O potrzebie radosnej niespodzianki

Mini-projekty językowe w klasie licealnej. Oto kilka pomysłów na mini-projekty językowe, których realizacja i przygotowanie nie zabiera wiele czasu, a świetnie wpisuje się w ideę szkoły jako miejsca wartościowych spotkań.

Jak wprowadzić element radości, zaskoczenia i oczekiwania na kolejną lekcję w klasie językowej bez konieczności aplikowania o unijne dofinansowanie dużych projektów (Erasmus+, Polsko-Litewski Fundusz Wymiany Młodzieży, itp.) i bez potrzeby ciężkiej, systematycznej pracy w projektach online (eTwinning)?
Warto je realizować; nie zawsze jednak mamy taką możliwość, chęć, czas. Bywa, że chcemy po prostu od nich „odpocząć”. Nie znaczy to jednak, że musimy poddać się podręcznikowej nudzie. Pamiętajmy, że realizujemy program, a nie przerabiamy podręcznik. Trochę radości w klasie kosztem wykonania kolejnych ćwiczeń gramatycznych ani nam, ani uczniom z pewnością nie zaszkodzi.

Europejski Dzień Języków Obcych z kodami QR

Od 2001 roku obchodzimy European Day of Languages, ustanowiony z inicjatywy Rady Europy. Pod tym adresem znajdziecie informacje, ciekawostki, wydarzenia z wielu krajów, biorących udział w święcie na przestrzeni lat oraz wiele przydatnych materiałów:

http://edl.ecml.at/Home/tabid/1455/language/pl-PL/Default.aspx

Poniżej link do naszego, szkolnego wydarzenia, odnotowanego na platformie:

http://edl.ecml.at/tabid/1772/EventID/7857/Default.aspx

We wrześniu 2014 roku zostałam „posiadaczką” tabletowej klasy, postanowiłam więc pokazać uczniom przydatne strony i aplikacje edukacyjne, dobre słowniki online, quizy, piosenki, ćwiczenia interaktywne. Sama niewiele wtedy wiedząc na temat narzędzi internetowych do nauki języków obcych; zdałam się na kolekcję, stworzoną przez członków innowacyjnej grupy nauczycieli Superbelfrzy RP (superbelfrzy.edu.pl). Wydrukowane kody QR, rozwieszone zostały w różnych miejscach szkoły. W trakcie spaceru po szkole testowaliśmy zeskanowane za pomocą czytnika kodów QR aplikacje i narzędzia, zapisując w klasowej kolekcji Pearltrees te linki, które wydawały nam się szczególnie interesujące i przydatne. Wtedy chyba też po raz pierwszy stworzyliśmy filmik w aplikacji VivaVideo, dokumentujący nasz Dzień Języków Obcych:

http://youtu.be/OsVeQLr8B3E

Ogólnoświatowe Wirtualne Walentynki

Strona projektu Global Virtual Valentines z zapisami pomysłów, realizacji, galerią i szczegółami do rejestracji:

http://virtualvalentines.weebly.com/

Walentynkowe życzenia Skalniaków przemierzyły prawie 10 tys. kilometrów, docierając do uczniów z Lenexy, Kansas w USA i Aten w Grecji! Projekt Global Virtual Valentines 2016, inicjatywa amerykańskiego nauczyciela-finalisty Global Teacher Prize, połączył 500 przedszkoli, szkół podstawowych i średnich z całego świata. Uczestnicy w ramach projektu tworzyli zestawy życzeń walentynkowych dla partnerskich grup, korzystając z aplikacji edukacyjnych oraz układali ankiety internetowe, aby poznać nowych przyjaciół. Zastanawialiśmy się, czy nasze prace dotarłyby do Księżyca, a może nawet na Wenus-planetę bogini miłości po podsumowaniu wszystkich odległości, jakie musiały pokonać? Walentynki, które podróżowały pomiędzy Polską, USA i Grecją przyniosły nam wiele radości i emocji oczekiwania na reakcje i odpowiedzi partnerów. Opanowaliśmy też tworzenie mini-filmików i pracę w aplikacji Thinglink, którą niejednokrotnie stosowaliśmy w późniejszych projektach. Poniżej linki do polsko-grecko-amerykańskich życzeń. Każdy interaktywny obraz zawiera aktywne ikony z multimedialnymi życzeniami stworzonymi na potrzeby mini-projektu:

