czyli: „Click with Apps in 23”: kliknij i zaprzyjaźnij się z aplikacjami w sali 23
Tablety i smartfony na lekcjach języka angielskiego w szkole średniej? Brzmi trochę niepoważnie – wszak podręczniki pękate, repetytoria grubaśne, słowniki i zbiory zadań maturalnych nie do opanowania w dwa i pół roku pracy w ogólniaku, a czasu na realizację podstawy programowej za mało, wciąż za mało… No i konieczność trenowania technik egzaminacyjnych, i ta wielka odpowiedzialność – wynik egzaminu maturalnego najczęściej decyduje również o przyszłości licealistów.
A jednak należało spróbować.
„Click with Apps in 23” – prezentacja Google
Od września 2014 testuję z moimi klasami przydatność oraz zasadność wykorzystywania nowych technologii w procesie nauczania i uczenia się – samodzielnie i w grupie, na lekcjach i poza szkołą.
Poniżej „przepracowane” już w mojej klasie aplikacje , wybrane „na pierwszy ogień testowania” z przebogatej kolekcji narzędzi Web 2.0.
- Pearltrees – jest portalem społecznościowym, opierającym się na idei dzielenia się stworzonymi przez siebie listami zakładek stron internetowych. Zakładki te zaprezentowane są w formie mapy myśli, na której każda strona oznaczona jest jako “perła”. Perły z kolei są częścią “perłowego drzewa” , z którym połączone są tematycznie.
Użytkownik ma możliwość stworzenia grupy, w której wyznaczone osoby rozwijają konkretne “perłowe drzewo”. W Pearltrees stworzyliśmy międzyoddziałową kolekcję słownictwa maturalnego, zbiór przykładów użycia konstrukcji gramatycznych w piosenkach oraz klasowy dzienniczek projektowy, dodając doń sukcesywnie zapisy kolejnych „tabletowych” lekcji lub internetowych akcji i projektów, w których bierzemy udział. - English Central – aplikacja bazująca na kolekcji kilkuminutowych filmików skatalogowanych tematycznie i według poziomów zaawansowania językowego z interaktywnymi ćwiczeniami słownictwa, wymowy i pisowni, z wbudowaną opcją nagrywania własnej realizacji zadania oraz oceny.
Stosuję ją jako rozgrzewkę językowa, wprowadzenie nowego tematu, narzędzie indywidualizacji nauczania (na przykład dla uczniów szybciej wykonujących przydzielone klasie zadania), mini-lekcję kulturową lub rekapitulację przerobionego materiału. - Nearpod – umożliwia przeprowadzenie interaktywnych lekcji z opcją współpracy klasowej i kontroli zadań przez nauczyciela – uczniowie pracują indywidualnie/w parach we własnym tempie, przesyłając rezultaty pracy z tabletem na konto nauczyciela, który steruje działaniami uczniów oraz pokazuje efekt zbiorowy na tablicy interaktywnej w czasie rzeczywistym.
Mamy już mini-biblioteczkę lekcji wybranych z kolekcji Nearpoda. Niestety, nie wszystkie są darmowe, stworzenie autorskiego materiału jest czasochłonne, ale na pewno warto przetestować tę aplikację.
- Kahoot – platforma do tworzenia i przeprowadzania interaktywnych quizów z wykorzystaniem tabletów klasowych lub urządzeń mobilnych uczniów. Powtórki materiału słownikowego, gramatycznego, kulturowego, możliwość współzawodnictwa w czasie rzeczywistym w klasie i we współpracy z grupą uczniów w innej sali, w innej szkole, w innym kraju-to prawdziwy przebój edukacyjny, zapewniający absolutną mobilizację wszystkich graczy.
Co więcej, uczniowie chętnie tworzą własne gry w aplikacji, przejmując rolę edukatora w klasie/szkole. Quizy stworzone przez moich pierwszaków spotkały się z szacunkiem klas maturalnych!
