
Koniec roku szkolnego to czas podsumowań, analiz, uzupełniania dokumentacji, a przede wszystkim wypisywania świadectw. Bez względu czy odbywa się to w tradycyjny sposób-ręcznie, czy też elektronicznie, warto pamiętać o tym jak je wypełniać. Poniżej kilka informacji na ten temat.
Awers świadectwa
Przednia część świadectwa zawiera:
-imię(imiona) i nazwisko ucznia/absolwenta
-dzień urodzenia(wyrażony cyfrą), miesiąc i miejsce urodzenia
– numer PESEL
W przypadku osoby, która go nie posiada wpisuje się nazwę i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość (§ 24)
-nazwę szkoły zgodnie z zapisem w Statucie szkoły
-klasę (pierwsza/ druga…)
-ocenę z zachowania
-oceny z poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych
-datę wydania świadectwa (miesiąc słownie, dzień i rok zapisujemy cyfrą)
-numer pod którym uczeń jest wpisany w księdze uczniów szkoły
Należy pamiętać, że nie może być na nim poprawek, musi być wypełnione czytelnie (dotyczy ręcznego wypisywania świadectw).
Data na świadectwie
Należy przy tym pamiętać, że data na świadectwie jest datą zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Jeśli natomiast uczeń zdawał egzamin poprawkowy/ klasyfikacyjny/ sprawdzianu wiadomości i umiejętności lub któremu ustalono roczną ocenę klasyfikacyjną w związku ze złożonymi zastrzeżeniami po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych, wówczas datą na świadectwie jest dzień podjęcia przez radę pedagogiczną uchwały w sprawie promocji/ klasyfikacji danego ucznia.
Rewers
Zawiera informacje na temat pracy ucznia za miniony rok, a w przypadku świadectwa ukończenia szkoły, informacje te dotyczą pracy ucznia za minione lata.
Oceny z obowiązkowych zajęć edukacyjnych
Na świadectwie szkolnym promocyjnym i w arkuszu ocen, w części dotyczącej wyników klasyfikacji rocznej, wpisuje się obowiązkowe zajęcia edukacyjne i roczne oceny klasyfikacyjne z tych zajęć.
Kolejność wypisanych na świadectwie „Obowiązkowych zajęć edukacyjnych” nie jest przypadkowa. Wynika ona z ramowych planów nauczania dla danego typu szkoły na dany etap edukacyjny. Regulują to przepisy zawarte w art. 47 ust. 1 pkt 3 i ust. 4 ustawy – Prawo oświatowe oraz zajęcia edukacyjne, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy. To samo dotyczy arkuszy ocen.
Na świadectwie ukończenia szkoły oraz w arkuszu ocen, w części dotyczącej wyników klasyfikacji końcowej, wpisuje się obowiązkowe zajęcia edukacyjne i końcowe oceny klasyfikacyjne z tych zajęć. W przypadku uczniów klas 8, oceny z przedmiotów, które zakończyły się w poprzednich latach wpisujemy zgodnie z ostatnią roczną oceną z danego przedmiotu. Dla przykładu: jeśli uczeń w kl. 4 z techniki roczną ocenę otrzymał „dostateczny”, w kl. 5 natomiast „dobry”, wówczas na świadectwie w kl. 8, wpisuje się „dobry”.
Nazwy zajęć edukacyjnych wpisuje się w pełnym brzmieniu, bez używania skrótów. Istnieje możliwość wpisania nazwy zajęć edukacyjnych w dwóch wierszach. W tym przypadku w pierwszym wierszu przeznaczonym na wpisanie oceny z zajęć edukacyjnych wstawia się poziomą kreskę.
Język nowożytny
Na świadectwie szkolnym promocyjnym, świadectwie ukończenia szkoły oraz w arkuszu ocen, obok nazwy języka obcego nowożytnego, należy wpisać w szkole podstawowej (klasy IV–VIII):
-adnotację „II.1.” – w przypadku języka obcego nowożytnego, który jest nauczany jako pierwszy (kontynuacja z klas I–III),
-adnotację „II.1.DJ” – w przypadku języka obcego nowożytnego, który jest nauczany jako pierwszy dla oddziałów dwujęzycznych,
-adnotację „II.2.” – w przypadku języka obcego nowożytnego, który jest nauczany jako drugi od początku w klasie VII,
-adnotację „II.2.DJ” – w przypadku języka obcego nowożytnego, który jest nauczany jako drugi od początku w klasie VII w oddziałach dwujęzycznych;
Więcej informacji na ten temat odnośnie szkół branżowych, techników, liceów ogólnokształcących znajduje się w § 29 Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków.
Edukacja wczesnoszkolna
Postępy w nauce są opisane w formie opisowej. Dotyczy to zarówno zachowania, jak i postępów edukacyjnych. Wyjątek stanowi religia/etyka. W tym przypadku ocena jest wyrażona cyfrą.
