Koronawirus zmienia oblicze obecnej edukacji. Najbliższe tygodnie, to czas, gdy edukacja odbywać się będzie w troszkę inny sposób. Pomimo tego, że zamknięte są szkoły, to wcale nie znaczy, że nie można teraz zdobywać nowej wiedzy. Oczywiście, że można, tylko troszkę w inny sposób. Jak grzyby po deszczu, powstają platformy edukacyjne do nauki każdego przedmiotu, z łatwym, bezpłatnym dostępem dla każdego ucznia, niezależnie od poziomu nauczania. Korzystajcie z nich, jeżeli tylko możecie.
Cieszę się również z faktu, że nauczyciele także działają, tworzą i nagrywają lekcje on-line, aby każdy uczeń mógł poczuć się jak w szkole. Sama znam wielu takich cudownych belfrów, którzy już lada dzień wystartują ze swoimi lekcjami w wirtualnej klasie, i prawdę mówiąc, już się nie mogę doczekać tych lekcji. A ja? Czy też przygotuję takie lekcje? Być może TAK. Jestem TIK-owym nauczycielem i korzystam z dobrodziejstw nowoczesnej technologii, dlatego przygotowanie przeze mnie lekcji on-line nie stanowi większego problemu, ale…. pomyślałam zupełnie o czymś innym… Co jeżeli uczeń nie ma stałego dostępu do komputera i interenetu? W wielu domach oczywiście komputery są, ale różne wiekowo i mniej lub bardziej wydolne. Czasami komputer jest jeden, a dzieci w domu – dwójka, trójka, czwórka, a do tego są jeszcze rodzice. Czasami też jest problem z Internetem w domu, niby jest, ale zasięg czasami słaby. W dużych miastach jest inaczej, niż w mniejszych miejscowościach, czy na wsi. Dlatego ja, chciałabym zaproponować moim uczniom, oddech od komputera…
Co proponuję? Zaraz o tym napiszę…
Konfucjusz kiedyś powiedział:
„Powiedz mi, a zapomnę.
Pokaż, a zapamiętam.
Pozwól mi zrobić, a zrozumiem.”
Czy uczeń może osiągnąć sukces edukacyjny ucząc się w domu?
Oczywiście, że tak.
Uczeń sam powinien chcieć: poszerzać swoją wiedzę, poszukiwać i odkrywać nieznane zagadnienia, rozwijać własne zainteresowania, doskonalić posiadane umiejętności, gromadzić własne doświadczenia, rozwiązywać problemy, rozwijać własne pomysły i kreatywne myślenie. Nauczyciel ma być wsparciem dla ucznia i motywować go do osiągnięcia tego sukcesu.
W skrócie – uczeń powinien SAM angażować się we własną edukację.
Co zrobić, aby uczniom „chciało się chcieć” osiągnąć sukces edukacyjny:
- należy włączać uczniów w proces uczenia się, poprzez ich aktywne działanie, a nie tylko słuchanie;
- pozwolić uczniom zdobywać nową wiedzę w dogodny dla nich sposób, proponując im różnorodne formy i metody pracy;
- pozwolić uczniom na naukę w ich własnym tempie, pracując dzisiaj mniej, jutro więcej, lub na odwrót;
- pozwolić uczniom dokonywać samodzielnego wyboru zadań, które w ich opinii najlepiej pozwolą im przyswoić nową wiedzę;
- bazować na posiadanej już wiedzy i umiejętnościach uczniów, ucząc się nowego zagadnienia, ale robiąc coś, co się już potrafi robić;
- pozwolić uczniom wymyślać, tworzyć, proponować własne zadania, ćwiczenia, doświadczenia, które będą najlepszym przykładem do omawianych nowych zagadnień;
- pozwolić uczniom uczyć się od siebie, np. uczniowie mogą przygotować komiksy, krzyżówki, rebusy, które później będą rozwiązywali inni uczniowie;
- pozwolić uczniom na współpracę podczas uczenia się czegoś nowego, czyli umożliwić im pracować w parach, trójkach, czwórkach lub w grupach; (choć w obecnej sytuacji może być trudno spełnić akurat ten punkt);
Jak zachęcić uczniów do zaangażowania we własną edukację?
Jak zmotywować uczniów do pracy i poszukiwania nowej wiedzy?
Jak rozbudzić ich zainteresowanie biologią?
