To będzie mini reportaż – bo chyba 3 lub 4 wpisy dopiero pozwolą pokazać mi całość, która wydarza się właśnie w Płocku, w Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli, w projekcie:
Wakacyjne roboty
organizowanym przez Stowarzyszenie Inicjatyw Edukacyjnych DELTA. Zostałem zaproszony do poprowadzenia zajęć z dziećmi – utworzyliśmy 2 grupy, w każdej po około 20 dzieciaków, klasy 4-6 SP oraz gimnazjum.
Na zajęciach postanowiłem pokazać dzieciakom następujące elementy:
- System Operacyjny Linux
- Oprogramowanie Scratch dla Arduino
- Oprogramowanie Arduino IDE
- Minecraft PiEdition
- Język programowania Python
- układy mechatroniczne Abi Duino
- roboty Ozo Bot oraz ZUMO motors
- mikrokomputer RaspberryPi
Grupa 4-6 SP wykonuje przede wszystkim układy mechatroniczne, steruje diodami LED, tworzy oprogramowanie w Scratchu.
Pomysły czerpię z materiałów Strategie Wolnych i Otwartych Implementacji – dostępnych dla każdego na licencjach Creative Comomns. Kto chce, może je pobrać ze strony CyfrowejSzkoły.
Dla uczniów przygotowuje schematy połączeń kabelków korzystając z oprogramowania Open Source Fritzing:
Układy wyglądają imponująco – diody mrugają, można sterować ich zachowaniem z klawiatury. Dzieci uczą się algorytmiki oraz tego, w jaki sposób można sterować urządzeniami podłączonymi do komputera.
Przykład kodu oprogramowania w Scratch dla Arduino to:
Poza tym wszystkim dzieciaki programują też roboty – poprzez kolorowe linie… OzoBot jest robotem, który potrafi czytać kolory i dzięki odpowiednim sekwencjom możemy nim sterować – bardzo ciekawe rozwiązanie dla młodszych dzieci. Mała poprawka: dziewczyny zwróciły mi uwagę, że nazwały go Edzio i mam o tym napisać.
Jak uważacie – czy to ciekawe zajęcia? Dzieci sobie chwalą – oto krótkie wideo.
Adam Jurkiewicz – haker edukacji, absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python.
Trener technologii Web 2.0 ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop – remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich.
Prelegent oraz prowadzący warsztaty dla nauczycieli w trakcie wielu konferencji edukacyjnych, m.in: Od Becika Każdy Klika w Kołobrzegu, K@SSK w Nowym Tomyślu, Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Pracowni Szkolnych w Mrozach, Nowoczesne Technologie dla Edukacji w Radomiu.
Współpracownik Fundacji Wolnego i Otwartego Oprogramowania, w projekcie „Strategie Wolnych i Otwartych Implementacji” twórca części scenariuszy mechatronicznych zajęć pozalekcyjnych z użyciem oprogramowania Scratch i mikrokontrolerów kompatybilnych z Arduino oraz ekspert ds. systemów i współtwórca systemu operacyjnego Szkolny Remiks Uczniowski.
Współpracownik Fundacji Interkl@sa, w projekcie „E-Pasj@ – nowoczesne nauczanie” ekspert ds. otwartego oprogramowania edukacyjnego. Prowadzi spotkania edukacyjne z nauczycielami w całym kraju.
Współpracownik Centrum Edukacji Obywatelskiej, w projekcie „Koduj z Klasą” ambasador i trener nauczycieli w zakresie języka programowania Python.
Propagator Wolnego i Otwartego Oprogramowania, otwartej cyfrowej mapy OpenStreet Map i wszelkich „otwartych” rozwiązań. Prywatnie – miłośnik szant, stateczny mąż i ojciec, zwariowany nauczyciel młodzieży, jeśli tylko ma okazję.
Zdobywca wyróżnienia Listy 100 Szerokiego Porozumienina Rzecz Umiejętności Cyfrowych Polsce w latach 2017, 2020 i 2021, członek zarządu Szkolnej Sekcji Informatyki przy Polskim Towarzystwie Informatycznym. Trener języka programowania Python, robotyki, mechatroniki, technologii komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych oraz oprogramowania OpenSource.
Autor książki „Python 3. Projekty dla początkujących i pasjonatów” wydanej przez Helion Edukacja.
Współautor treści z języka Python w projekcie E-Podręczniki do kształcenia ogólnego dla klas ponadgimnazjalnych. Współautor książki "Koduj w Pythonie - tworzymy grę przygodową" oraz publikacji "ENIGMA - Poznaj zagadkę Enigmy, tworząc grę przygodową w Pythonie" wydanych przez Fundację Rozwoju Edukacji Cyfrowej.
- Czy chcemy być „na szmyczy” korporacji? - 31 lipca 2023
- WordPress w edukacji – jak uczyć kompetencji w bezpieczny sposób. - 3 lutego 2023
- Prezent świąteczny – FREE-SERWER - 2 grudnia 2022