Religia/Etyka
Jest wyrażona cyfrą bez wskazywania jakiego rodzaju zajęcia to są (religia czy etyka) Poziomą kreskę stawiamy jeśli uczeń nie uczęszczał na żadne z tych zajęć. W tym przypadku także nie wpisujemy jakich zajęć to dotyczy. Jeżeli uczeń uczestniczył w zajęciach religii i etyki, wówczas wpisujemy obie oceny.
Uczeń zwolniony z zajęć
W takich przypadkach na świadectwie wpisujemy „zwolniona/ zwolniony”.
Uczeń nieklasyfikowany
W miejsce oceny wpisuje się „nieklasyfikowana/nieklasyfikowany”.
Dodatkowe zajęcia edukacyjne
Na świadectwie szkolnym promocyjnym i świadectwie ukończenia szkoły oraz w arkuszu ocen, w części „Dodatkowe zajęcia edukacyjne”, wpisuje się w pełnym brzmieniu dodatkowe zajęcia edukacyjne, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 2 ustawy – Prawo oświatowe, i zajęcia edukacyjne, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy.
Szczególne osiągnięcia
Na świadectwie szkolnym promocyjnym i świadectwie ukończenia szkoły oraz w arkuszu ocen, w części „Szczególne osiągnięcia”, należy wpisać:
– wysokie miejsca nagrodzone lub uhonorowane zwycięskim tytułem w zawodach wiedzy, zawodach artystycznych i zawodach sportowych, podanych do publicznej wiadomości przez kuratora oświaty a także organizowanych, co najmniej na szczeblu powiatowym, przez inne podmioty działające na terenie szkół; należy pamiętać, że kurator oświaty podaje wykaz zawodów wiedzy, artystycznych i sportowych, które można wymienić wyłącznie na świadectwie ukończenia szkoły. Reguluje to art. 148 ustawy Prawo oświatowe.
-osiągnięcia w aktywności społecznej, w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu;
-realizację lub ukończenie programu nauczania ustalonego przez zagraniczną instytucję edukacyjną, o którym mowa w art. 21 ust. 3 ustawy – Prawo oświatowe, wraz z nazwą tego programu, jeżeli uczeń uczęszczał do oddziału międzynarodowego, w którym ten program był realizowany.
Należy pamiętać, że na świadectwie ukończenia szkoły należy wpisać szczególne osiągnięcia ucznia, nawet te, które pochodzą z wcześniejszych lat.
Zajęcia „Wychowanie do życia w rodzinie”
Na świadectwie wpisuje się ten rodzaj zajęć w części „Inne zajęcia” słowem „uczestniczyła” lub „uczestniczył”.
Laureaci konkursów
Uczeń, który uzyskał tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim lub tytuł laureata bądź też finalisty olimpiady przedmiotowej po ustaleniu rocznej lub semestralnej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, należy wpisać z danych zajęć edukacyjnych, celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
W wyrazie „otrzymał…/ ukończył…/realizował…” w przypadku uczennicy dopisuje się literę „-a”. To samo dotyczy słowa „promocję”- w zależności od tego czy otrzymała/otrzymał promocję, bądź jej braku.
Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
W arkuszu ocen ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim realizującego w danym roku szkolnym program nauczania dostosowany do indywidualnych potrzeb i możliwości na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, w miejscu przeznaczonym na wpisanie informacji o tym orzeczeniu, wpisuje się nazwę poradni, która wydała to orzeczenie.
Wypełnianie świadectw ręczne
W pustych wierszach stawiamy poziomą kreskę. Jeśli dotyczy to kilku, następujących po sobie wierszy, wówczas pierwszym i ostatnim wierszu stawiamy poziomą kreskę, a te pomiędzy nimi- ukośną. W ten sposób tworzy się tzw. zetka.
Świadectwa wypełniane w postaci elektronicznej
Świadectwo szkolne promocyjne i świadectwo ukończenia szkoły może być wypełnione w postaci elektronicznej oraz wydrukowane z pominięciem zawartych we wzorach tych świadectw odpowiednio:
-linii przerywanych oznaczających miejsca przeznaczone na wpisanie: imienia (imion) i nazwiska, daty urodzenia, numeru PESEL, roku szkolnego, klasy, nazwy, numeru i imienia szkoły, nazwy szkoły/szkoły polskiej, nazwy miejscowości, w której znajduje się szkoła albo szkoła polska, nazwy województwa, w którym znajduje się szkoła, okresu nauczania, przedmiotów ujętych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym, nazwy miejscowości i daty wydania świadectwa, numeru świadectwa, ocen zachowania i z religii/etyki, nazw obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz ocen z tych zajęć, informacji dotyczącej przedmiotów uzupełniających, innych zajęć, indywidualnego programu lub toku nauki oraz szczególnych osiągnięć ucznia – w miejscu linii przerywanych wpisuje się odpowiednie dane;
-linii przerywanych oznaczających miejsca przeznaczone na pieczątkę i podpis dyrektora oraz podpis wychowawcy klasy;
-linii przerywanych w wyrazach „uczęszczał…”, „Uczęszczał…”, „ukończył…”, „Realizował…”, „realizował…”, „zrealizował…” i „otrzymał…” – w przypadku uczennicy albo absolwentki w miejscu linii przerywanych wpisuje się „a”;
-linii przerywanej w wyrazie „promocj…” – w miejscu linii przerywanej wpisuje się odpowiednią literę;
-linii przerywanej przed wyrazem „otrzymał…”, oznaczającej miejsce przeznaczone na wpisanie informacji o nieuzyskaniu promocji do klasy programowo wyższej – w przypadku uzyskania promocji do klasy programowo wyższej nie drukuje się linii przerywanej; oznaczenia miejsca opatrzenia odciskiem pieczęci urzędowej szkoły albo szkoły polskiej.
