Konkurs matematyczny inny niż zwykle

Dzieci ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi borykają się z dużymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Ma to związek nie tylko z deficytem logicznego myślenia, mowy, komunikacji, brakiem abstrahowania, zaburzoną orientacją przestrzenną, koordynacją wzrokowo-ruchową,  krótką uwagą i brakiem koncentracji, ale przede wszystkim  z dysfunkcjami rozwojowymi.

Jak zatem zainteresować dzieci matematyką i sprawić, by stała się ona przyjemnością, a nie przykrym obowiązkiem z codzienności szkolnej?

Warto i należy stworzyć uczniom warunki, by doświadczali matematyki w codziennym życiu i mieli tego świadomość, po co warto się jej uczyć. Ukazać jej zastosowanie i użyteczność.
Dzieci ze SPE, a w szczególności dzieci z Zespołem Aspergera, są bardzo pragmatyczne i konkretne. Brak jasnego i krótkiego komunikatu, po co należy się czegoś nauczyć, w jakiej sytuacji to wykorzystamy sprawia, że motywacja do nauczenia się tego jest znikoma.

Jak my staramy się zachęcić dzieci do uczenia się matematyki?

  1. Tworzymy atrakcyjne pomoce dydaktyczne, bardzo często do ich przygotowania angażujemy samych uczniów
  2. Wykorzystujemy nowoczesne technologie. Mamy bazę aplikacji tabletowych i webowych, które pozawalają na doskonalenie umiejętności matematycznych, przy okazji uatrakcyjniając proces edukacyjny, motywując dzieci do nauki i poszerzania wiedzy.

Od kilku lat organizujemy Szkolny Konkurs Matematyczny. Nie jest on jednak taki jak w większości szkół. Nasi uczniowie nie rozwiązują nudnych testów, kart pracy, bo one nic nie wnoszą w ich rozwój. Przygotowujemy natomiast pełen aktywności twórczej i poznawczej „Konkurs matematyczny- zabawy z matematyką”, inny niż zwykle.
Obaliliśmy mit, że mata Mistrzowie Kodowania przeznaczona jest  tylko dla młodszych uczniów. Starsi uczniowie byli niesamowicie zaangażowani w wykonywane zadania. Jedno z zadań polegało na tym, że musieli stworzyć figury geometryczne z dostępnych klocków, obliczyć ich pola i obwody. Następnie kodowali ułożoną przez siebie mozaikę, na specjalnie do tego celu przygotowanej karacie do kodowania.
Pobierz kartę do kodowania.
Nie obyło się bez układania symetrii.  Na dużej planszy- macie, uczniowie względem osi symetrii układali kolorowy obrazek. To zadanie wykonywali współpracując w grupie, przy okazji nabywając kompetencje społeczne polegające na współpracy i porozumiewaniu się.

Jednym z zadań było rozwiązanie  na tabletach, interaktywnych zadań i ćwiczeń, które wcześniej stworzyliśmy na platformie Learningapps. na platformę mogli dostać się skanując kody QR.

Hitem okazała się gra w packi. Uczniowie mieli utrudnione zadanie, bo musieli odszukać iloczyn dwóch liczb do wskazanego przez nas wyniku mnożenia. Cały konkurs był niesamowicie angażujący i aktywizujący uczniów. Nikt nie pytał, kiedy będzie koniec, ile jeszcze zadań należy rozwiązać, za to padały pytania i stwierdzenia typu: Możemy jeszcze raz zagrać? Ale super zadanie…..Możemy jeszcze raz coś innego zakodować? Kiedy będzie kolejny konkurs…?

W konkursie wzięli udział uczniowie z lekką niepełnosprawnością intelektualną, w tym niektórzy z autyzmem. Poradzili sobie rewelacyjnie. Dla nas istotne było to, że dzieci i młodzież wykazała się umiejętnością stosowania wiedzy w praktyce, co jest dla nich dużym problemem.  Mieli okazję doświadczyć matematyki w inny sposób i mamy nadzieję, chociaż trochę ją polubić. Co bardzo ważne uczestnicy  natychmiast otrzymywali informację zwrotną o tym, czy właściwie wykonali zadanie, a ewentualny błąd mogli skorygować od razu.  Warto taką formę konkursów wprowadzać również w szkołach ogólnodostępnych, w szczególności w klasach młodszych. Jest to alternatywa do wszechobecnych, nielubianych przez dzieci testów. Nie zawsze w konkursie chodzi o wygraną, a o udział, zabawę, rozwijanie swoich zainteresowań, chęć współpracy i współdziałania- tak deficytowe naszym zdaniem wartości współczesnej szkoły.

Udostępniamy zadania, które mieli do wykonania uczniowie podczas konkursu  na platformie LearningApps

Propozycje aplikacji:


Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska, nauczycielki ZSS w Kowanówku, autorki blogów edukacyjnych www.specjalni.pl, www.tikzklasa.blogspot.com, trenerki, prowadzące szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii.

Zyta Czechowska
Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.