Wielu z nas zastanawia się nad tym, czy akcentować w szkole walentynki. Niektórzy podchodzą do tematu entuzjastycznie, inni krytykują, uznając, że to całkowicie zbyteczny temat.
Każdy ma prawo do swojej opinii. Moja jest taka, że szkoła nie funkcjonuje w izolacji. Do szkoły przychodzą uczniowie, którzy z tematem spotykają się w swoich domach i w przestrzeniach publicznych. Często dopytują, chcą organizować takie wydarzenia w szkole, przynoszą upominki dla swoich koleżanek i kolegów.
Dlatego warto ten czas wykorzystać do rozwijania kompetencji emocjonalno- społecznych, do naturalnego, spontanicznego i niekreowanego TUS- Treningu Umiejętności Społecznych. Podczas walentynek nie musimy rozmawiać tylko i wyłącznie o miłości, chociaż to bardzo ważny i piękny temat, ale o szacunku do innych osób, empatii, wdzięczności, sympatii, przyjaźni i koleżeństwa.
W tym obszarze mieści się mnóstwo zagadnień, emocji i postaw, które mogą stać się motywem walentynkowych obchodów. Wszystkie te elementy są składowymi zajęć, w ramach których możemy rozwijać kompetencje emocjonalno- społeczne. Możemy integrować uczniów, stwarzać przestrzeń do rozwijania relacji itd.
To bardzo dobry moment do włączania uczniów, w szkolne inicjatywy, w tym także uczniów ze SPE.
Więcej na temat ćwiczeń na blogu TUTAJ
Propozycja walentynkowych aktywności:
1. Chmura wyrazowa ze skojarzeniami z miłością i przyjaźnią. Taką chmurę możecie wygenerować na stronie TUTAJ
2. Komiks z dialogiem o miłości. Proponujemy wykonanie takiego komiksu na stronie Canva, albo np. w aplikacji TonnyTool.
3. Znaczek z symbolem walentynek. Kreatywne działanie uczniów, które można zwizualizować na jakieś wirtualnej tablicy. Znaczek można spersonalizować imieniem sympatii. Znaczki wykonacie na stronie Remixer- TUTAJ.
4. Tańczące serce. Proponujemy kreatywną aktywność, przygotowanie animacji w bezpłatnej aplikacji na podstawie rysunku. Instrukcję jak wykonać taką animację prezentujemy TUTAJ
5. Gra kaboom z sercem. Na czym polega ta gra?
6. Serce ze stop-klatkami i wspomnieniami. Zabawy rysunkowe lub opisowe dla starszych uczniów. W poniższym sercu można wpisywać mile wspomnienia z relacjami, przyjaźniami, empatią, miłością itd.
7. Karty kolekcjonerskie z bohaterami przeczytanych lektur, wierszy itd. w tematyce miłości i przyjaźni.
Na kartach można umieścić cechy charakteru naszego bohatera, które są nam bliskie. Albo karty z wymyśloną postacią, do której dopiszemy cechy charakteru, wyglądu, które są dla nas ważne. Karty wygenerujecie TUTAJ
8. Awatary, dzięki którym zwizualizujemy nasze sympatie, ale także bohaterów przeczytanych lektur, czy wierszy z wątkiem przyjaźni lub miłości. Możemy zebrać je na wirtualnej tablicy i następnie chętni uczniowie mogą je zaprezentować i opisać na forum klasy. Awatary wygenerujecie TUTAJ.
Absolwentka UAM w Poznaniu, na kierunku pedagogika specjalna- rewalidacja i rehabilitacja osób niepełnosprawnych intelektualnie. Ukończyła studia podyplomowe z matematyki,informatyki i logopedii, jest Trenerem Umiejętności Społecznych-TUS.Trenerka i metodyczka edukacji specjalnej, włączającej i cyfrowej. Ekspertka w projektach dotyczących edukacji włączającej, w tym “włącz-popojutrze”. Pasjonatka nowoczesnych technologii. Prowadzi warsztaty i szkolenia Rad Pedagogicznych. Prowadzi zajęcia ze studentami kierunków: oligofrenopedagogika i spektrum autyzmu.
Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl i platformy szkoleniowej http://www.szkolenia.specjalni.pl/Ekspertka ds. awansu zawodowego nauczycieli. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze. Trenerka Asów Internetu i Fundacji Szkoły z Klasą. Jest czynną Ambasadorką programu eTwinning. Ambasadorka programu Edu 360- Dell Technologies, członkini Rady Programowej Fundacji Orange.
Print Friendly, PDF & Email
- Tarcza empatycznej edukacji - 5 października 2025
- Darmowe materiały na początek roku szkolnego – wyprawka wartości, skrzydła dzieci i kodeksy klasowe - 30 sierpnia 2025
- WSZYSTKO O ZRÓŻNICOWANEJ KLASIE - 31 lipca 2025











