Dzień Bezpiecznego Internetu (6.02.2018r.) to inicjatywa którą już po raz 14 w tym roku przygotował NASK wraz z fundacją Dajmy Dzieciom Siłę i saferinternet.pl
W tym roku Dzień Bezpiecznego Internetu jest obchodzony pod hasłem: Tworzymy kulturę szacunku w sieci.
Na stronie http://www.saferinternet.pl/ można zgłosić swoją inicjatywę albo po prostu przygotować coś samemu na tę okazję.
W sieci można znaleźć dużo różnych materiałów na temat tego jak bezpiecznie korzystać z sieci. Cały czas ten temat jest nie doceniany i nie ma co ukrywać, że uświadamiania młodzieży i dzieci w tym temacie nigdy dość.
Nadeszły takie czasy, że sami nie wyobrażamy sobie już życia bez dostępu do sieci. Komórka, tablet komputer – zastąpiły nam wiele innych rzeczy. Szukamy informacji, korzystamy z bankowości, kupujemy, a coraz częściej wykonujemy tak prozaiczne czynności jak monitoring domu, czy włączenie w odpowiednim momencie przez komórkę piekarnika z obiadem.
Niedawno stwierdziłem że muszę przejść „detox” i odłączyć się od sieci na miesiąc. Ambitne postanowienie, które starałem się zrealizować.
Szczerze? Nie udało się. Dopiero w momencie jak wyrzuciłem z telefonu wszystkie aplikacje mediów społecznościowych, stwierdziałem że większość mojego życia zawodowego odbywa się na chwilę obecną przez internet i czułem się przez ten miesiąc upośledzony.
Korzystanie z dziennika elektronicznego w szkole? Mus. Telefon od przyjaciela: wysłałem Ci maila z ważną informacją. Mus. Rejestracja na konferencje ? Szkolenia ? Czy pensja już wpłynęła na konto ? Kalendarz ze spotkaniami? Chociażby poszukanie przepisu na zrobienie naleśników z serem.
Nie mówiąc już o korzystaniu z Internetu i sprzętu na lekcjach?
Można by postawić sobie pytanie: jak tu żyć ? Jak żyć i nie korzystać?
Biorąc to wszystko pod uwagę i zastanawiając się nad tym, że w sumie to mam już swoje lata i nie jestem z pokolenia smartfonów, to krótko mówiąc zacząłem się zastanawiać nad tym czy jest to uzależnienie czy może wymóg czasów?
Skoro jest to wymóg czasów, skoro w szkole i poza nią komórki są wszechobecne, a dostęp do internetu powszechny, to dlaczego nadal w szkole nie ma takiego przedmiotu który mówiłby młodym ludziom jak bezpiecznie korzystać z tego narzędzia?
Owszem w ramach informatyki, zajęć komputerowych uczymy młodzież korzystać z tego wszystkiego, ale często i gęsto zapominamy że Internet to nie tylko dobro, ale także środowisko, ekosystem w którym oni żyją i w kórym pojawiają się takie same zagrożęnia jak w „realu”.
Pamiętamy o tym żeby uczyć ich kultury w życiu codziennym. Uczyć zachowania w różnych sytuacjach. Dlaczego w takim układzie nie robimy tego samego w odniesieniu do wszechobecnej sieci?
Biorąc to wszystko pod uwagę uważam, że warto zaangażować się w inicjatywę DBI.
Dla tych którzy mają chęć i ochotę w załączeniu przygotowałem wspólnie z Hanną Czaplą (a właściwie skorzystałem z materiałów przygotowanych i wyszukanych przez Nią) garść inspiracji w postaci gotowych quizów i ćwiczeń z których można skorzystać w ramach lekcji, przy przekazywaniu wiedzy uczniom i młodzieży.
Oczywiście wiele materiałów można znaleźć korzystając z wyszukiwarek, jednak niech ta garść informacji będzie dla Was inspiracją do własnych poszukiwań.
A może sami macie jakieś pomysły i sprawdzone pomoce na ten dzień ??
Serdecznie zapraszam do komentowania i wrzucania własnych pomysłów związanych z DBI.
https://padlet.com/maciej_danieluk/oi5s27zbjhme
http://www.saferinternet.pl/ – zarejestruj swoją incjatywę.
Maciej Danieluk – urodzony w Poznaniu, absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza na kierunku Planowanie Przestrzenne i Gospodarka Lokalna. Od 2009 roku nauczyciel informatycznych przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół Powszechnych w Damasławku – technikum informatyczne, oraz informatyki w Szkole Podstawowej (I-VII) i Gimnazjum. Twórca, właściciel i długoletni (2002 – 2008) prowadzący portal internetowy dla nauczycieli pod adresem: http://www.literka.pl. Fanatyk wykorzystania TiK w edukacji. Członek grupy Superbelfrzy RP, trener i edukator umiejętności ICT.
Hanna Czapla – nauczycielka dyplomowana języka polskiego i przyrody, długoletnia dyrektor szkoły podstawowej, egzaminatorka OKE, realizatorka i uczestniczka wielu projektów rozwijających umiejętności cyfrowe wśród uczniów i nauczycieli, m.in. projektu rządowego „Cyfrowa Szkoła” i „Cyfrowa Dziecięca Encyklopedia Wielkopolan”, trenerka i edukatorka współpracująca w zakresie ICT, posiada tytuł Apple Distinguished Educator’2015.
Od 2009 roku uczy w Zespole Szkół Powszechnych w Damasławku. Laureat konkursu Wielkopolski Nauczyciel Roku 2019. Jeden z trzech certyfikowanych trenerów Google dla Edukacji w Polsce. Autor wielu publikacjiz zakresu wykorzystania TiK, w tym książki: „TiK w Pigułce – narzędziownik nauczyciela”. (wyd. CRE EDICON, 2019).Trener i edukator umiejętności ICT. Członek społeczności SuperBelfrzy RP.Prelegent wielu konferencji oraz autor warsztatów związanych z wykorzystaniem technologii w edukacji.
W 2021 roku wpisany na listę 100 osób wyróżnionych przez SPRUC za działalność na rzecz rozwijania umiejętności cyfrowych w Polsce.
Lider Google Educator Grup Poland (GEG Poland). Współtwórca pierwszego w Polsce podcastu edukacyjnego o technologiach Google – Go4edu.
- Cyfrowa Taksonomia Blooma – Akademia Młodego Superbelfra - 19 stycznia 2023
- Żeby im się chciało. Jak zaangażować niezaangażowanych na lekcji? - 5 kwietnia 2022
- Do zobaczenia….. - 10 sierpnia 2021
W odpowiedzi na “SBRP o DBI”
Hej kochani ! Serdecznie was pozdrawiam,