Mitologujemy

Chcąc rozbudzić zainteresowania uczniów wierzeniami starożytnych Greków, powstał międzyszkolny  projekt edukacyjny pt. ,,Mitologujemy”.

W działaniach projektowych udział wzięli uczniowie trzech szkół: Szkoły Podstawowej im. Arkadego Fiedlera w Połajewie, Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku i Niepublicznej Polsko-Angielskiej Szkoły Podstawowej im. Johna Deweya Obornikach.

Mitologiczne treści realizowane z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych pojawiły się na lekcjach języka polskiego, matematyki, zajęć komputerowych i historii wpisując się w inderdyscyplinarny charakter tej metody.

Na lekcjach języka polskiego uczniowie tworzyli drzewa genealogiczne greckich bogów w aplikacji  Popplet i SimpleMindFree. Do tworzonych drzew genealogicznych  dodawali ikonki, obrazy lub zdjęcia, zmieniali kolory poszczególnych elementów. 

 

Kolejne zadanie projektowe polegało na ułożeniu planu wydarzeń Mitu o Dedalu i Ikarze w aplikacji Timeline. To wszechstronne narzędzie, pozwoliło na prezentowanie losów bohaterów na osi czasu. Do umieszczonych w kolejności chronologicznej wydarzeń, dzieci dodawały ilustracje, które dodatkowo pomogły im zapamiętać   historię Dedala i Ikara.

Mapy myśli to doskonałe rozwiązanie ułatwiające uczenie się. Graficzne notatki sprawiły, że nauka stała się bardziej skuteczna i efektywna. Nie mogło więc ich zabraknąć w naszym projekcie.

Żeby uczniowie stworzył mapę myśli musieli przeanalizować i przemyśleć  określone informacje, wyrazić je własnymi słowami znacznie ograniczając tekst na rzecz obrazu. W taki sposób  przedstawili losy Prometeusza wykorzystując aplikację Mind Vector lub rysując mapy w zeszycie.

 Mitologując zwiedziliśmy Akropol dzięki aplikacji Google Art&Culture. Podczas zajęć uczniowie mieli okazję przypomnieć sobie najważniejsze informacje dotyczące Akropolu. Odbyli także wirtualny spacer, podczas którego mogli podziwiać zgromadzone tam eksponaty. Dowiedzieli się również, w jaki sposób zaplanować realną wizytę w muzeum.

Dzieje Syzyfa zilustrowali tworząc komiksy y w aplikacji Toondoo.  Toondoo to darmowy program do tworzenia rysunkowych historii. Na przykładzie przewinień i kar Syzyfa,  zrozumieli, że trzeba ponosić odpowiedzialność za swoje czyny.

W projekcie Mitologujemy pojawiły się także roboty. Idealne dla zaplanowanych aktywności okazały się Ozoboty. Te sympatyczne robociki poprowadziły dzieci szlakiem Odyseusza oraz wcieliły się w postać Syzyfa i pomogły im zrozumieć przenośny sens związku wyrazowego ,,syzyfowa praca”.

Żeby nauka nie była żmudna i nie nudziła warto wykorzystać gry, które nie tylko angażują, ale również dodatkowo motywują do działania. Dlatego uczestnicy projektu stworzyli własne gry planszowe, które ułatwiły im zapamiętanie przygód mitologicznych bohaterów.

Poznając związki frazeologiczne wywodzące się z mitologii   młodzi czytelnicy bogacili swoje słownictwo. Nie zabrakło najbardziej znanych powiedzeń: puszka Pandory, syzyfowa praca, nić Ariadny, stajnia Augiasza, męki Tantala, koń trojański. Uczniowie doskonalili umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji, poprzez wyszukiwanie znaczeń powiedzeń w słowniku frazeologicznym i na stronach internetowych. Podsumowaniem lekcji było uzupełnienie tekstu poznanymi związkami frazeologicznymi.

Na lekcjach matematyki dzieci poznały sławnych matematyków greckich i ich teorie. Przygotowały matematyczne lapbooki, w których zaprezentowały ich osiągnięcia. Była to okazja nie tylko do poznania ich dokonań, ale również do współpracy w grupie i doskonałej zabawy. Matematyczne twierdzenia utrwalali dzięki interaktywnym ćwiczeniom, które wykonali na platformie LearningApps.

Kulminacją działań projektowych była Uczta Bogów zorganizowana w Niepublicznej Polsko-Angielskiej Szkole Podstawowej im. Johna Deweya. Uczestnicy spotkania  przebrani za mitologicznych bohaterów, prezentowali mieszkańców Olimpu, opowiadając ciekawe historie o sobie oraz demonstrując boskie atrybuty. Wszyscy bawili się wyśmienicie kosztując nektar, ambrozję i inne smakołyki godne olimpijskiej uczty.

Wszystkie zadania projektowe opisane zostały na blogu projektu. Tam również znaleźć można samouczki stworzone do aplikacji wykorzystanych w projekcie oraz karty pracy. Adres internetowy blogu to: www.mitologujemy.blogspot.com

 


Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska, nauczycielki ZSS w Kowanówku, autorki blogów edukacyjnych www.specjalni.plwww.tikzklasa.blogspot.com, trenerki, prowadzące szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii.

Jolanta Majkowska
Pozostałe wpisy Jolanta Majkowska (Zobacz wszystkie)
Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.