Mam pomysł – pozwolę moim uczniom zagrać o swoje oceny.
Na czas, kiedy edukacja przeniosła się ze szkoły do domu proponuję moim uczniom
„Wielką biologiczną grę o NEURONY”
Cel główny gry: Zachęcenie uczniów do zaangażowania we własną edukację biologiczną.
Cele szczegółowe: Zwiększenie zaangażowania uczniów do aktywnego poszukiwania, poszerzania i pogłębiania swojej wiedzy z biologii; Rozbudzenie zainteresowań nauką; Zwiększenie motywacji uczniów do samokształcenia;
Opis gry:
- Gra przygotowana została dla wszystkich moich uczniów, od klasy pierwszej do klasy czwartej, zarówno z liceum, szkoły branżowej, jak i z technikum, którzy w planie lekcyjnym mają biologię (w zakresie podstawowym i rozszerzonym).
- Cała gra polega na zrealizowaniu przez ucznia różnych zadań biologicznych z przypisanego działu dla każdej klasy (załącznik nr 1).
- Za zrealizowane zadania uczeń otrzymuje NEURONY.
- Każdy uczeń powinien wykonać przynajmniej jedno zadanie tygodniowo.
- Uczeń samodzielnie wybiera typy zadań, jakie chce zrealizować ze wskazanego działu.
- Różne typy zadań prezentowane są poniżej (załącznik nr 2).
- Każde zaproponowane zadanie jest różnie punktowane, w zależności od skali trudności zadania oraz czasu, jaki trzeba poświęcić, aby wykonać dane zadanie. Zadania punktowane są od 5 do 60 NEURONÓW.
- Uczeń, może wykonać dowolną ilość zadań z danego działu, ale za każdym razem muszą to być zadania o innej formie (np. jedno zadanie – mapa myśli, drugie – plakat, trzecie – model, czwarte – kartka z dziennika) oraz z innego tematu.
- Nie wszystkie typy zadań nadają się do każdego realizowanego tematu, dlatego trzeba dokonać dobrego wyboru zadania.
- Uczeń przechowuje wszystkie swoje wykonane prace, aż do momentu powrotu do szkoły. NEURONY przyznawane będą na pierwszej lekcji po powrocie do szkoły.
- Każdy uczeń samodzielnie wykonuje zadania (obecna sytuacja nas do tego obliguje).
- Każdy uczeń indywidualnie gromadzi NEURONY.
- NEURONY, które uczeń uzbiera, będzie mógł wymienić, po powrocie do szkoły, na wymienione rzeczy poniżej (załącznik nr 3).
- Uzbierane NEURONY uczeń może wykorzystać do końca roku szkolnego.
- Jeden uczeń, nie może przekazywać swoich NEURONÓW drugiemu uczniowi.
- Jeżeli uczniowie będą zainteresowani dalszą grą, np. do końca roku szkolnego, gra może zostać kontynuowana.
- W razie jakichkolwiek pytań, odnośnie gry, można się ze mną kontaktować poprzez dziennik elektroniczny.
- Jeżeli ktoś chciałby podzielić się wcześniej swoimi pracami, żebym mogła zaprezentować je na stronie „Biologia z Blondynką” jako inspirację dla innych, to oczywiście jest to możliwe. Czekam na wasze prace komputerowe, zdjęcia, filmiki pod adresem (adres e-mail)
- Życzę wszystkim miłej nauki, ale przede wszystkim życzę Wam dużo zdrówka. I pamiętajcie – siedzimy w domu! Pozdrawiam serdecznie i do szybkiego zobaczenia w pracowni biologicznej.
