Czasem zdarza się, że mamy w klasie ucznia, któremu z pozoru nic się nie chce. No właśnie-z pozoru, bo kiedy znajdziemy “na niego sposób” to może okazać się, że zaangażuje się na lekcji i zatraci bez opamiętania.
Niekiedy “stajemy na uszach” by zachęcić i zmotywować do działania tych, którzy często są “na nie”. Podczas naszego spotkania z Państwem dzielimy się własnymi sposobami, które są skuteczne na lekcjach j.polskiego, jak i w edukacji wczesnoszkolnej. I nie wykluczone, że nasze sposoby zadziałają na biologii, matematyce, czy też j.angielskim również w pracy z uczniami w szkole ponadpodstawowej. A kto wie- może staną się one inspiracją do własnych poszukiwań?
Niekiedy nasze sposoby angażowania uczniów okazują się skuteczne w klasie X, natomiast zawodzą w klasie Y. No cóż, zdarza się. Dlatego wspólnie się inspirujmy i dzielimy doświadczeniami, bo nie ma dwóch takich samych uczniów, ani dwóch takich samych klas.
Motywacja wewnętrzna to najlepsze narzędzie, dzięki któremu rozwijają się ludzie (nie tylko młodzi i nie tylko nasi uczniowie). Nie zawsze jednak jest ona wystarczająca. Wtedy z pomocą przychodzą sprawdzone lub zupełnie nowe pomysły jak zaangażować na lekcji niezaangażowanych. Stąd też bliskie są nam słowa Jana Dormana- wielkiego człowieka teatru “Należy dziecko stawiać w takich sytuacjach, które pozwolą mu na nowo odkryć niezwykłość rzeczy zwyczajnych”. Z naszego doświadczenia pracy z uczniami wiemy, że czasami najprostsze rozwiązania są najbardziej skuteczne. Czasami wystarczy kartka i flamaster, innym razem “porwiemy” naszych uczniów poprzez zabawę ruchową, a jeszcze innego dnia świetnie sprawdzą się kostki do gry czy też samoloty z papieru. Pamiętajmy jednak o tym co najważniejsze. Po pierwsze ma być efektywnie, po drugie-efektownie. Nigdy odwrotnie!
W trakcie spotkania jasno podkreślamy: chcemy Was zainspirować, a nie dać receptę, zgodnie z którą rozwiążemy wszystkie problemy. Najważniejsze w angażowaniu młodych ludzi jest poszukiwanie dróg, ale też nasza autentyczność. Jeśli my sami nie jesteśmy przekonani do jakiegoś pomysłu (choćby wydawał się bardzo atrakcyjny), istnieje spora szansa, że i młodym ludziom też nie przypadnie do gustu. Wyczują brak autentyczności.
Najważniejszym wnioskiem, płynącym jednak ze spotkania, jest ciągłe stawianie sobie pytania: po co? Im więcej celowości w naszych działaniach, tym lepsze efekty osiągniemy i tym większa liczba dzieciaków zaangażuje się w to, co proponujemy na lekcjach. Trzymamy kciuki za Wasze próby. I czekamy na relacje. Bo #razemMożemyWięcej 🙂
Specjalnie dla Was dorzucamy tez notatki graficzne wykonane przez Mateusza Łyska – BelfryBazgrolą
O autorkach:
Ewa Kempska – Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej – absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy (obecnie Uniwersytet Kazimierza Wielkiego). Ukończyła studia podyplomowe: Reżyseria Teatru Dzieci i Młodzieży na Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie (wydział zamiejscowy we Wrocławiu); Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie oraz Terapia zaburzeń w mówieniu, czytaniu i pisaniu Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz studium Terapię przez sztukę przy Teatrze Ludowym w Krakowie. Od wielu lat prowadzi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne z dziećmi i młodzieżą.
Założycielka szkolnej grupy teatralnej „Turlicki”, którą prowadzi od 2002 r. przygotowując spektakle teatralne, jak i warsztaty. Okazjonalnie tworzy spektakle z rodzicami uczniów oraz absolwentami. Z powodzeniem przygotowuje uczniów klas młodszych, jak i młodzież do konkursów recytatorskich. Nie znosi sztampowych imprez i uroczystości szkolnych. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Pracuje w Szkole Podstawowej im. Andrzeja Skupnia–Florka w Gliczarowie Górnym – szkole na najwyższym poziomie – bo…najwyżej położonej n. p. m. w Polsce. Współautorka autorskiego programu edukacji wczesnoszkolnej RAZEM oraz współautorka bloga https://programrazem.blogspot.com.
Joanna Krzemińska – Absolwentka Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego. Od ponad dziesięciu lat związana ze Szkołami MIKRON w Łodzi. Nauczycielka języka polskiego i terapeutka z zakresu terapii pedagogicznej. Pomysłodawczyni i koordynatorka Konkursu Filmowego „Lektury w kadrze” oraz Ogólnopolskiego Konkursu Plastycznego „Baśnie, naturalnie!”. Inicjatorka projektów, realizowanych za pośrednictwem platformy eTwinning: „Stworzeni z wyobraźni”, „Usłysz legendę”, „Tęczowa gramatyka” oraz innych projektów rozwijających umiejętności językowe uczniów. Członkini grupy zrzeszającej kreatywnych nauczycieli Superbelfrzy RP, ambasadorka programu eTwinning, prezeska Fundacji Mozaika Edukacyjna. Autorka bloga „Zakręcony belfer” (https://zakreconybelfer.pl/), wyznająca zasadę: dzień bez szalonego pomysłu, dniem straconym.
Od 2009 roku uczy w Zespole Szkół Powszechnych w Damasławku. Laureat konkursu Wielkopolski Nauczyciel Roku 2019. Jeden z trzech certyfikowanych trenerów Google dla Edukacji w Polsce. Autor wielu publikacjiz zakresu wykorzystania TiK, w tym książki: „TiK w Pigułce – narzędziownik nauczyciela”. (wyd. CRE EDICON, 2019).Trener i edukator umiejętności ICT. Członek społeczności SuperBelfrzy RP.Prelegent wielu konferencji oraz autor warsztatów związanych z wykorzystaniem technologii w edukacji.
W 2021 roku wpisany na listę 100 osób wyróżnionych przez SPRUC za działalność na rzecz rozwijania umiejętności cyfrowych w Polsce.
Lider Google Educator Grup Poland (GEG Poland). Współtwórca pierwszego w Polsce podcastu edukacyjnego o technologiach Google – Go4edu.
- Cyfrowa Taksonomia Blooma – Akademia Młodego Superbelfra - 19 stycznia 2023
- Żeby im się chciało. Jak zaangażować niezaangażowanych na lekcji? - 5 kwietnia 2022
- Do zobaczenia….. - 10 sierpnia 2021