Jak wypisywać świadectwa szkolne

Zbliża się zakończenie roku szkolnego. To czas wzmożonej pracy nauczycielek/nauczycieli-wypełnianie dokumentacji, podsumowania efektywności podejmowanych działań, a także- a może przede wszystkim wypisywanie świadectw szkolnych. Poniżej, dla przypomnienia kilka informacji  dotyczących pisania świadectw.

Świadectwa szkolne wypisujemy w pełnym brzmieniu:

-imię(imiona) i nazwisko ucznia/absolwenta

-dzień urodzenia(wyrażony cyfrą), miesiąc i miejsce urodzenia

-nazwę szkoły zgodnie z zapisem w Statucie szkoły

-klasę (pierwsza/ druga…)

-ocenę z zachowania

-oceny z poszczególnych zajęć

-datę wydania świadectwa (miesiąc słownie, dzień i rok zapisujemy cyfrą)

Należy pamiętać, że nie może być na nim poprawek, musi być wypełnione czytelnie (dotyczy ręcznego wypisywania świadectw).

Data zapisana na świadectwie

Należy przy tym pamiętać, że data na świadectwie jest datą zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Jeśli natomiast uczeń zdawał egzamin poprawkowy/ klasyfikacyjny/ sprawdzianu wiadomości i umiejętności lub któremu ustalono roczną ocenę klasyfikacyjną w związku ze złożonymi zastrzeżeniami po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych, wówczas datą na świadectwie jest dzień podjęcia przez radę pedagogiczną uchwały w sprawie promocji/ klasyfikacji danego ucznia(będzie to sierpień).  Należy pamiętać, że świadectwa promocyjne oraz świadectwa ukończenia szkoły mogą być wydawane do 12 lipca 2024 r. na dotychczasowych drukach (§ 75 ust. 2 i § 76 w/w rozporządzenia). Zatem jeśli uczeń kończący szkołę, będzie miał egzamin poprawkowy w sierpniu, otrzyma on świadectwo na nowym druku.

Uczeń zwolniony z zajęć

W takich przypadkach na świadectwie wpisujemy „zwolniona/ zwolniony”.

Uczeń nieklasyfikowany

W  miejsce oceny wpisuje się „nieklasyfikowana/nieklasyfikowany”.

Wiersze niewypełnione na świadectwie (pisanie ręczne świadectw)

W miejscach tych stawiamy poziomą kreskę. Jeśli dotyczy to kilku, następujących po sobie wierszy, wówczas pierwszym i ostatnim wierszu stawiamy poziomą kreskę, a te pomiędzy nimi- ukośną. W ten sposób tworzy się tzw. zetka.

Edukacja wczesnoszkolna

Postępy w nauce są opisane w formie opisowej. Dotyczy to zarówno zachowania, jak i postępów edukacyjnych. Wyjątek stanowi religia/etyka. W tym przypadku ocena jest wyrażona cyfrą.

Oceny z religii/etyki

Jest wyrażona cyfrą bez wskazywania jakiego rodzaju zajęcia to są (religia czy etyka) Poziomą kreskę stawiamy jeśli uczeń nie uczęszczał na żadne z tych zajęć.  W tym przypadku także nie wpisujemy jakich zajęć to dotyczy. Jeżeli uczeń uczestniczył w zajęciach religii i etyki, wówczas wpisujemy obie oceny.

Oceny z poszczególnych przedmiotów

Kolejność wypisanych na świadectwie przedmiotów nie jest przypadkowa. Wynika ona z ramowych planów nauczania dla danego etapu edukacyjnego. Regulują to przepisy zawarte w art. 47 ust. 1 pkt 3 i ust. 4 ustawy – Prawo oświatowe oraz zajęcia edukacyjne, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy.  To samo dotyczy arkuszy ocen. W przypadku uczniów klas 8, oceny z przedmiotów, które zakończyły się w poprzednich latach wpisujemy zgodnie z ostatnią roczną oceną z danego przedmiotu. Dla przykładu: jeśli uczeń w kl. 4 z techniki roczną ocenę otrzymał „dostateczny”, w kl. 5 natomiast „dobry”, wówczas na świadectwie w kl. 8, wpisuje się „dobry”.

