Bawić się słowami lubi każdy: mały, średni i duży – dzieci oraz dorośli. Wszyscy lubimy układać wyrazy z liter, wymyślać całkiem nowe słowa, przestawiać litery, eksperymentować. Dlatego ciągle wielką popularnością cieszą się takie gry planszowe, jak scrabble, remik słowny, czy też literaki na kurniku.
W szkole także ciągle poznajemy nowe słowa, wyrazy, pojęcia, daty, wyrażenia, różne części mowy, nazwiska, definicje, liczby, działania….. Nauczyciele stosują różne techniki i metody, aby zaciekawić uczniów i zmotywować ich do aktywności. Wśród nich jest mnóstwo zabaw słownych, wykreślanek, krzyżówek, łańcuszków słownych…. Moje wspomnienia szkolne także dotyczą między innymi zabaw związanych z wyrazami. Dzięki nim moja lekcja angielskiego w liceum była bardzo dynamiczna, zróżnicowana i nieprzewidywalna. Pamiętam, jak dziś szybkie wejście nauczyciela do klasy, błyskawiczny podział na 3-4 osobowe grupki (za każdym razem inne) i zawsze jakieś inne zadanie do wykonania w stylu:
– w ciągu 5 minut napiszcie, jak najwięcej słów zaczynających się na określoną literę,
– wciągu 3 minut napiszcie, jak najwięcej czasowników zaczynających się na określoną literę,
– w ciągu 6 minut napiszcie, jak najwięcej wyrazów 4-literowych ….. i wiele innych tego typu, jak widzicie wersji może być wiele….
Te aktywności wywoływały wiele emocji w klasie, mózgi nasze cały czas parowały i wszyscy byliśmy zaangażowani . Pamiętam to do dziś i wspominam z uśmiechem 😉
Dzięki nowoczesnym technologiom możemy jeszcze bardziej pofantazjować i to nie tylko na językach obcych. Możemy ukryć nasze słowa, pojęcia, daty, definicje, liczby w chmurach, tworząc tak zwane chmury wyrazowe, które także staną się punktem wyjścia do różnych ćwiczeń aktywizujących.
Dlaczego akurat chmury wyrazowe??
Ponieważ są atrakcyjne, piękne i zabawne. To dużo więcej niż lista słów, czy też graficzne ich uporządkowanie. Niosą wiele informacji, wyzwalają kreatywność, pobudzają wyobraźnię, inspirują oraz uczą krytycznego myślenia. Uatrakcyjniają lekcje, a nudne do tej pory zadania zaczynają sprawiać frajdę.
Moi uczniowie tworzą swoje chmury na różne tematy, ostatnio dziewczyny tworzyły chmury dotyczące cech charakteru i wyglądu zewnętrznego. Ćwiczenie polegało na utrwaleniu nowopoznanych przymiotników w języku niemieckim z wyróżnieniem tych, które najbardziej pasują do danej osoby. Opcja wyboru kształtów pozwoliła im jeszcze bardziej utożsamić się z utworzonymi chmurkami, dzięki czemu ja, jako nauczyciel mogłam jeszcze więcej się o nich dowiedzieć. W ten sposób uczniowie wyrażają siebie, przekazują nam pewne informacje o sobie, czują się ważni. Takie chmurki mogą tworzyć na różne tematy, z każdego przedmiotu…
A nauczyciel??
Nauczyciel natomiast może tworzyć chmury, które mogą być zestawieniem głównych pojęć z lekcji, najważniejszych dat, różnych liczb, mogą być wizualną prezentacją tekstu… Można je wykorzystać, jako rozgrzewkę zaraz na początku zajęć lub jako powtórzenie wiadomości z lekcji poprzedniej, mogą być podsumowaniem lekcji lub krótkim przerywnikiem w jej trakcie. Ja stosuję je często, zainspirowana moim nauczycielem, do pracy grupowej polegającej na wyszukiwaniu np. antonimów, układaniu zdań z wyrazów w chmurze, łączeniu w pary, grupowaniu ze względu na rodzajniki, układaniu własnych historyjek.
