We wszystkie wolne zawody wpisany jest jeśli nie obowiązek, jeśli nie zalecenie, to zdroworozsądkowa chęć szkolenia się i doganiania ciągle uciekającego świata. Muszą się szkolić lekarze, adwokaci – no i rzecz jasna nauczyciele.
Obowiązek szkolenia wpisany wprost w Kartę Nauczyciela został przez lata poważnie wypaczony – wszyscy znamy uczucie bezradności, czasami zażenowania poziomem szkoleń prowadzonych dla całych rad pedagogicznych przez pracowników certyfikowanych ośrodków edukacyjnych, które niczego nie wniosły do naszego nauczycielskiego życia, bo nigdy nikt nie wymagał wykorzystania tej wiedzy czy umiejętności w praktyce. „Odfajkowanie” szkolenia w urzędniczych papierach załatwiało sprawę dyrekcji wobec kuratorium i nauczycieli wobec dyrekcji – efekty nikogo nie interesowały. I chyba nadal nie interesują.
W czasach nieprawdopodobnej indywidualizacji nauczania, osobnego podejścia do każdego ucznia, dziesiątek oznaczonych potrzeb, które powinniśmy zaspokoić jako nauczyciele i jako szkoła, takie szkolenia straciły sens – chyba, że są to warsztaty pracy grupowej służące nie tylko integracji zespołu nauczycielskiego, ale i pokazywaniu metod pracy z grupami, czego w polskiej szkole jak na lekarstwo. Nowego podejścia do nauczania oczekują i rodzice, i dzieci, i nauczyciele – bo raczej nie MEN tkwiący w XIX wiecznym przekonaniu, że dołożenie zagadnień w podstawie programowej i skrócenie o rok obowiązkowego nauczania pchnie edukację na nowe tory.
To nowe podejście zaproponowaliśmy jako grupa Superbelfrzy RP w 2016 roku. Wtedy to Marta Florkiewicz-Borkowska i Agnieszka Bilska – nauczycielki języków obcych – wzorem nauczycielskich konferencji niemieckich i angielskich, w których uczestniczyły, zaproponowały zorganizowanie z pomocą członków grupy pierwszej konferencji odbywającej się całkowicie w Sieci – oderwanej od miejsca, sali, konferencyjnych obiadów, długopisów i smyczy, pozbawionych konieczności delegowania, odwoływania lekcji itd. Co bardzo ważne – całe wydarzenie było (i nadal jest!) bezpłatne, zorganizowane przez nauczycieli dla nauczycieli, przez praktyków dla praktyków, podzielone na półgodzinne wystąpienia, na których obecność nigdy nie była i nie będzie obowiązkowa. Konferencja dostała swoją nazwę, logotyp, certyfikat uczestnictwa i całą oprawę graficzną zgodną z grafikami SBRP oraz unikalną przestrzeń medialną, a program i dobór występujących pozostał do dziś domeną Marty i Agnieszki – dwóch edu-rakiet SBRP.
Nie wiedzieliśmy, że praca pro publico bono daje takiego edu-kopa! Nie znaliśmy tej radości i dumy, gdy w pokojach mieliśmy komplety 500 obserwujących on-line, nie dawała rady platforma konferencyjna przy granicznych liczbach uczestników, a później setki razy odtwarzano materiały zamieszczane na naszym kanale YouTube. Ze zdziwieniem obserwowaliśmy siebie w przekazach on-line po kilkunastu godzinach pracy – euforia, szczęście, edu-endomorfiny no i… setki budujących wpisów, jak bardzo to było potrzebne, jak świetnie, że konferencja dociera wszędzie, że nie trzeba prosić dyrektorów, znosić zazdrości i zawiści koleżanek i kolegów, że „ona odważyła się pojechać, a my nie”, że można prasować 8 godzin jednocześnie się ucząc i nadal mieć dostęp do wykładów!