Nasze Walentynki dla Grecji:

http://www.thinglink.com/scene/623498422908878848

Nasze Walentynki dla USA:

http://www.thinglink.com/scene/754748271469002754

Walentynki otrzymane od uczniów z Aten:

http://www.thinglink.com/scene/754037467555823616

Walentynki otrzymane od uczniów z USA:

http://www.youtube.com/watch?v=C9Rizy9Hn3I&feature=youtu.be

Międzynarodowy Dzień Kropki

International Dot Day to święto kreatywności uczniów, zwłaszcza tych młodszych, którzy nie zdają sobie jeszcze sprawy z własnych uzdolnień.

Strona projektu ze szczegółami rejestracji, zapisami z lat poprzednich, pomysłami:

http://www.thedotclub.org/dotday/

Po wakacyjnym spotkaniu z przyjaciółką-nauczycielką języka angielskiego w integracyjnej klasie pierwszej z Las Palmas, Wyspy Kanaryjskie, której dzieciaki nie słyszały o małej bohaterce książeczki Reynolds’a, postanowiłam zatrudnić moich licealistów, jako asystentów nauczania i ambasadorów Międzynarodowego Dnia Kropki. Przygotowaliśmy materiały i osobiste przesłanie multimedialne dla maluszków z Hiszpanii:

http://www.thinglink.com/scene/834485914548830210

Dzieciaki zareagowały fantastycznie, dziękując nam za przesyłkę laurkami, piosenką, pozdrowieniami. Otrzymaliśmy pakiet filmików do… opracowania, bo nasi bardzo młodzi partnerzy nie znają technik TIK zbyt dobrze. Kolejne  zadanie polegało więc na zapakowaniu relacji z ich kropkowych zajęć do interaktywnego obrazu Thinglink. Tym razem to my inspirowaliśmy i uczyliśmy, ale radość była wielka dla obu stron:

http://www.thinglink.com/scene/836156856417124352

 

Autorskie Turnieje Kahoot

Kolejna propozycja musi obejść się bez linka do oficjalnej strony internetowej, ponieważ została zainicjowana przez moich uczniów i jest wynikiem zachęcania kolejnych klas do tworzenia autorskich gier multimedialnych do wykorzystania na lekcjach (kahoot.com).

Uczniowie wybierają temat, w którym czują się ekspertami, układają własny quiz i prezentują go klasie. Jeżeli uczeń przygotuje quiz dla klasy, zawsze zgadzam się na rozgrywkę. To tylko kilka minut, a ile śmiechu i zaangażowania, plus to poczucie wartości dla ucznia, który staje się edukatorem! W naszej klasowej kolekcji mamy już blisko setkę gier. Osobiście, ułożyłam dwie – cała reszta to prace moich wychowanków.

Bogactwo materiałów pozwala nam na organizowanie mini-konkursów w trakcie świąt szkolnych i spotkań międzynarodowych, jak również powiatowych turniejów. Oto przykłady:

In Kahoots with Harry Potter 2016 – W zmowie z Harry Potter’em: turniej językowo-czytelniczy.

Poniżej zaproszenie mojej pierwszoklasistki dla gimnazjalistów i fragment jej wypowiedzi dla lokalnej prasy-słowa autorki świadczą, że szkoła i nauczyciele mają dziś inne zadania, niż przekazywanie wiedzy i odpytywanie z faktów:

http://youtu.be/00PfTVkWYzI

„25 kwietnia w tabletowej klasie spotkali się miłośnicy czarodziejskiej serii o Harrym Potterze i języka angielskiego – gimnazjaliści, którzy wygrali eliminacje przeprowadzone wcześniej w swoich szkołach. Multimedialny turniej polegał na zmierzeniu się z pięcioma zestawami quizów o różnej trudności z wykorzystaniem specjalnej androidowej aplikacji Kahoot. Warto podkreślić, że autorką 125 pytań i 500 odpowiedzi konkursowych jest uczennica klasy I c rydułtowskiego LO, Iwona Chorążyczewska. – Odczuwałam poddenerwowanie związane z samymi przygotowaniami. Oprócz szczegółowych pytań należało też przygotować ich ciekawą multimedialną oprawę w postaci ilustracji, gifów, fragmentów filmów, które pomagały wybrać właściwą odpowiedź. Co więcej, konkurs miał być przeprowadzony w języku angielskim. Na szczęście do pomocy miałam naszą wyjątkową nauczycielkę tego przedmiotu, panią Mirosławę Dykę-Płonkę. Warto było przeprowadzić taki konkurs. Quizy powstały z mojej pasji czytania książek i uczenia się języków obcych, a Harry Potter i jego magiczny świat dosłownie mnie zaczarował. Myślę, że w dniu konkursu atmosfera magii zapanowała też w naszej tabletowej klasie – mówi uczennica”.

