Infografiki czyli myślenie wizualne inaczej

Infografiki są świetnym narzędziem dla nauczyciela: pozwalają w atrakcyjny sposób przekazać najważniejsze informacje – czy to regulamin, zasady panujące w klasie, nacobezu, najważniejsze zasady pisowni „ó” czy tworzenia form czasu przeszłego w języku angielskim. Jednak z infografik mogą korzystać także uczniowie. Jak?

Rysowanie wychodzi mi średnio, za to uwielbiam tworzyć infografiki, czyli obrazki przedstawiające najważniejsze informacje na jakiś temat.
W zeszłym roku wpadłam na pomysł jak wykorzystać je edukacyjnie.
Uczę teorii wiedzy – przedmiotu tak trudnego, jak i magicznego, na dodatek po angielsku.
W ramach zajęć omawialiśmy metodologię nauk ścisłych – rozmawialiśmy o eksperymentach, problemach, jakie napotykają, czy przełomowych odkryciach. Wtedy też wpadłam na pomysł, iż ciekawym byłoby pogłębienie wiedzy uczniów na temat wybitnych osiągnięć nauki.
Znalazłam stronę The story behind the science, która w nieco dłuższych tekstach opisuje wynalazki z dziedziny biologii, chemii, fizyki, astronomii czy geologii. Poprosiłam uczniów, aby wybrali jeden tekst na temat ciekawiącego ich odkrycia, przeczytali go i zastanowili się co mówi on o naukach ścisłych i naukowcach, a następnie podsumowali swoje przemyślenia w postaci infografiki i wstawili je jako komentarz do zadania na naszej grupie na Facebooku.
Rezultaty przeszły moje najśmielsze oczekiwania! Pod postem z zadaniem pojawiło się ponad 300 komentarzy z obrazkami i komentarzami uczniów.
Zadanie to było doskonałym sposobem podsumowania działu, pogłębienia wiedzy przedmiotowej (uczniowie wyszukali dodatkowe informacje, wstawili grafiki i filmiki) oraz pobudzenia do dialogu.
Poniżej kilka z infografik przygotowanych przez uczniów.

Nie jest to jednak jedyny sposób na wykorzystanie infografik. Jak jeszcze można je wykorzystać?

  • opis postaci, najważniejsze informacje na temat wydarzenia czy procesu
  • przedstawienie osi czasu
  • podsumowanie działu
  • przygotowanie gry edukacyjnej
  • przedstawienie wyników ankiety lub statystyk
  • przedstawienie mocnych i słabych stron, przyczyn i skutków czy wyjaśnień i rozwiązań
  • przedstawienie planu pracy (np. rozprawki)

Infografika może być również doskonałym materiałem do dyskusji (polecam serię infografik w książce „Informacja jest piękna” Davida McCandlessa), nauki argumentacji czy pogłębiania wiedzy na dany temat.

Infografiki można wykonać w wersji komputerowej (np. w moim ulubionym Piktochart czy Canva), ale również odręcznie. Pozwalają one w wizualny sposób przedstawić idee i pomysły, a odpowiednio skonstruowane zadanie umożliwia również dokonanie analizy, syntezy czy ewaluacji wiedzy, jaką nabywają uczniowie.


dr Barbara Ostrowska – psycholog, trener, nauczyciel Międzynarodowych Szkół Paderewski w Lublinie, członek grupy Superbelfrzy RP. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli i koordynuje projekty europejskie w swojej szkole.

dr Barbara Ostrowska
Podoba się? Podziel się z innymi.

W odpowiedzi na “Infografiki czyli myślenie wizualne inaczej”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.