Jak zatem zainteresować dzieci matematyką i sprawić, by stała się ona przyjemnością, a nie przykrym obowiązkiem z codzienności szkolnej?
Dzieci ze SPE, a w szczególności dzieci z Zespołem Aspergera, są bardzo pragmatyczne i konkretne. Brak jasnego i krótkiego komunikatu, po co należy się czegoś nauczyć, w jakiej sytuacji to wykorzystamy sprawia, że motywacja do nauczenia się tego jest znikoma.
Jak my staramy się zachęcić dzieci do uczenia się matematyki?
- Tworzymy atrakcyjne pomoce dydaktyczne, bardzo często do ich przygotowania angażujemy samych uczniów
- Wykorzystujemy nowoczesne technologie. Mamy bazę aplikacji tabletowych i webowych, które pozawalają na doskonalenie umiejętności matematycznych, przy okazji uatrakcyjniając proces edukacyjny, motywując dzieci do nauki i poszerzania wiedzy.
Od kilku lat organizujemy Szkolny Konkurs Matematyczny. Nie jest on jednak taki jak w większości szkół. Nasi uczniowie nie rozwiązują nudnych testów, kart pracy, bo one nic nie wnoszą w ich rozwój. Przygotowujemy natomiast pełen aktywności twórczej i poznawczej „Konkurs matematyczny- zabawy z matematyką”, inny niż zwykle.
Obaliliśmy mit, że mata Mistrzowie Kodowania przeznaczona jest tylko dla młodszych uczniów. Starsi uczniowie byli niesamowicie zaangażowani w wykonywane zadania. Jedno z zadań polegało na tym, że musieli stworzyć figury geometryczne z dostępnych klocków, obliczyć ich pola i obwody. Następnie kodowali ułożoną przez siebie mozaikę, na specjalnie do tego celu przygotowanej karacie do kodowania.
Pobierz kartę do kodowania.
Nie obyło się bez układania symetrii. Na dużej planszy- macie, uczniowie względem osi symetrii układali kolorowy obrazek. To zadanie wykonywali współpracując w grupie, przy okazji nabywając kompetencje społeczne polegające na współpracy i porozumiewaniu się.
Jednym z zadań było rozwiązanie na tabletach, interaktywnych zadań i ćwiczeń, które wcześniej stworzyliśmy na platformie Learningapps. na platformę mogli dostać się skanując kody QR.
Hitem okazała się gra w packi. Uczniowie mieli utrudnione zadanie, bo musieli odszukać iloczyn dwóch liczb do wskazanego przez nas wyniku mnożenia. Cały konkurs był niesamowicie angażujący i aktywizujący uczniów. Nikt nie pytał, kiedy będzie koniec, ile jeszcze zadań należy rozwiązać, za to padały pytania i stwierdzenia typu: Możemy jeszcze raz zagrać? Ale super zadanie…..Możemy jeszcze raz coś innego zakodować? Kiedy będzie kolejny konkurs…?
W konkursie wzięli udział uczniowie z lekką niepełnosprawnością intelektualną, w tym niektórzy z autyzmem. Poradzili sobie rewelacyjnie. Dla nas istotne było to, że dzieci i młodzież wykazała się umiejętnością stosowania wiedzy w praktyce, co jest dla nich dużym problemem. Mieli okazję doświadczyć matematyki w inny sposób i mamy nadzieję, chociaż trochę ją polubić. Co bardzo ważne uczestnicy natychmiast otrzymywali informację zwrotną o tym, czy właściwie wykonali zadanie, a ewentualny błąd mogli skorygować od razu. Warto taką formę konkursów wprowadzać również w szkołach ogólnodostępnych, w szczególności w klasach młodszych. Jest to alternatywa do wszechobecnych, nielubianych przez dzieci testów. Nie zawsze w konkursie chodzi o wygraną, a o udział, zabawę, rozwijanie swoich zainteresowań, chęć współpracy i współdziałania- tak deficytowe naszym zdaniem wartości współczesnej szkoły.
Udostępniamy zadania, które mieli do wykonania uczniowie podczas konkursu na platformie LearningApps
Propozycje aplikacji:
Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska, nauczycielki ZSS w Kowanówku, autorki blogów edukacyjnych www.specjalni.pl, www.tikzklasa.blogspot.com, trenerki, prowadzące szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii.
Print Friendly, PDF & Email
- Jak rozmawiać z dziećmi o dysfunkcyjnych zachowaniach ich kolegów? - 6 września 2024
- Praca w zróżnicowanej klasie - 3 września 2024
- Zabawy adaptacyjne i integracyjne w przedszkolu i szkole - 3 września 2024