Załącznik nr 1
Działy, z których uczniowie mogą wykonywać zadania:
- Klasa I (liceum, technikum i szkoła branżowa po szkole podstawowej) – KOMÓRKA
- Klasa I (liceum i technikum po gimnazjum) – BIORÓŻNORODNOŚĆ/OCHRONA ŚRODOWISKA
- Klasa II (liceum) – KRĘGOWCE
- Klasa II (technikum) – ROŚLINY
- Klasa III (liceum) – EKOLOGIA
- Klasa III (technikum) – UKŁAD POKARMOWY, UKŁAD ODDECHOWY
- Klasa IV (technikum) – EKOLOGIA
Załącznik nr 2
Zadania do wyboru:
1) Mapa myśli to jeden ze sposobów na zapamiętywanie nowej wiedzy. Przeczytaj temat lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu. Na podstawie informacji w podręczniku, stwórz mapę myśli do przeczytanego tematu. Mapę myśli stwórz na białej kartce formatu A4, którą oddasz po powrocie do szkoły. (5-15 NEURONÓW);
2) Stworzyłeś kiedyś jakąś „Sketchnotkę”? Sketchnoting (od słów sketch – „szkic” i note – „notatka”) to graficzna notatka. Z pewnością dasz sobie radę, wierzę w Ciebie. Nie musisz świetnie rysować, aby podołać temu zadaniu. Ja cały czas tworzę Wam sketchnotki na tablicy w szkole. Przeczytaj temat lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu. Na podstawie informacji w podręczniku stwórz swoją pierwszą sketchnotkę. Przygotuj ją na białej kartce formatu A4, którą oddasz na pierwszej lekcji biologii. (20-30 NEURONÓW);
3) Wyobraź sobie, że jesteś podróżnikiem, naukowcem, odkrywcą, znanym biologiem. Na podstawie nowej wiedzy, którą zdobyłeś czytając temat w podręczniku z działu, który Cie obowiązuje, napisz kartkę do swojego dziennika/ pamiętnika, co dziś nowego odkryłaś/eś, co dziś się nowego dowiedziałaś/eś, co Cię zaskoczyło? Swoją pracę możesz wykonać odręcznie lub napisać na komputerze, a wydruk zachować do oddania. (10-20 NEURONÓW);
4) Robiłaś/eś kiedyś Lapbook? Lapbook to forma kreatywnego zaprezentowania informacji na dany temat. Przeważnie jest to teczka, ale może być większa kartka/brystol z możliwością składania, dodawania dodatkowych kieszonek, przyczepiania dodatkowych karteczek z informacjami. Niektóre klasy w szkole zrobiły już swoje pierwsze Lapbooki i dały radę. Przeczytaj temat lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu. Na podstawie nowych wiadomości przygotuj Lapbook. Bądź kreatywny i wymyślaj. W Lapbooku możesz zamieścić informacje, które znajdziesz również i w innych źródłach. Przygotowany Lapbook zabierz na pierwszą lekcję z biologii po powrocie do szkoły. (40-50 NEURONÓW);
5) Czytasz artykuły w czasopismach popularno-naukowych, albo artykuły w codziennej prasie? Jeżeli nie, to zachęcam do czytania; jeżeli tak to świetnie, bo możesz wykonać kolejne zadanie. Przeczytaj artykuł w czasopiśmie z obowiązującego Cię działu (z pewnością znajdziesz takie artykuły w Internecie), a później napisz recenzję tego artykułu. Napisaną recenzję, wielkości A4, oraz wydruk artykułu, przynieś na pierwszą lekcję po powrocie do szkoły. (10-20 NEURONÓW);
6) Lubisz grać w gry planszowe, karciane? A może sama/sam stworzysz taką grę, aby inni mogli w nią zagrać? Przeczytaj temat lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu. Na podstawie przeczytanych informacji, stwórz grę planszową lub karcianą z danego tematu/zagadnienia oraz opracuj zasady gry. Przygotowaną grę, przynieś na pierwszą lekcję po powrocie do szkoły. (40-50 NEURONÓW);
7) A może pobawisz się w grafika? Zaprojektuj stronę do podręcznika/e-podręcznika lub encyklopedii/e-encyklopedii. Przeczytaj temat lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu. Na podstawie informacji w podręczniku, stwórz swoją własną stronę do podręcznika lub encyklopedii. Możesz to zrobić odręcznie lub na komputerze. Cała praca powinna być formatu A4. (20-30 NEURONÓW);