- ThingLink – interaktywne obrazy z odnośnikami, w których ukryć można linki do filmów, zadań, pytań, gier edukacyjnych, quizów. Wspaniałe narzędzie do tworzenia interaktywnych lekcji.
Na razie zaproponowałam uczniom interaktywną lekcję na temat Walentynek – bawiliśmy się świetnie, nie dostrzegając, że równocześnie się uczymy.
Kolejnym „rozpracowanym” sposobem korzystania z aplikacji jest tworzenie zadań maturalnych z ukrytymi opisami i pytaniami do egzaminu ustnego. Planujemy stworzenie kolekcji do ćwiczeń – klasy drugie przygotują zestawy dla maturzystów.
- Amara – edytor do tworzenia napisów do opublikowanych filmów. Przetestowaliśmy narzędzie na prośbę nauczycieli chcących wykorzystać popularny, wiralny filmik na lekcjach wychowawczych dla uczniów w szkole podstawowej, którzy mieliby problem z pełnym zrozumieniem ścieżki dźwiękowej.
Bardzo przydatne narzędzie do ćwiczenia sprawności literackiego, niedosłownego tłumaczenia z języka obcego.
- Pinterest – serwis społecznościowy przeznaczony do kolekcjonowania i porządkowania zebranych materiałów wizualnych. Pinterest to współczesny notatnik-katalog nauczyciela/ucznia. Pozwala magazynować w utworzonych katalogach interesujące nas strony internetowe – samouczki, ciekawe aplikacje, materiały edukacyjne, filmy, audycje i artykuły do obejrzenia / odsłuchania / przeczytania w wolnej chwili, czyli nasza mobilna biblioteka znalezisk wszelakich.
Dla mnie, jako nauczyciela, niezbędna, dla moich uczniów także przydatna – no ileż znalezionych, a potencjalnie interesujących stron, na które natknęliśmy się przypadkiem, można zapisać w zakładkach?
- Generator i czytnik kodów QR – do szybkiego szyfrowania i odczytywania skomplikowanych linków, zadań, poleceń, wiadomości, aplikacji, kolekcji klasowych…
Nasza pierwsza przygoda z kodami QR to szkolne obchody Międzynarodowego Dnia Języków Obcych 2014. Skorzystaliśmy z pomysłu udostępnionego przez grupę Superbelfrzy i umieściliśmy tablice z kodami do odczytania na szkolnych korytarzach.
Skanowane uczniowskimi smartfonami kody prowadziły do aplikacji i platform edukacyjnych, związanych z nauką języków obcych.
Obecnie używam kodów QR do szybkiego przekierowania tabletów uczniów do strony, z której chcę skorzystać w trakcie lekcji. Skanujemy wygenerowany wcześniej kod z laptopa, tablicy interaktywnej lub tradycyjnego wydruku. Znacznie oszczędza nam to czas.
Kody QR umieszczone na klasowych gazetkach zapewniają też zapominalskim i roztargnionym stały dostęp do klasowych kolekcji, kont gier, czy przydatnych aplikacji
- Elementy gamifikacji – gry edukacyjne. Jest ich całe morze: Johnny Grammar, Duolingo, Lingo Games, English Irregular Verbs, English Grammar Games, Two Minute English plus setki innych, dostępnych w androidowym sklepie Play. Instalujemy i stosujemy w miarę potrzeb – w ramach rozgrzewki językowej, powtórek, szybkich sprawdzianów wiedzy, oddechu po trudnym teście lub próbnej maturze, dla rozrywki i nauki, w nagrodę i …za karę – żaaart!
- Storybird – biblioteka wizualnych historyjek na każdy temat. Stworzyliśmy wizualne zaproszenie do projektu eTwinning Plus, przeglądamy kolekcję Storybird , komentujemy prace innych.
Tworzenie materiałów własnych jest czasochłonne; atrakcyjna forma może jednak zachęcić do rozwoju umiejętności czytania i pisania w języku obcym.
- MOOC – kursy i konkursy on-line – zachęta do samodzielnego uczenia się i rozwijania zainteresowań poprzez korzystanie z darmowych platform Moodle.
