Kategoryzacja – autyzm

Umiejętność sortowania, grupowania przedmiotów na podstawie cech wspólnych jest bardzo ważna, ponieważ pomaga dzieciom sprawnie funkcjonować.

Zwykle małe dzieci nabywają zdolność kategoryzacji bez wysiłku poprzez zabawę, rozmowę z innymi, uczestnicząc w codziennych czynnościach.  Dzieci ze spektrum autyzmu mają duże trudności z nabywanie takich umiejętności, stąd należy ich tego nauczyć i stale nad tym pracować.Umiejętność kategoryzacji pozwala dziecku sprawnie, wykonywać czynności dnia codziennego, organizować swój świat i swoje myśli. Artykuły w sklepie spożywczym, ubrania w szafie czy książki na półce ułożone są wg określonych kategorii. Umiejętność zrozumienia i poruszania się po tych kategoriach sprawia, że dziecko łatwo i szybko potrafi odnaleźć to czego szuka.  Zdolność do grupowania rzeczy  nie tylko pozwala uczniom na przetwarzanie informacji, pomaga im również uczyć się i zapamiętywać nowe wiadomości.
W sklepie Play i na App Store istnieje wiele aplikacji, które ułatwiają uczniom opanowanie tej umiejętności. Wybrałyśmy kilka, przedstawiłyśmy je w formie infografiki i krótko opisałyśmy. Wymienione aplikacje są bezpłatne, intuicyjne i przyjazne dla dzieci.

Aplikacje z serii Sort it Out to doskonały sposób na ćwiczenia kategoryzacji.
Mamy do wyboru 3 aplikacje:
• Sorting Game –  przeznaczona dla dzieci w wieku 2+
• Sort it Out 1 – przeznaczony dla dzieci w wieku 3+
 Sort it Out 2 – jest przeznaczony dla dzieci w wieku 4+

Pozwalają one  uporządkować przedmioty w zabawny sposób. Dzieci muszą przeciągnąć znajdujące się w dolnej części ekranu rzeczy umieszczając je w odpowiednim miejscu.  Aplikacja jest przyjazna dla dziecka, kolorowa i prosta w obsłudze. Dostępna zarówno na urządzenia z systemem Android jak i iOS

What Does Not Belong prosta aplikacja, w której dziecko musi wskazać element niepasujący do pozostałych. Na ekranie tabletu pojawia się 5 zdjęć. To które nie pasuje,  dziecko przesuwa palcem do kosza. Pojawiające się zdjęcia mogą być wykorzystane również do rozmów. Nauczyciel może poprosić dziecko, żeby wymieniło wyświetlone elementy,  uzasadniło dlaczego wybrany element znalazł się w koszu, odpowiadało na pytania nauczyciela pełnymi zdaniami.

ABA: Problem Solving – What does not belong? – w aplikacji tej dziecko wybiera obrazek który nie pasuje do pozostałych. Dodatkowym atutem tej aplikacji jest możliwość dodania własnych zdjęć i nagrania własnych komunikatów. Pozwala to na dostosowanie aplikacji do konkretnej grupy dzieci.

Famillies 1 – prosta pra, w której w centralnej części ekranu znajduje się okno z trzema rysunkami. Okno to otacza siedem innych elementów spośród których należy wybrać jeden pasujący do kategorii w oknie.

Shapes & Colors Games: Toddlers Kids GamesFree – aplikacja składająca się z  12 mini-gier, o rosnącym poziomie trudności. Poszczególne gry dotyczą podstawowych pojęć ze świata dziecka, takich jak kształty, kolory, pory roku. W wersji bezpłatnej mamy dostęp do trzech gier.

Wymienione aplikacje bez wątpienia sprawdzą się w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Na naszym blogu będziemy je sukcesywnie opisywać.


Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska, nauczycielki ZSS w Kowanówku, autorki blogów edukacyjnych www.specjalni.pl, www.tikzklasa.blogspot.com, trenerki, prowadzące szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii.

Jolanta Majkowska
Pozostałe wpisy Jolanta Majkowska (Zobacz wszystkie)
Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.