8) Czy wiesz co to „Leporello”? Leporello to rodzaj publikacji, w postaci arkusza papieru, kartonu, brystolu, kilkakrotnie, równolegle, naprzemiennie złamywanego do postaci harmonijki, na którym zapisane są cenne informacje i nowe wiadomości. Z pewnością dasz radę przygotować coś takiego. Pierwsze klasy świetnie dały sobie z tym radę. Przeczytaj temat lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu. Na podstawie informacji w podręczniku, stwórz własne Leporello. Wielkość jest dowolna. Przygotowane leporello przynieś na pierwszą lekcję po powrocie do szkoły. (20-30 NEURONÓW)
9) E-portfolio to wirtualny zbiór tekstów, artykułów, zdjęć, grafik, filmów na konkretny temat. Ty też, je możesz zrobić. Przeczytaj, wg Ciebie, najciekawszy temat lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu. Posiadając już podstawową wiedzę w danym temacie, zasiądź do komputera i wyszukaj, wyszperaj, najciekawsze informacje o tym zagadnieniu. Dokonaj selekcji informacji, odrzucając wszystkie „fake newsy”. Skopiuj najciekawsze wiadomości, pamiętając o zapisaniu nazw autorów oraz zapisaniu stron, z których pochodzą przygotowane informacje. Zapisz również w Wordzie wszystkie linki, z podziałem na: artykuły do poczytania, wywiady z naukowcami, zdjęcia i grafiki, filmy i animacje. Przygotowaną pracę zapisz na płycie lub na pendrive, aby pokazać ją po powrocie do szkoły. (25-35 NEURONÓW);
10) Rozwiązujesz krzyżówki? A czy kiedykolwiek sama/sam stworzyłeś jakąś krzyżówkę? Przeczytaj temat lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu. Na podstawie informacji w podręczniku, przygotuj krzyżówkę wraz z pytaniami do rozwiązania tej krzyżówki; Krzyżówkę stwórz na białej kartce formatu A4; (5-15 NEURONÓW);
11) Jeżeli lubisz poszerzać swoją wiedzę wykorzystując komputer, to właśnie to zadanie jest dla Ciebie. Jeżeli masz stały dostęp do komputera, to możesz przygotować prezentację multimedialną na wybrany temat z obowiązującego Cię działu. Przygotowaną prezentację zapisz na płycie lub pendrivie, aby pokazać ją po powrocie do szkoły. (20-30 NEURONÓW);
12) Kiedy robiłaś/robiłeś ostatnio jakieś doświadczenie? A może teraz jest dobry czas, aby przeprowadzić jakieś doświadczenie w domu. Przeczytaj temat lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu. Na podstawie przeczytanych informacji pomyśl, czy można zaprojektować do tego jakieś proste doświadczenie. Do swojego doświadczenia przygotuj kartę pracy z danymi: problem badawczy, hipoteza, projekt doświadczenia, obserwacje, wnioski. Zrób kilka zdjęć z przeprowadzonego doświadczenia. Kartę pracy z doświadczenia oraz zdjęcia (mogą być w telefonie, nie muszą być wydrukowane) przynieś na pierwszą lekcję po powrocie do szkoły. (40-50 NEURONÓW);
13) A może przygotujesz biologiczną wystawę szkolną, którą zaprezentujemy dla wszystkich uczniów na holu szkoły? Masz teraz więcej czasu wolnego, więc działaj. Przeczytaj temat lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu i na podstawie informacji z podręcznika i Internetu, przygotuj materiały na wystawę edukacyjną (duża dowolność w zaprezentowaniu tematu). Z pewnością podołasz zadaniu. Przygotowane elementy na wystawę przynieś na pierwszą biologię po powrocie do szkoły. (45-55 NEURONÓW);
14) Czytasz komiksy? Zrobiłeś kiedyś jakiś? Teraz jest dobry czas, aby przygotować swój biologiczny komiks. Przeczytaj temat lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu. Na podstawie przeczytanych informacji spróbuj stworzyć swój komiks. Może być zrobiony odręcznie lub na komputerze. Wybór formatu i długości komiksu zostawiam Tobie. Wierzę w Twoją kreatywność. Przygotowany komiks przynieś do szkoły. (40-50 NEURONÓW).