Staram się podpowiadać uczniom możliwości samokształcenia się poprzez udział w kursach internetowych, proponowanych na przykład przez Future Learn Academic Network (Exploring English Language and Culture, Muslims in Britain). Wiem, że nieczęsto umieją dotrwać do końca. To, że próbują – jest dla mnie bardzo ważne.
Braliśmy udział w Mistrzostwach Polski Uczniów w Nauce J. Angielskiego Langloo Cup 2014 – spróbować chciało wielu, konkurs z certyfikatem i nagrodami zakończyło dwoje uczniów.
Młodzi nie mają czasu, ale może kiedyś, kiedy nadejdzie właściwy czas, przypomną sobie, gdzie i jak szukać.
- Insta.Ling – odwrócona klasa. Platforma do nauki słownictwa promuje systematyczność w uczeniu się – najwyższe wyniki osiągają ci, którzy regularnie ćwiczą słówka.
Codzienne ćwiczenia można wykonać w czasie dojazdu do szkoły, przerwy śródlekcyjnej, reklamy podczas oglądanego filmu, nawet w trakcie lekcji, jeżeli wcześniej od innych uda się ukończyć zlecone przez nauczyciela zadanie lub test.
Sesja nauki zabiera jedynie około 5-8 minut dziennie-rezultat, czyli ilość zapamiętanych i prawidłowo stosowanych w kontekście językowym słówek okazuje się być nie do przecenienia.
Nowy zestaw słówek do opanowania wprowadzam przed przejściem do kolejnego modułu z podręcznika. Dzięki temu w naszej „odwróconej” klasie nie tracimy czasu na walkę z nieznanym słownictwem; możemy skupić się na ćwiczeniu umiejętności językowych i rozwiązywaniu indywidualnych trudności.
Program jest też bardzo pomocny dla uczniów często nieobecnych w szkole oraz dla maturzystów. W III edycji Programu przyznano nam Złoty Certyfikat w uznaniu wyników pracy. Kontynuujemy przygodę z platformą w IV edycji – teraz już we wszystkich tabletowych klasach, które uczą się w sali 23.
Wszystkie przedstawione powyżej aplikacje zostały wprowadzone, przetestowane i w przewadze „polubione” przez moich uczniów klas pierwszych, drugich i trzecich Liceum Ogólnokształcącego im. Noblistów Polskich w Rydułtowach w ciągu ostatnich siedmiu miesięcy.
Jako doświadczony nauczyciel, dostrzegam trudności i pułapki pracy z tabletami w klasach szkoły ponad-gimnazjalnej; być może kiedyś je szczegółowo opiszę.
Nie wyobrażam sobie jednak powrotu do rządów podręcznika, kartki z zeszytu, kredy i czarnej tablicy oraz dominacji nauczyciela, jako nieomylnego mistrza i mentora w klasie szkolnej XXI wieku.
Oczywiście, niełatwo jest walczyć o nowe w tradycyjnej klasie – wciąż tyle jest rzeczy do poznania, spróbowania, opracowania, zastosowania – wierzę, że kolejne lata będą dla mnie i dla moich uczniów pełne radości odkrywania cudowności zasobów Internetu we współpracy z wszystkimi edu-zmieniaczami, którzy pracę i naukę postrzegają jako dobrą, życiową zabawę.
Linki do rejestracji oraz nasze klasowe przykłady zastosowań opisanych aplikacji umieściłam w prezentacji: Click with Apps in 23-prezentacja Google
Mirosława Dyka-Płonka, nauczycielka języka angielskiego, Liceum Ogólnokształcące im. Noblistów Polskich w Rydułtowach, członkini grupy Superbelfrzy RP
- Szkoła oknem na świat? Projekty i akcje międzynarodowe 2012-2018 - 2 lutego 2018
- O potrzebie radosnej niespodzianki - 1 stycznia 2018
- Gorące 12 miesięcy z życia Skalniaków, czyli projekty międzynarodowe z uczniowskiej perspektywy - 5 sierpnia 2015