Nazwy zajęć edukacyjnych wpisuje się w pełnym brzmieniu, bez używania skrótów. Istnieje możliwość wpisania nazwy zajęć edukacyjnych w dwóch wierszach. W tym przypadku w  pierwszym wierszu przeznaczonym na wpisanie oceny z zajęć edukacyjnych wstawia się poziomą kreskę.

Oddziały i szkoły sportowe/ oddziały i szkoły mistrzostwa sportowego

Na świadectwie szkolnym promocyjnym, świadectwie ukończenia szkoły oraz w arkuszu ocen, w części „Obowiązkowe zajęcia edukacyjne”, wpisuje się uczestnictwo uczniów w zajęciach sportowych realizowanych w oddziałach i szkołach sportowych oraz w oddziałach i szkołach mistrzostwa sportowego. W miejscu przeznaczonym na wpisanie oceny z tych zajęć wstawia się poziomą kreskę.

Język nowożytny

Na świadectwie szkolnym promocyjnym, świadectwie ukończenia szkoły oraz w arkuszu ocen, obok nazwy języka obcego nowożytnego, należy wpisać w szkole podstawowej (klasy IV–VIII):

-adnotację „II.1.” – w przypadku języka obcego nowożytnego, który jest nauczany jako pierwszy (kontynuacja z klas I–III),

-adnotację „II.1.DJ” – w przypadku języka obcego nowożytnego, który jest nauczany jako pierwszy dla oddziałów dwujęzycznych,

-adnotację „II.2.” – w przypadku języka obcego nowożytnego, który jest nauczany jako drugi od początku w klasie VII,

-adnotację „II.2.DJ” – w przypadku języka obcego nowożytnego, który jest nauczany jako drugi od początku w klasie VII w oddziałach dwujęzycznych;

Więcej informacji na ten temat odnośnie szkół branżowych, techników, liceów ogólnokształcących znajduje się w § 25 Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków.

Dodatkowe zajęcia edukacyjne

Na świadectwie szkolnym promocyjnym i świadectwie ukończenia szkoły oraz w arkuszu ocen, w części „Dodatkowe zajęcia edukacyjne”, wpisuje się dodatkowe zajęcia edukacyjne, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 2 ustawy – Prawo oświatowe, i zajęcia edukacyjne, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy.

Szczególne osiągnięcia

Na świadectwie szkolnym promocyjnym i świadectwie ukończenia szkoły oraz w arkuszu ocen, w części „Szczególne osiągnięcia”, należy wpisać:

– wysokie miejsca nagrodzone lub uhonorowane zwycięskim tytułem w zawodach wiedzy, zawodach artystycznych i zawodach sportowych, organizowanych przez kuratora oświaty albo organizowanych, co najmniej na szczeblu powiatowym, przez inne podmioty działające na terenie szkół;

-osiągnięcia w aktywności społecznej, w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu;

-realizację lub ukończenie programu nauczania ustalonego przez zagraniczną instytucję edukacyjną, o którym mowa w art. 21 ust. 3 ustawy – Prawo oświatowe, wraz z nazwą tego programu, jeżeli uczeń uczęszczał do oddziału międzynarodowego, w którym ten program był realizowany.

Zajęcia „Wychowanie do życia w rodzinie”

Na świadectwie wpisuje się ten rodzaj zajęć w części „Inne zajęcia” słowem „uczestniczyła” lub „uczestniczył”.

Laureaci konkursów

Uczeń, który uzyskał tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim lub tytuł laureata bądź też  finalisty olimpiady przedmiotowej po ustaleniu rocznej lub semestralnej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, należy wpisać z danych zajęć edukacyjnych, celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.

W wyrazie „otrzymał…/ ukończył…/realizował…” w przypadku uczennicy dopisuje się literę „-a”. To samo dotyczy słowa „promocję”- w zależności od tego czy otrzymała/otrzymał promocję, bądź jej braku.

Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim

W arkuszu ocen ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim realizującego w danym roku szkolnym program nauczania dostosowany do indywidualnych potrzeb i możliwości na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, w miejscu przeznaczonym na wpisanie informacji o tym orzeczeniu, wpisuje się nazwę poradni, która wydała to orzeczenie.