15) A może stworzysz filmik lub animację do zrealizowanego tematu? Przeczytaj temat lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu i na podstawie tych informacji stwórz własny filmik luba animację. Przygotowaną pracę zapisz na płycie lub na pendrive, aby pokazać ją po powrocie do szkoły. (45-55 NEURONÓW);
16) Jeżeli lubisz rysować lub malować, to proponuję Tobie wykonać plakat edukacyjny. Przeczytaj temat lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu i na podstawie informacji zaprojektuj i wykonaj edukacyjny plakat. Ponieważ nie możesz teraz wychodzić z domu, może być on wykonany na kartce formatu A4, a jeżeli jesteś w posiadaniu większej kartki, plakat może być na większym formacie. Przygotowany plakat przynieś do szkoły. (30-50 NEURONÓW);
17) A gdybyś tak stał się nauczycielem dla innych, dla młodszych kolegów i koleżanek? A może przygotujesz i nagrasz lekcję biologii, którą udostępnimy innym. Przeczytaj temat lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu. Na podstawie informacji w podręczniku, nagraj swoją kilkuminutową lekcję. Przygotowaną lekcję zapisz na płycie lub na pendrive, aby pokazać ją po powrocie do szkoły. (50-60 NEURONÓW);
18) Rozwiązujesz rebusy, gdy masz do nich dostęp? A może sama/sam chcesz stać się autorką/autorem takich rebusów? Przeczytaj temat lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu. Przygotuj 5 rebusów do rozwiązania z zakresu przeczytanego materiału. Rebusy narysuj na białej kartce formatu A4; (5-15 NEURONÓW);
19) Lubisz pisać listy, maile? Masz teraz okazję. Napisz list lub mail do rodziców, dziewczyny/chłopaka, z informacją czego dziś się dowiedziaś/eś, czytając wybrany temat z podręcznika z zakresu wskazanego działu. Pamiętaj, aby zachować formę listu. List możesz napisać odręcznie lub na komputerze, a wydruk zachowaj do powrotu do szkoły; (5-15 NEURONÓW);
20) Chciałabyś/ chciałbyś kiedyś być nauczycielką/lem? Teraz masz okazję, poczuć się jak belfer z krwi i kości, tworząc zadania dla uczniów. Przeczytaj temat lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu. Na podstawie przeczytanych informacji przygotuj kartę pracy dla uczniów, która zawierać będzie pytania i zadania z tego tematu. Kartę pracy przygotuj na komputerze, wydrukuj i schowaj do teczki, bo pokażesz ją po powrocie do szkoły. (25-35 NEURONÓW);
21) Czy zawsze rozumiesz wszystkie biologiczne pojęcia użyte w tekście? Aby dobrze zrozumieć nową wiedzę, ważne jest rozumienie całego tekstu. Dlatego, przeczytaj temat lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu, a na podstawie tekstu, stwórz swój słowniczek nowych, niezrozumiałych pojęć do tego tematu. Słowniczek nowych pojęć biologicznych zapisz w zeszycie. (5-15 NEURONÓW);
22) W dzisiejszym świecie, każdego dnia, prawie na każdym kroku spotykamy się z różnorodnymi ulotkami. A może i Ty stworzysz swoją biologiczną ulotkę? Przeczytaj temat lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu. Na podstawie informacji w podręczniku, stwórz ulotkę. Ulotka może zawierać tekst, rysunki, schematy, wykresy. Ulotkę możesz przygotować odręcznie lub komputerowo. Przygotowana ulotka powinna być wielkości kartki A4, ale jej kształt jest dowolny – można ją złożyć na pół, lub na trzy części. Ulotkę komputerową należy wydrukować. (20-30 NEURONÓW);
23) Lubisz rozwiązywać testy abcd? Przeczytaj temat lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu, a potem na podstawie tekstu przygotuj zestaw 15 pytań testowych wraz z odpowiedziami do wyboru. Przygotowany test przygotuj w formie komputerowej. Wydrukuj gotowy test i schowaj go w teczce, aż do czasu powrotu do szkoły. (15-25 NEURONÓW);
24) A może przygotujesz biologiczną gazetkę naścienną, którą zaprezentujemy dla wszystkich uczniów w pracowni biologicznej? Masz teraz więcej czasu wolnego, więc czemu nie. Przeczytaj temat lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu i na podstawie informacji z podręcznika oraz samodzielnie przygotowanych materiałów (twoje rysunki, wydruki) przygotuj gazetkę edukacyjną. Z pewnością podołasz zadaniu. Przygotowaną gazetkę przynieś na pierwszą biologię po powrocie do szkoły. (40-50 NEURONÓW);
