/TIKzDJanczak zawierającej wiele ciekawych wskazówek i materiałów dla nauczycieli.
[pdf-embedder url=”https://superbelfrzy.edu.pl/wp-content/uploads/2020/10/Kształcenie-hybrydowe.pdf” title=”Kształcenie hybrydowe”]
- Staż w grupie Superbelfrzy RP dla młodych nauczycieli do 30 roku życia - 30 sierpnia 2023
- Lekcja w terenie: Odznaki turystyczo-krajoznawcze w edukacji - 5 czerwca 2023
- Gry edukacyjne w nauczaniu hybrydowym - 31 maja 2021