Wyobraźmy sobie następującą sytuację. Mieszkanie 3 osobowej rodziny, w której małżeństwo zastanawia się nad kolejnym dzieckiem. Mama by chciała syna, a ojciec córkę. Podchodzi 3 letnia dziewczynka i mówi tak:
Hm, skoro ty, mamo, chcesz mieć syna a ty, tato, córkę to co możemy z tym zrobić?
Zastanawiacie się jak to możliwe ?
Możliwe, jeśli słyszy od nas, dorosłych, podobne komunikaty. A usłyszeć je można między innymi w przedszkolu daltońskim Akademia Junior w Koninie, którego właścicielką jest Kamila Jakimowicz.
W Akademii dzieci rozwijają swoje kompetencje komunikacyjne poprzez minimediacje oraz sądy koleżeńskie.
O tym czym są minimediacje można przeczytać w moim poprzednim artykule. Jak pamiętają stali bywalcy naszego superbelferskiego bloga, wcześniej pisałam także o innych alternatywach dla standardowych “kar i nagród”, czyli o Kręgach Naprawczych. Dzisiejszym artykułem rozpoczynam cykl comiesięcznych spotkań z osobami prowadzącymi/pracującymi w placówkach stosujących takie empatyczne podejście do przedszkolaków/uczniów szkół. Mam nadzieję, że staną się one inspiracją i zachętą do sięgania po metody z zakresu sprawiedliwości naprawczej.
Kiedy Kamila Jakimowicz zakładała przedszkole, od początku chciała wprowadzić Porozumienie bez Przemocy jako styl porozumiewania się (po więcej informacji o PbP, zwanym też językiem serca czy językiem żyrafy zapraszam tutaj). Znała je już parę lat i stosowała we własnym domu z czwórką własnych dzieci. Widziała jak bardzo pozytywnie ten sposób komunikowania się wpływa na budowanie relacji z dziećmi i chciała tego samego w swoim przedszkolu.
Minimediacje poznała dzięki spotkaniu Katarzyny Dworaczyk. Sama uczestniczyła parę razy w jej szkoleniach, a następnie zorganizowała takie spotkania u siebie w przedszkolu, dzięki czemu kadra nauczycielska oraz rodzice dzieci z przedszkola, poznali model wspierający dzieci w konflikcie na sposób porozumieniowy.
Każda nowa osoba rozpoczynająca pracę w Akademii doskonali warsztat empatycznego mediatora, ponieważ komunikacja w duchu PbP jest niezwykle istotna dla właścicielki i jest spójna z wartościami przedszkola.
W ciągu trzech lat istnienia przedszkola kadra się zmieniała. Jednocześnie Pani Kamila bardzo dba o jakość komunikacji pomiędzy dziećmi i nauczycielkami. Podnoszenie kwalifikacji, ciągła wymiana doświadczeń i spotkania kadry służące dzieleniu się pomysłami oraz refleksji nad swoją pracą sprawiają, że konflikty wśród dzieci wybuchają niezwykle rzadko. Dzieci stały się bardziej samodzielne w rozwiązywaniu codziennych sporów i o wiele bardziej kreatywne jeśli chodzi o szukanie rozwiązań, które będą pasowały każdej ze stron. Nauczycielki w przedszkolu są dla siebie nawzajem inspiracją, ale też wsparciem w trudniejszych chwilach.
Na samym początku kiedy minimediacje zostały wprowadzone do przedszkola, nauczycielki bardzo dużo mediowały. W wielu sytuacjach ich pomoc była niezbędna. Z czasem jednak to dzieci przejęły inicjatywę i mediowały między sobą. W tej chwili konflikty pojawiają się sporadycznie, głównie u młodszych dzieci, które niedawno przyszły do przedszkola. Jeśli jednak potrzeba jest pomoc jednej z nauczycielek, zwykle dzieci dzielą się ogromną ilością pomysłów na rozwiązanie sytuacji. Jest to niezwykle budujące, bo przecież chcemy, żeby nasze dzieci były samodzielne i kreatywne w różnych sytuacjach, które napotykają w życiu.
Rodzice są świadomi tego, że przedszkole stosuje metody sprawiedliwości naprawczej w przedszkolu i przynoszą historie swoich dzieci z domów, świadczące o pozytywnym wpływie języka empatii na dziecko. Rodzice swoimi historiami dają świadectwo, że ten rodzaj komunikacji dziecko przeniosło również na inne obszary swojego życia. Na zebraniach z rodzicami także tłumaczone są zasady komunikacji wg Porozumienia bez przemocy. Mimo wkładanego przez kadrę wysiłku, gdy rodzic spotyka się z tym tematem po raz pierwszy, nie jest to zwykle oczywiste i potrzeba czasu, by to podejście zaowocowało zrozumieniem.
Od czego zacząć? Rada Kamili Jakimowicz to pójść na warsztaty z minimediacji, zacząć wdrażać mediacje oraz dawać sobie wzajemnie informację zwrotną z życzliwością, a przede wszystkim zaufać dzieciom, że potrafią znaleźć naprawdę wiele rozwiązań.
Warto się odważyć.
Życzę by, jak Kamila i jej empatyczna kadra, po pewnym czasie mogli Państwo cieszyć się tymi momentami kiedy słyszą od swoich podopiecznych:
“ Proszę Pani. A dlaczego ta nowa dziewczynka nie powiedziała czego potrzebuje, tylko krzyczy i zabiera zabawki?”
Powodzenia!
programu edukacji empatycznej poprzez musicale “Poza słowami”,
certyfikowana trenerka Minimediacji SNO, trenerka języka serca.
Współorganizatorka IV edycji kursu Praktyka Współczucia (2022/2023).
Organizatorka i trenerka poznańskich grup ćwiczeniowych: empatycznej,
z Minimediacji SNO oraz Kręgów Naprawczych w Poznaniu.
Asystentka certyfikowanej trenerki NVC Agnieszki Pietlickiej.
- NVC w przedszkolu: klucz do empatycznej komunikacji – świadectwa. - 7 października 2024
- Od kar i nagród do mikrokręgów – czyli sprawiedliwość naprawcza w poznańskim przedszkolu 178. - 11 lipca 2019
- Szkoła zbudowana na systemie sprawiedliwości naprawczej? – To możliwe. - 7 czerwca 2019