Captain America: a battle of Kahoots for Marvel Lovers 2017 – Kapitan America: bitwa Kahoot dla Marvelowców – turniej językowo-filmowy.

Kolejny konkurs dla odwiedzających nas gimnazjalistów stworzył uczeń klasy maturalnej. Pięć quizów o stopniowalnej trudności prowadziło drużyny Team Kahoot do zwycięstwa. Tym razem wykorzystaliśmy nową opcję quizu-grę zespołową. Poniżej relacja złożona z transmisji live na szkolnym Facebook’u:

https://youtu.be/PPqn6FQS38Y

A jak radosne jest rozwiązywanie quizów przygotowanych przez rówieśników z klasy, można wyczytać z uśmiechniętych min uczniów na jednym z naszych klasowych filmików:

http://youtu.be/vxERU_gOhVk

Kahootowanie jest naszym ulubionym przerywnikiem; dodam tylko, że rzadko gramy w „cudze” – nasza klasowa kolekcja autorskich quizów leksykalno-gramatyczno-kulturowych powoli zbliża się do setki – jest w czym wybierać:

https://youtu.be/e1a9Ujh0GVE

Międzynarodowe spotkania online

Zachęcam też do wykorzystania kontaktów z partnerami projektowymi dla organizacji spotkań online. Wystarczy przemyśleć przebieg takiego mityngu i poświęcić jedną, dwie lekcje rocznie na prawdziwą interakcję, która wspomaga dalszą pracę projektową i intensyfikuje przyjazne kontakty z użytkownikami nauczanego języka obcego. Poniżej linki do zapisów spotkań online z naszymi partnerami – pogaduchy, wspólne (mimo, że po przeciwnych stronach ekranu) śpiewanie i tańce były wartościowym, emocjonalnym przeżyciem dla moich uczniów:

http://sway.com/jBPi4LmVbgzWi0RE?ref=Link&loc=play

http://youtu.be/devsnd5jyzo

Mini-projekty są fantastycznym “przerywnikiem” w licealnej klasie, gdzie głównym zadaniem uczniów jest przygotowanie się do egzaminu maturalnego. Co więcej, to szansa na praktyczne kształcenie umiejętności produktywnych, pobudzanie uczniowskiej kreatywności i poznawanie narzędzi internetowych oraz aplikacji edukacyjnych, które wspomagają naukę. Udział w prawdziwej rozmowie i wymianie interkulturowej oraz dzielenie się własną wiedzą z pełnym emocjonalnym zaangażowaniem może jedynie zachęcić do bardziej oddanej pracy nad mozolnym przyswajaniem języka obcego. Nam, nauczycielom, radosne lekcje i zaangażowanie uczniów dają satysfakcję i wiarę w to, że warto nadal chodzić do szkoły. Pozwólmy sobie na trochę szaleństwa, nawet w prawie dorosłej klasie; ludzie uśmiechnięci łatwiej się uczą, nie tylko języków…

Artykuł został opublikowany również w Głosie Nauczycielskim nr 50/2017:

http://www.glos.pl/node/19873

Mirosława Dyka-Płonka, nauczycielka LO im. Noblistów Polskich w Rydułtowach,  laureatka European Language Label 2013, autorka innowacji pedagogicznych, eTwinnerka (Krajowe i Europejskie Odznaki Jakości eTwinning 2012, 2013, 2017, I Nagroda „Nasz Projekt eTwinning 2014), inicjatorka projektów Erasmus +, posiadaczka tabletowej klasy, członkini grupy Superbelfrzy, prowadzi ” Tabletowy Notatnik Anglistki”, dzieląc się wypracowanymi wspólnie z uczniami materiałami multimedialnymi:

https://www.facebook.com/Miroslawa.Dyka.Plonka/

 

Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.