Praca projektowa należy do moich ulubionych form pracy z młodzieżą. Pozwala ona na samodzielność w odkrywaniu wiedzy, pobudza kreatywność i daje szansę pokazania swoich mocnych stron.
Dlatego też nieustannie staram się angażować młodzież mojej szkoły w projekty Erasmus+ (wcześniej Comenius).
Właśnie realizujemy jeden z nich skupiony na I wojnie światowej i jej konsekwencjach: „Transforming Europe – World War I and its consequences 1918-2018”. Nie jest to temat prosty i tym bardziej warty rozważenia.
W ramach ostatniej wizyty partnerskiej w ramach projektu Erasmus+ w Ikast w Danii uczniowie pracowali nad teatralną interpretacją pięciu wierszy poetów z okresu I wojny światowej: “The Soldier” Rooperta Brooke’a, “Dulce et decorum est.” Wilfreda Owena, “An Irish Airman foresees his death” W.B. Yeatsa, “Glory of women” oraz “Dreamers” Siegfrieda Sassoona.
Wcześniej, jeszcze w szkołach partnerskich, wiersze te opracowywali na platformie eTwinning i podczas lekcji języka angielskiego.
Początkowo mieli wybrać jedną linijkę tekstu, która szczególnie do nich przemawia, a następnie pomyśleć jak kreatywnie przedstawić ideę, która zawarta jest w tej linijce.
Reżyserzy przedstawienia – troje nauczycieli: dwoje anglistów oraz nauczycielka teatru – służyli jako doradcy i wprowadzali dodatkowe ograniczenia do przedstawienia: najpierw ograniczenie czasowe, potem gatunek (każda grupa miała przygotować impresję w innym gatunku: komedia, tragedia, bajka, etc.), następnie ilość rekwizytów czy niemożność wykorzystania gotowych dźwięków.
Po 4 dniach wytężonej pracy, warsztatów aktorskich i dramatycznych powstało 30 minutowe przedstawienie pokazujące wojnę w wielu perspektywach – nie tylko w kontekście I wojny światowej.
Zapraszam do oglądania:
Strona projektu: https://twinspace.etwinning.net/15635/home
Fanpage: https://www.facebook.com/TransEU2018/
dr Barbara Ostrowska – psycholog, trener, nauczyciel Międzynarodowych Szkół Paderewski w Lublinie, członek grupy Superbelfrzy RP. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli i koordynuje projekty europejskie w swojej szkole.
- Społeczno-emocjonalny proces uczenia się czyli czym jest SEL? - 6 listopada 2022
- Wojna w Ukrainie – jak i o czym rozmawiać z uczniami? - 26 lutego 2022
- Jak efektywnie pracować hybrydowo? – inspiracje dla dyrektorów i nauczycieli - 17 października 2020