Ewidencja wydanych świadectw

W przypadku wydanych świadectw, jak i świadectw ukończenia szkoły (choć nie tylko, bo dotyczy to także m.in. legitymacji szkolnych) szkoła prowadzi imienną ewidencję ich wydania. Powinna ona zawierać:

-imię (imiona) i nazwisko ucznia albo absolwenta;

-numer PESEL ucznia albo absolwenta;

-numer wydanego dokumentu publicznego;  

-datę odbioru dokumentu;

-podpis ucznia, absolwenta, rodziców niepełnoletniego ucznia albo rodziców niepełnoletniego absolwenta, którzy odebrali dokument.

Świadectwa wypełniane w postaci elektronicznej

Świadectwo szkolne promocyjne i świadectwo ukończenia szkoły może być wypełnione w postaci elektronicznej oraz wydrukowane z pominięciem zawartych we wzorach tych świadectw odpowiednio:

-linii przerywanych oznaczających miejsca przeznaczone na wpisanie: imienia (imion) i nazwiska, daty urodzenia, numeru PESEL, roku szkolnego, klasy, nazwy, numeru i imienia szkoły, nazwy szkoły/szkoły polskiej, nazwy miejscowości, w której znajduje się szkoła albo szkoła polska, nazwy województwa, w którym znajduje się szkoła, okresu nauczania, przedmiotów ujętych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym, nazwy miejscowości i daty wydania świadectwa, numeru świadectwa, ocen zachowania i z religii/etyki, nazw obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz ocen z tych zajęć, informacji dotyczącej przedmiotów uzupełniających, innych zajęć, indywidualnego programu lub toku nauki oraz szczególnych osiągnięć ucznia – w miejscu linii przerywanych wpisuje się odpowiednie dane;

-linii przerywanych oznaczających miejsca przeznaczone na pieczątkę i podpis dyrektora oraz podpis wychowawcy klasy;

-linii przerywanych w wyrazach „uczęszczał…”, „Uczęszczał…”, „ukończył…”, „Realizował…”, „realizował…”, „zrealizował…” i „otrzymał…” – w przypadku uczennicy albo absolwentki w miejscu linii przerywanych wpisuje się „a”;

-linii przerywanej w wyrazie „promocj…” – w miejscu linii przerywanej wpisuje się odpowiednią literę;

-linii przerywanej przed wyrazem „otrzymał…”, oznaczającej miejsce przeznaczone na wpisanie informacji o nieuzyskaniu promocji do klasy programowo wyższej – w przypadku uzyskania promocji do klasy programowo wyższej nie drukuje się linii przerywanej; oznaczenia miejsca opatrzenia odciskiem pieczęci urzędowej szkoły albo szkoły polskiej.

Pieczęć, podpisy

Świadectwo opatrzone jest podpisem dyrektora szkoły, jak i wychowawcy. Dopuszcza się by zamiast wychowawcy podpis złożyła inna osoba wskazana przez dyrektora.  Na świadectwie musi widnieć także pieczęć urzędowa szkoły-okrągła (nie mylić z podłużną pieczątką szkoły).

Więcej informacji na temat świadectw, zaświadczeń o wynikach egzaminów, arkuszy ocen znajduje się w Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków.

Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń szkoły dla dzieci i młodzieży, który otrzymał promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem, otrzymuje świadectwo szkolne promocyjne potwierdzające uzyskanie promocji z wyróżnieniem. „Świadectwa z paskiem” budzą w niektórych środowiskach dość sporo kontrowersji.  Jakiś czas temu, dla ich przeciwwagi, zapoczątkowano przygotowywanie  przez nauczycieli- dla uczniów kolorowych świadectw, by  w ten sposób docenić ich trud i wysiłek wkładany w codzienną pracę. Pamiętajmy jednak, że jeśli na co dzień, w ciągu całego roku szkolnego uczeń nie poczuje naszego wsparcia, nie będziemy go wspierać, motywować, doceniać, wówczas „kolorowe świadectwo” na zakończenie roku szkolnego nie będzie miało dla niego żadnej wartości. Bo uczennice/uczniowie wyczuwają naszą autentyczność, szczerość gestów i zachowań na każdym kroku, ceniąc najbardziej te, które są niewymuszone, codzienne a nie tylko te od święta.  

Pisząc w niniejszym artykule „uczeń” mam na myśli zarówno uczennice, jak i uczniów.

 

Ewa Kempska
Pozostałe wpisy Ewa Kempska (Zobacz wszystkie)
Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.