Zastanawialiście się kiedyś, czy można lekcje zdalne prowadzić z minimalnym wykorzystaniem sprzętu komputerowego?
Zatem zapraszam do lektury krótkiej wypowiedzi nauczyciela ze Śląska….
Kolega – Wojtek Kolarz (nauczyciel z SP nr 29 w Chorzowie), przed chwilą tak napisał na FB:
A co do pytania o aplikacje – tu odpowiem przekornie – kartka papieru i kredki. Na zajęciach, uczennica marudzi, że jej nie działa, że się wiesza, więc poirytowany mówię: to weź kartkę papieru i kredki, narysuj i pokaż do kamerki. Nagle seria pytań: „proszę pana, mogę też kredkami?”, „ja też bym chciał kredkami?” – pod koniec lekcji: „proszę pana to była super lekcja, jak ja dawno nie rysowałam kredkami”… „w końcu coś innego…”.Od dawna twierdzę, że musi być równowaga, korzystanie z setek aplikacji – przyzwyczaja do pobieżności w rozumowaniu, przyzwyczaja do bezmyślnego stosowania metody prób i błędów (technologia daje szybką odpowiedź, więc można próbować setki razy, nie zastanawiając się nad tym co jest źle) i (moim zdaniem) wcale nie rozwija kreatywności tak jak często uważamy, a wręcz przeciwnie sprzyja nawykowi bezmyślnego korzystania z wzorców i przykładów.W klasie siódmej, na fizyce wymagam wykresów rysowanych w zeszycie od linijki, dokładnie, starannie (wysyłają zdjęcia) – to opanują, to wtedy wprowadzam do fizyki Excela. Najpierw niech się nauczą myśleć, samodzielnie skalować osie, dbać o czytelność przekazywanej informacji. Kulają po podłodze piłki, kuleczki, mierzą czas, odmierzają linijkami przebytą drogę, robią modele silnika bateryjka, kawałek przewodu, magnes. Potem dokumentują doświadczenia krótkim filmem. Okazuje się, ze teraz siedząc w domach o wiele chętnie wykonują takie zadania. Na lekcji online oglądamy przesłane filmiki, dyskutujemy o tych doświadczeniach…W klasach młodszych też dużo rozmawiamy, Scratch – masz tylko marny telefon: -„Opowiedz mi o Twoim pomyśle.” – „Nie potrafię.” –„Zamknij oczy, wyobraź sobie, skup się… opowiadaj…” –„Noo. Proszę pana… yyy.. to najpierw trzeba przesunąć kota w lewo….nie.. w prawo… nie, niech pan poczeka, będę chodził po pokoju to mi będzie łatwiej…” … „Jakie z poleceń, które powiedziałeś można powtórzyć…?” ktoś z klasy: „proszę pana, a ja chodzę po pokoju tak jak mówi Bratek i tam jest źle w tym co on powiedział…” – efekt: jest coś innego, zaczynają się bawić, ale i myśleć… abstrakcyjnie!A co w ramach technologii – przede wszystkim skupiamy się na umiejętności zarządzania informacją, mądrze brzmi, a chodzi po prostu o to, aby nazywać odpowiednio tworzone pliki, gromadzić w folderach, uporządkowywać, umieć je przesłać – nie byle gdzie (ten na czacie, tamten mailem i inny przez Librusa…No to się rozpisałem, ale może komuś się to przyda
Zdobywca wyróżnienia Listy 100 Szerokiego Porozumienina Rzecz Umiejętności Cyfrowych Polsce w latach 2017, 2020 i 2021, członek zarządu Szkolnej Sekcji Informatyki przy Polskim Towarzystwie Informatycznym. Trener języka programowania Python, robotyki, mechatroniki, technologii komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych oraz oprogramowania OpenSource.
Autor książki „Python 3. Projekty dla początkujących i pasjonatów” wydanej przez Helion Edukacja.
Współautor treści z języka Python w projekcie E-Podręczniki do kształcenia ogólnego dla klas ponadgimnazjalnych. Współautor książki "Koduj w Pythonie - tworzymy grę przygodową" oraz publikacji "ENIGMA - Poznaj zagadkę Enigmy, tworząc grę przygodową w Pythonie" wydanych przez Fundację Rozwoju Edukacji Cyfrowej.
- Czy chcemy być „na szmyczy” korporacji? - 31 lipca 2023
- WordPress w edukacji – jak uczyć kompetencji w bezpieczny sposób. - 3 lutego 2023
- Prezent świąteczny – FREE-SERWER - 2 grudnia 2022