Wakacyjne roboty – cz. 01

IMG_20160629_134713To będzie mini reportaż – bo chyba 3 lub 4 wpisy dopiero pozwolą pokazać mi całość, która wydarza się właśnie w Płocku, w Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli, w projekcie:

Wakacyjne roboty

organizowanym przez Stowarzyszenie Inicjatyw Edukacyjnych DELTA. Zostałem zaproszony do poprowadzenia zajęć z dziećmi – utworzyliśmy 2 grupy, w każdej po około 20 dzieciaków, klasy 4-6 SP oraz gimnazjum.

Na zajęciach postanowiłem pokazać dzieciakom następujące elementy:

  • System Operacyjny Linux
  • Oprogramowanie Scratch dla Arduino
  • Oprogramowanie Arduino IDE
  • Minecraft PiEdition
  • Język programowania Python
  • układy mechatroniczne Abi Duino
  • roboty Ozo Bot oraz ZUMO motors
  • mikrokomputer RaspberryPi

Grupa 4-6 SP wykonuje przede wszystkim układy mechatroniczne, steruje diodami LED, tworzy oprogramowanie w Scratchu.

IMG_20160629_105126

Pomysły czerpię z materiałów Strategie Wolnych i Otwartych Implementacji – dostępnych dla każdego na licencjach Creative Comomns. Kto chce, może je pobrać ze strony CyfrowejSzkoły.

arduino-ksiazka

Dla uczniów przygotowuje schematy połączeń kabelków korzystając z oprogramowania Open Source Fritzing:

3_diody_swiatla_skrzyżowania_bb

Układy wyglądają imponująco – diody mrugają, można sterować ich zachowaniem z klawiatury. Dzieci uczą się algorytmiki oraz tego, w jaki sposób można sterować urządzeniami podłączonymi do komputera.

IMG_20160629_134713

Przykład kodu oprogramowania w Scratch dla Arduino to:

s4a_temp_mcp_led_rgb_kodPoza tym wszystkim dzieciaki programują też roboty – poprzez kolorowe linie… OzoBot jest robotem, który potrafi czytać kolory i dzięki odpowiednim sekwencjom możemy nim sterować – bardzo ciekawe rozwiązanie dla młodszych dzieci. Mała poprawka: dziewczyny zwróciły mi uwagę, że nazwały go Edzio i mam o tym napisać.

IMG_20160629_113905

ozo_rysunki

Jak uważacie – czy to ciekawe zajęcia? Dzieci sobie chwalą – oto krótkie wideo.


Adam Jurkiewicz – haker edukacji, absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python.
Trener technologii Web 2.0 ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop – remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich.
Prelegent oraz prowadzący warsztaty dla nauczycieli w trakcie wielu konferencji edukacyjnych, m.in: Od Becika Każdy Klika w Kołobrzegu, K@SSK w Nowym Tomyślu, Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Pracowni Szkolnych w Mrozach, Nowoczesne Technologie dla Edukacji w Radomiu.
Współpracownik Fundacji Wolnego i Otwartego Oprogramowania, w projekcie „Strategie Wolnych i Otwartych Implementacji” twórca części scenariuszy mechatronicznych zajęć pozalekcyjnych z użyciem oprogramowania Scratch i mikrokontrolerów kompatybilnych z Arduino oraz ekspert ds. systemów i współtwórca systemu operacyjnego Szkolny Remiks Uczniowski.
Współpracownik Fundacji Interkl@sa, w projekcie „E-Pasj@ – nowoczesne nauczanie” ekspert ds. otwartego oprogramowania edukacyjnego. Prowadzi spotkania edukacyjne z nauczycielami w całym kraju.
Współpracownik Centrum Edukacji Obywatelskiej, w projekcie „Koduj z Klasą” ambasador i trener nauczycieli w zakresie języka programowania Python.
Propagator Wolnego i Otwartego Oprogramowania, otwartej cyfrowej mapy OpenStreet Map i wszelkich „otwartych” rozwiązań. Prywatnie – miłośnik szant, stateczny mąż i ojciec, zwariowany nauczyciel młodzieży, jeśli tylko ma okazję.

Adam Jurkiewicz
Jestem w:
Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.