Co powoduje, że my nauczyciele chętnie sięgamy po projekt jako wiodącą metodę nauczania i rozwiązywania problemów?
Odpowiedź na to pytanie już dzisiaj jest dla nas prosta i oczywista. Lata doświadczeń, realizacja kilkunastu projektów szkolnych, międzyszkolnych, w tym międzynarodowego wpłynęła na nasze przekonanie, że jest to najskuteczniejsza, a co najważniejsze aktywizująca metoda nauczania.
Nauczyciele dzięki wykorzystywaniu projektu:
- poszerzają ofertę swojego przedmiotu, dzięki czemu zyskują zainteresowanie uczniów realizowanymi treściami, co przekłada się na uzyskiwane efekty,
- bardzo często to uczniowie są autorami i reżyserami działań projektowych, co potęguje ich zaangażowanie i odpowiedzialność za wytwory własnej i grupowej pracy,
- nauczyciele mają szansę na współpracę z innymi szkołami i wymianę doświadczeń między nauczycielami,
- taka forma realizacji treści programowych daje możliwość współpracy z rodzicami,
- z pewnością projekt jest szansą na indywidualizację pracy, gdyż różnorodność działań daje możliwość osiągnięcia sukcesu każdemu uczniowi.
A dlaczego warto, a nawet należy pracować metodą projektów?
- Projekt umożliwia nauczycielom, terapeutom, ale także rodzicom poznanie predyspozycji, zainteresowań i umiejętności uczniów.
- Podczas pracy w projekcie mamy szansę na poznanie stylów uczenia się dzieci.
- Dzięki różnorodnym zadaniom zaplanowanym w pracy projektowej umożliwiamy naukę i aktywność wszystkim typom dzieci, bez względu na ich rodzaj inteligencji i predyspozycji. Mają szansę na sukces zarówno słuchowcy jak i uczniowie, u których dominującym zmysłem jest ruch czy wzrok. Z pewnością projekt sprawdzi się w pracy z uczniami z wysoką samooceną jak i z uczniami o niskim poczuciu własnej wartości. Swoje miejsce odnajdą w nim uczestnicy preferujący rolę lidera i uczniowie lubiący aktywności w cieniu innych. Tworzą się relacje, a to powinno nam przyświecać przy planowaniu projektu.
- Metoda projektu zwiększa szansę na odniesienie sukcesu uczniom słabszym, nieśmiałym, ale także dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Bez wątpienia taka forma pracy i rozwiązywania problemów daję szansę na współpracę i integrację uczniów z wielu szkół.
- Projekt pozwala na zastosowanie różnorodnych aktywności, form pracy i użycia różnych środków i zapraszania do ich realizacji ciekawych osób. Nie bez znaczenia jest tutaj możliwość wdrażania nowoczesnych technologii, które nie tylko aktywizują uczniów, ale uatrakcyjnią proces uczenia się.
- Podczas realizacji projektu dzieci mają szansę na refleksję, na poprawę błędu i odpowiednią reakcję na zmianę założeń.
W swojej ponad dwudziestoletniej pracy pedagogicznej zrealizowałyśmy mnóstwo projektów, które w przewadze sprawdziły się i przyniosły oczekiwane efekty. Więcej o projektach i sposobach ich realizacji przeczytasz TUTAJ.
Każda napotkana przeszkoda, niezrealizowane zadanie, przyniosły nam cenne doświadczenie i wskazówki do dalszej pracy. Dla uczniów były informacją zwrotną, którą wykorzystali w kolejnych działaniach. Każda porażka została wykorzystana przez nas jako żródło wiedzy i doświadczenia. Nie wszystkie projekty muszą okazać się sukcesem. Nawet z porażki możemy wyciągnąć naukę.
Zawsze podczas ich planowania stawiamy na integrację uczniów niepełnosprawnych intelektualnie z pełnosprawnymi, na kształtowanie konkretnych kompetencji kluczowych takich jak komunikacja, rozwijanie czytelnictwa, usprawnianie języka oraz postawy patriotyczno-obywatelskie.
Na ten rok przewidzieliśmy realizację dwóch międzyszkolnych projektów. Jednym z nich jest “Chawerim Twoim- Poznajemy się”– integracyjny projekt wdrażający do dialogu międzykulturowego, oparty przede wszystkim o tolerancję wobec religii, kultury i tradycji Żydowskich.
W ramach współpracy z Gminą Żydowską w Poznaniu zaplanowaliśmy warsztaty kulinarne, warsztaty w synagodze, podczas których dzieci poznawać będą symbole, tradycje i kulturę żydowską. Ponadto uczniowie biorący udział w projekcie przygotowują scenki prezentujące ważne święta dla tej religii i kultury. Nie obędzie się też bez użycia nowoczesnych technologii, dzięki którym powstaną prezentację, elektroniczne książeczki i blog.
Więcej o projekcie przeczytasz TUTAJ.
Oto nasza infografika, które wyróżniać będzie nasz projekt spośród innych.
Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska, nauczycielki ZSS w Kowanówku, autorki blogów edukacyjnych www.specjalni.pl, www.tikzklasa.blogspot.com, trenerki, prowadzące szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii oraz prelegentki na ogólnopolskich konferencjach i autorki publikacji. Ekspertki ds. awansu zawodowego nauczycieli. W 2017 roku w uznaniu szczególnych osiągnięć edukacyjnych i wychowawczych otrzymały Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej.
Print Friendly, PDF & Email
- Praca w zróżnicowanej klasie - 15 kwietnia 2025
- Innowacje dla edukacji włączającej- napisz własną i otrzymaj grant - 1 kwietnia 2025
- PRZYCZYNY ZACHOWAŃ TRUDNYCH U UCZNIÓW ZE SPE - 16 lutego 2025
2 odpowiedzi na “„Chawerim Towim- Poznajmy się” Międzyszkolny projekt edukacyjny”
Naprawdę świetny pomysł.Brawo
Dziękujemy, mamy nadzieję, że przyniesie super efekty.