Młodsi uczniowie na pewno chętnie będą wyszukiwać tylko czasowniki lub rzeczowniki, układać wyrazy w kolejności alfabetycznej, czy też tworzyć własne bajki. Na historii uczniowie chętnie uporządkują daty lub fakty w porządku chronologicznym, dopasują daty do haseł, na matematyce wyszukają liczby pierwsze albo podzielne przez trzy i pewnie jeszcze jest cały wór pomysłów, na które ja jeszcze nie wpadłam….
Generatory, które służą do tworzenia chmur wyrazowych są przyjazne, proste i łatwe w użyciu, a przede wszystkim są bezpłatne. Proces ich tworzenia nie zajmuje wiele czasu. Z powodzeniem można je stosować na każdym etapie edukacji, zarówno przez nauczycieli, jak i uczniów. Chmury wyrazowe można opublikować lub zapisać na wiele innych sposobów: wydrukować, wkleić kod źródłowy na bloga lub stronę internetową, zapisać jako obraz lub przesłać pocztą elektroniczną.
Jeśli mamy możliwość pracowania z uczniami w pracowni informatycznej, można połączyć wspólne tworzenie dokumentu z tworzeniem chmury wyrazowej – uczniowie pracują wspólnie np. w programie Etherpad czy też Piratepad i każdy po przecinku wpisuje swoje ulubione kolory, potem kopiujemy cały tekst i wklejamy do generatora chmury, który świetnie wyróżni nam kolor najbardziej lubiany przez uczniów. Warto spróbować!
Zachęcam do eksperymentowania z tymi narzędziami web 2.0 i dzielenia się doświadczeniami, czy też pomysłami na ich wykorzystanie, a także do chwalenia się własnymi utworzonymi chmurkami 😉
Generatory chmur do wyboru do koloru:
Wordle, Tagxedo, Tagul, TagCrowd, ABcya, WordSift, ImageChef, WordItOut
Aplikacje te mają różne funkcje, ustawienia oraz możliwości edycji (limity słów, czcionki, wielkości, kształty). Proponuję przetestować i wybrać swoich faworytów.
- SZAFKA wirtualna prawdę o Tobie powie - 1 września 2021
- Co to znaczy dobra szkoła? Relacja z kongresu „Zmiana Edukacji” - 11 maja 2021
- Kongres „ZMIANA EDUKACJI”, czyli zmieniacze edukacji biorą sprawy w swoje ręce. - 1 kwietnia 2021
17 odpowiedzi na “Wyrazy ukryte w chmurach”
Marta, moim i moich uczniów ulubionym programem jest Wordle. Lubię też Tagxedo. Pozostałe wypróbuję, niektórych nie znam. Dzięki za świetne pomysły do lekcji.
Jola nie ma za co;) Ja czekam na Twoje pomysły i linki do cudnych chmurek Twoich kreatywnych dzieciaków 😉
Moim uczniom pokazałam Wordle i na prawdę nie można było ich oderwać od tworzenia chmur z wyrazami. Dzięki za podpowiedzi, w jaki sposób można jeszcze te programy wykorzystać. 🙂
Dzięki Marta, ja jak na razie testowałam ImageChef. Reszta przede mną. 🙂
Na podsumowanie modułu I na platformie Moodle moi drugoklasiści mieli za zadanie zrobić chmurkę z 10 wyrazami z wielką literą. To kilka chmurek ( dzieci mam 23 🙂 )
http://www.wordle.net/delete?index=5791741&d=PAER
http://www.wordle.net/delete?index=5793498&d=NTRO
http://www.wordle.net/delete?index=5791191&d=IQZS
Potem na zaliczenie modułu II robiły chmurki/mozaiki z „Ó ” wymiennym w imagechef, ale to były zapisane pliki zdjęciowe, więc linków nie wkleję 🙂
Taką dostały instrukcję
1.Wybierz kolor tekstu – Text.
2.Wybierz kolor tła – Background.