Pieczęć, podpisy

Świadectwo opatrzone jest podpisem dyrektora szkoły, jak i wychowawcy. Dopuszcza się by zamiast wychowawcy podpis złożyła inna osoba wskazana przez dyrektora. Na świadectwie musi widnieć także pieczęć urzędowa szkoły-okrągła (nie należy mylić z podłużną pieczątką szkoły).
Utrata oryginału
W przypadku utraty oryginału świadectwa można wystąpić z wnioskiem o wydanie duplikatu tego dokumentu (§ 61). Ma on moc oryginału i może być wydany ponownie.
Wzory świadectw
Wykaz wzorów świadectw, ich poszczególne symbole stanowi zał. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz.U. z 2023 r. poz.1120 ze zm.)
Ewidencja wydanych świadectw
Ewidencję blankietów i druków dokumentów publicznych prowadzi m.in. przedszkole, szkoła podstawowa, w której zorganizowano oddział przedszkolny, inna forma wychowania przedszkolnego, szkoła, okręgowa komisja egzaminacyjna i inny organ właściwy do wydania duplikatu dokumentu publicznego. Dokumentem publicznym drugiej kategorii jest świadectwo dojrzałości, aneks do takiego świadectwa oraz zaświadczenie o wynikach egzaminu maturalnego.
Dokumentem publicznym trzeciej kategorii jest świadectwo ukończenia szkoły, dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe, świadectwa ukończenia szkoły, legitymacje szkolne i studenckie oraz dokumenty uprawniające do różnego rodzaju ulg. Dla tych dokumentów publicznych szkoła prowadzi ewidencję. Świadectwa promocyjne nie są dokumentami publicznymi trzeciej kategorii. Dla nich nie prowadzi się w szkołach ewidencji.
W praktyce oznacza to:
Szkoła prowadzi imienną ewidencję wydanych odpowiednio świadectw ukończenia szkoły i legitymacji szkolnych oraz ich duplikatów, a także zaświadczeń o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty, świadectw dojrzałości i jego odpisów, aneksów do świadectw dojrzałości i jego odpisów, zaświadczeń o wynikach egzaminu maturalnego, certyfikatów kwalifikacji zawodowych, dyplomów zawodowych, dyplomów potwierdzających kwalifikacje zawodowe i świadectw potwierdzających kwalifikacje w zawodzie przekazywanych szkole przez okręgową komisję egzaminacyjną. Ewidencja zawiera:
– imię (imiona) i nazwisko ucznia albo absolwenta;
-numer PESEL ucznia albo absolwenta;
-numer wydanego dokumentu publicznego;
-numer oznaczenia indywidualnego blankietu dokumentu publicznego;
-nazwę producenta blankietu dokumentu publicznego – w przypadku świadectw ukończenia szkoły i legitymacji szkolnych oraz ich duplikatów;
-datę odbioru dokumentu publicznego;
-podpis ucznia, absolwenta, rodziców niepełnoletniego ucznia albo rodziców niepełnoletniego absolwenta, którzy odebrali dokument publiczny.
Powyższe informacje zebrano na podstawie:
-Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz.U. z 2023 r. poz.1120 ze zm.)
-Ustawa z 22 listopada 2018 r. o dokumentach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2024 r. poz. 1669)- art. 2, art. 5 ust.4
-Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 lipca 2019 r. w sprawie wykazu dokumentów publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 2329) – § 3 pkt 14
-Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2572 ze zm.) § 18, § 19
-Rozporządzenie Ministra Edukacji z 22 marca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U z 2024 r. poz. 438) – § 1.
Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Trenerka Asów Internetu Fundacji Szkoła z Klasą. Pracuje w Szkole Podstawowej im. Andrzeja Skupnia–Florka w Gliczarowie Górnym.
- Świadectwa szkolne - 21 czerwca 2025
- Po co podążać za uczniem ? - 6 lutego 2025
- Dzieci i ryby głosu nie mają ? - 21 stycznia 2025