To wszystko przypieczętowało naszą decyzję, że EduMoc Online będzie corocznym prezentem SBRP dla wszystkich nauczycieli w okolicach World Teachers Day – Światowego Dnia Nauczyciela ustanowionego przez UNESCO w 1994 roku, więc jeszcze w XX wieku (https://pl.wikipedia.org/wiki/Światowy_Dzień_Nauczyciela). Ta decyzja opiera się nadal na dwóch filarach naszych Superkoleżanek i dziesiątce pracujących z Nimi Superbelfrów. Jest to jedyna konferencja mająca certyfikat SBRP i jedyna, która przez SBRP jest organizowana.
Samo prowadzenie konferencji, które od początku dzierżą Agnieszka i Marta (wg. nas wzorcowo, bez zadęcia, ciepło i energetycznie) to nie wszystko. Za stronę graficzną od lat odpowiada Iwona Piśmienny-Ścibor – jej projektu są logotypy wszystkich działań SBRP, SBRP Mini, cyklu Superbelfrzy Nocą, bannerów internetowych, nagłówków na fejsbuku, nakładek profilowych itd. Itp. Za ogarnianie strony (jego autorstwa jest strona https://edumoconline.edu.pl) odpowiada Nauczyciel Wielkopolski 2019 – Maciej Danieluk. Do tych dwóch wyróżnionych osób dochodzą członkowie grupy nadzorujący backupy serwera, działanie platformy, administrację fanpejdżem i wallem grupy, gmailem, prowadzący czaty w czasie wyzwań (challenge), zgrywanie i obróbkę materiałów filmowych, tworzenie do nich nagłówków i napisów końcowych, umieszczanie i porządkowanie filmów na YT itd, itp., itd. Dziesiątki osób, które pod okiem Marty i Agnieszki przyczyniły się do sukcesu EduMoc Online.
A sukces jest niewątpliwy. Każda z czterech konferencji EduMocy to ok. 500 – 800 unikalnych użytkowników w czasie jej trwania i kolejne setki tych, którzy oglądali wystąpienia na naszym kanale YouTube. W ostatniej, dopiero co zakończonej edycji 2019, strzałem w dziesiątkę okazał się streaming wydarzenia na fejsbukowym fanpejdżu Superbelfrów – zasięgi ok. 40 tys. użytkowników i ponad 8 tys. reakcji użytkowników – to dla nas KOSMOS! Nie spodziewaliśmy się takiego zainteresowania i takiego pozytywnego feedbacku! To nas nakręca!
Ten sukces to również media, które nam w nim pomagały promując wydarzenie i edu-firmy, które rezygnując z jakiegokolwiek merytorycznego wpływu ka kształt konferencji, ze świadomością braku ich reklam postanowiły nam zaufać i przekazać zestawy gadżetów i usług będących nagrodami w dodatkowych konkursach i aktywnościach uczestników. Niewątpliwie cieszy ciągły wzrost liczby edu-logotypów – choć to ciężka praca obu moderatorek.
Do zobaczenia za rok – być może z nowym narzędziem, w nowszej formule? Czekajmy wszyscy, bo już dziś wiadomo, że warto!
A tutaj pobierzecie certyfikat udział w tegorocznym wydarzeniu –> KLIKNIJ
Jacek Ścibor – nauczyciel informatyki w Szkole Podstawowej w Chrząstawie Wielkiej (k. Wrocławia), założyciel i administrator grupy Superbelfrzy RP , trener projektów TiK-owych, fascynat edukacji wspomaganej technologicznie, autor i prelegent konferencji edukacyjnych. Tytularny Przyjaciel Szkoły 2018, obecny na Liście 100 SPRUC w 2017r., w latach 2013-2016 redaktor naczelny „TiK w edukacji”.
- Profesor - 6 kwietnia 2024
- Dyktatura klopsów - 15 października 2022
- Nadszkoleniowość - 11 lipca 2022
W odpowiedzi na “Dla nauczycieli od nauczycieli”
Nowe podejście do nauczania wynika ze zmian środowiska społeczno-cywilizacyjnego. Zmieniło się w kulturze i społeczeństwie bardzo dużo. Szkoła i edukacja muszą za tym nadążać. Z wielką przyjemnością uczę się od i z Superbelframi. I odkrywam te nowe środowisko edukacyjne.