3. Wybierz czcionkę- Font. Polskie znaki są w Black, Typewriter, Newspaper, Grunge.
4. Wybierz kształt – Symbol.
5. Pod spodem masz mały prostokąt, w który wpisujesz 10 wyrazów z ó wymiennym bez przecinków, oddzielone spacją.
6. Zobacz swój obrazek-kliknij pomarańczowy przycisk- Preview. Możesz zmienić jeszcze kształt, kolory.
7. Nieco wyżej kliknij Eksport. Widzisz swój obrazek. Kliknij na nim prawym klawiszem myszki, Zapisz obraz jako- nadaj swoje imię,klasa (IIA, II c). Obrazek zapisz w swoim komputerze.
8. Potem wejdź w kurs, kliknij w zadanie Mozaika z wyrazów, kliknij w : przeglądaj-wybierz z komputera zapisany obrazek- kliknij w prześlij plik-i oczekuj na ocenę! POWODZENIA!!!
Dały radę !
świetnie! Właśnie tak sobie myślę, że te tworzenie takich chmurek to super pomysł na utrwalenie ortografii, takie humorki można potem wydrukować na A4 i wywiesić w klasie;)
Dzięki za pomysł i narzędzie. Zostaję fanką chmurek.
Mam logopedyczne chmury do ćwiczenia dykcji (Tagxedo): https://sites.google.com/site/logofigle/logofigle-w-chmurach
W Wordle zrobiłam przyciski – pojedyncze wyrazy do gry: http://learningapps.org/watch?v=xp7crzfk
Ania!! Pomysł na pojedyncze wyrazy do memo w learningapps jest świetny! Trochę więcej pracy, ale efekt lepszy niż zwykle wpisywanie w edytorze….
I jako uzupełnienie tematu wpis na blogu Kasi http://nowoczesnenauczanie.pl/narzedzia-2/jak-stworzyc-chmure-wyrazow/
Chmury słów to rzeczywiście bardzo atrakcyjna forma wizualizacji. Internetowych, banalnych w obsłudze i darmowych programów do ich tworzenia nie brakuje. Sam najchętniej korzystam z tagxedo. W pięć minut można zrobić chociażby coś takiego: http://datablog.pl/2014/01/25/zrobic-chmure-slow-darmowy-program-online/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=zrobic-chmure-slow-darmowy-program-online
Polecam każdemu. 😉
DZięki za podzielenie się !
A jak kochani jest z prawami autorskimi takich chmur wyrazów? Chciałabym wykonać taką chmurę na swoją stronę internetową, ale nigdzie na stronach kreatorów nie widzę czy mogę ją wstawić jako swoją własność, czy z podaniem kreatora jako autora, czy w ogóle nie wolno tworzyć do użytku komercyjnego…
Czy możecie podzielić się aktualnymi informacjami na temat chmur wyrazów? potrzebuję coś do szkoły, bez konieczności logowania się przez uczniów. Imagechef mi nie działał – nie można było wygenerować podglądu/chmury. Do tagxedo potrzeba zainstalować silverlight. to ma być na komputer a nie apka na tablet lub telefon. jakieś pomysły? Co przetestować? Z góry dziękuję
ok. chyba mam. Word Art (kiedyś Tagul). wydrukowałam, wysłałam na maila i opublikowałam link na edmodo – wszystko bez logowania 🙂 Ale gdybyście mieli jeszcze jakieś pomysły to będę wdzięczna.
Mozna pobrać aplikację na smartfona – będzie zawsze pod ręką https://www.blogger.com/blogger.g?blogID=1804343016048865968#editor/target=post;postID=916360980059571812;onPublishedMenu=postsstats;onClosedMenu=postsstats;postNum=16;src=link
Mozna pobrać aplikację na smartfona – będzie zawsze pod ręką ☺
http://polonistkaprzytablicy.blogspot.com/2017/07/podreczna-aplikacja-word-cloud.html?m=1
Jeśli chodzi o zabawę słowami polecamy z mężem https://poocoo.pl
To taki słownik scrabble, maszynka do układania słów z liter albo jak kto woli anagramator.
Podczas gier planszowych typu scrabble oczywiście korzystamy wyłącznie w celach weryfikacyjnych. Nie oszukujemy:-)