25) Uważasz, że jesteś dobra/dobry w argumentowaniu? Jeżeli tak, to przeczytaj temat lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu, a potem pomyśl, czy coś Cię w nim nurtuje, czy można postawić pytanie lub określić problem do danego zagadnienia. Jeżeli tak, to postaraj się poszukać odpowiedzi, podając argumenty „za” i/lub „przeciw”. Pytanie oraz argumenty zapisz w zeszycie od biologii. (5-15 NEURONÓW);
26) Robiłeś kiedyś coś z niczego? Jesteś kreatywny? To w takim razie to zadanie jest dla Ciebie. Przeczytaj temat lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu. Na podstawie informacji w podręczniku, stwórz przestrzenny model/makietę przydatny do zrozumienia danego zagadnienia. Rodzaj użytych materiałów oraz wielkość modelu/makiety jest dowolna. Przynieś przygotowany model/makietę na pierwszą lekcję po powrocie do szkoły (40-50 NEURONÓW);
27) Lubisz szukać rozwiązań, gdy pojawiają się problemy? Jeżeli tak, to zrób to zadanie. Przeczytaj temat lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu. Na podstawie przeczytanych informacji, sformułuj problem, który Cię interesuje i dokonaj jego analizy (jak jest? Jak powinno być?), a następnie postaraj się go rozwiązać. Podaj szereg rozwiązań dla postawionego problemu, czyli odpowiedz na pytanie, co zrobić, aby było tak jak powinno? Skorzystaj z metody drzewa decyzyjnego lub rybiego szkieletu. Zapisz wszystko na kartce A4, którą przyniesiesz do szkoły. (20-30 NEURONÓW);
28) A może stworzysz zagadki biologiczne z danego tematu? Przeczytaj temat lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu. Na podstawie informacji w podręczniku, stwórz zagadki. Co to? O czym mowa? Przygotowane zagadki (10 zagadek) napisz na komputerze, wydrukuj i schowaj do teczki, pokażesz je po powrocie do szkoły. (10-20 NEURONÓW);
29) Czy wiesz co to jest upcykling? Upcykling to forma przetwarzania różnorodnych odpadów, w wyniku którego powstają produkty o wysokiej wartości, które używane są przez ludzi. W klasie biologicznej duzo jest takich przedmiotów. Przeczytaj temat lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu. Na podstawie informacji w podręczniku, stwórz upcyklingowe cudeńko, które stanie się pomocą dydaktyczną, wykorzystywaną podczas lekcji biologii. Przynieś przygotowaną pomoc dydaktyczną na pierwszą lekcję po powrocie do szkoły (40-50 NEURONÓW);
30) A może stworzysz propozycję wycieczki edukacyjnej, na którą moglibyśmy się udać, gdy wrócimy do szkoły? Przeczytaj temat lekcji z podręcznika z obowiązującego Cię działu. Pomyśl i zaprojektuj trasę wycieczki, jednodniowej lub kilkudniowej, podczas której moglibyśmy poszerzyć nasze wiadomości z tematu, który przeczytałeś w podręczniku. Swoje propozycje (trasę, przystanki po drodze warte poznania, opis miejsca docelowego) zapisz odręcznie na kartce A4 lub przygotuj w wersji komputerowej, a wydruk przynieś na pierwszą lekcję biologii po powrocie do szkoły. (35-45 NEURONÓW);
Załącznik nr 3
Uzyskane NEURONY uczeń może wymienić na:
- Ocenę (wpisaną do dziennika z wagą 2):
- ocena celująca – 60 pkt.
- ocena + bardzo dobry – 55 pkt.
- ocena bardzo dobra – 50 pkt.
- ocena + dobry –45 pkt.
- ocena dobra – 40 pkt.
- ocena + dostateczny – 35 pkt.
- ocena dostateczna – 30 pkt.
- ocena + dopuszczający – 25 pkt.
- ocena dopuszczająca – 20 pkt.
- b) Zgodę na pisanie sprawdzianu:
- z zeszytem – 40 pkt.
- z podręcznikiem – 50 pkt.
- c) Zwolnienie:
- z pisania sprawdzianu – 70 pkt.
- z pisania kartkówki – 50 pkt.
- z odpytywania – 50 pkt.
- z pisania jednego wybranego zadania na sprawdzianie lub kartkówce – 20 pkt.
- d) Zgłoszenie:
- dodatkowego „nieprzygotowania” do zajęć – 40 pkt.
- brak munduru w dniu mundurowym – 20 pkt.
- Lekcje w terenie: Zainteresuj, Zaangażuj i Zintegruj - 14 czerwca 2023
- Wielka biologiczna gra o NEURONY - 19 marca 2020
- Stres a nasz mózg – walka do wygrania - 28 lutego 2019