No właśnie- czy aby na pewno ci „wszyscy” – to sami przyjaciele? Czy młodzież zdaje sobie sprawę z zagrożeń w sieci, czy zwraca uwagę na swoje bezpieczeństwo? Spróbujmy pogadać o tym na lekcji języka angielskiego w Dniu Bezpiecznego Internetu.
Zacznijmy od krótkiej ankiety, która wprowadzi nas w temat.
Nasz kwestionariusz dostępny jest pod tym linkiem:
Are you safe on the Net? – a questionnaire
Kolejne zadanie to praca z tabelą matching. Uczniowie pracują w grupach lub parach, starając się dopasować kolumny tabeli wiążąc przyczyny z rezultatem/efektem. Klucz dopasowania podano w dokumencie:
Internet Safety -a matching table
Tutaj przyda się słownik, jeżeli nie wszystkie wyrażenia uczniowie zrozumieją. Polecam nieskomplikowany, szybki diki – słownik angielskiego on-line, dostępny również na urządzenia z Androidem.
Byłoby idealnie, gdybyśmy tę lekcję przeprowadzili po powtórce konstrukcji słownikowo-gramatycznych służących formułowaniu rad. Ale jeśli nie mieliśmy na to czasu, można skorzystać z naszej mini-ściągi poniżej:
Giving advice – a quick prompt
Teraz nie będzie już problemu ze zredagowaniem poszczególnych punktów/rad z tabeli w formę ulotki bezpieczeństwa w korzystaniu z Internetu. Oczywiście może być wiele wersji, porady ułożymy w różnej kolejności- nie ma jednej właściwej odpowiedzi. Nasza praca zakończyła się tak:
Safety leaflet – tips for Internet users
Pracę w Dniu Bezpiecznego Internetu możemy zakończyć obejrzeniem filmiku – animowanej wersji ulotki „Safetiquette” , stworzonej w programie Voki. Poniżej można podejrzeć etapy budowania filmiku:
Voki avatars – leaflet building /pieces of advice
Pełną wersję ulotki animowanej znajdziemy tutaj:
Niestety, nie zadbaliśmy o polskie napisy. A może któraś z superbelferskich klas pokusiłaby się o ich dodanie? Wtedy z animowanej ulotki mogłyby korzystać również młodsze dzieci.
Napisy można dodać z pomocą programu Amara – program do wstawiania napisów do filmów, ale to już zupełnie inna historia….
Mam nadzieję, że proponowana lekcja zainteresuje Państwa uczniów. Pisząc ten mini-scenariusz korzystałam z materiałów, wypracowanych w trakcie realizacji projektu eTwinning. „Safetiquette” został uhonorowany Krajowymi i Europejskimi Odznakami Jakości eTwinning, Europejskim Znakiem Innowacyjności w Uczeniu się i Nauczaniu Języków Obcych ELL 2013, II Nagrodą w Konkursie Nasz Projekt eTwinning 2013 w Republice Czeskiej oraz I Nagrodą w Konkursie Nasz Projekt eTwinning 2014 w Polsce.
Pełna dokumentacja projektowa i inne pomysły na zajęcia wokół tematu bezpieczeństwa i zasad Netykiety dostępne są pod linkiem:
http://new-twinspace.etwinning.net/web/p75118
Mirosława Dyka-Płonka, nauczycielka języka angielskiego w Liceum Ogólnokształcącym im. Noblistów Polskich w Rydułtowach
- Szkoła oknem na świat? Projekty i akcje międzynarodowe 2012-2018 - 2 lutego 2018
- O potrzebie radosnej niespodzianki - 1 stycznia 2018
- Gorące 12 miesięcy z życia Skalniaków, czyli projekty międzynarodowe z uczniowskiej perspektywy - 5 sierpnia 2015