Szkoła Przyszłości – dowód na istnienie

Rike  / pixelio.de

Od jakiegoś czasu obserwuję,  co fajnego w edukacji dzieje się w Berlinie, a dokładniej fascynuje mnie inicjatywa „Schule im Aufbruch” – Szkoło przebudź się!  Ponieważ z natury jestem nastawiona na działanie, zmienianie, eksperymentowanie, tworzenie – przyciągam sobie podobnych nie tylko w realu, ale także online. W ten też właśnie magiczny sposób wpadłam w sieci na całą bazę materiałów poświęconych temu projektowi, którego sama nazwa rozbudziła moją ciekawość.  Inicjatorami tego projektu są profesor doktor Stephan  Breidenbach – współzałożyciel  HUMBOLDT-VIADRINA School of Governance, Margaret Rasfeld – dyrektorka Szkoły Ewangelickiej w Berlinie oraz znany neurobiolog – profesor Gerald Hüther z Uniwersytetu Göttingen.  Hüther jest także współautorem książki „Jedes Kind ist hoch begabt” / „Każde dziecko jest wybitnie uzdolnione” , w której uzasadnia konieczność zmiany radykalnego myślenia o wychowaniu i szkole, twierdząc, że nasz przestarzały system edukacyjny szkodzi dzieciom i społeczeństwu .  Musimy przestać rozbudzać strach wśród dzieci i wywierać na nich presję.  Najwyższy czas, aby wspierać młodych w rozwijaniu i odkrywaniu ich talentów – nawołuje Hüther  twierdząc jednocześnie, że nie potrzebujemy kolejnej naprawy czy też zmiany systemu, natomiast potrzebne jest nowe myślenie.  Nazywa to nową kulturą uczenia się „Lernkultur”, w której proces uczenia jest nierozerwalnie złączony z rozwijaniem relacji międzyludzkich oraz uczeniem się poprzez doświadczenie . Jest to reakcja wiązana: aby, to co nauczone i wyuczone wprowadzić w życie, potrzebne jest doświadczenie, którego nasze dzisiejsze szkoły nie posiadają w swojej bogatej ofercie.  Według profesora przyszedł czas, aby przekształcić szkoły w to , czym powinny być:  w warsztaty odkrywania i tworzenia ,  w miejsca, w których potencjał dzieci  będzie odkrywany i rozwijany. Szkoły mają stać się miejscami  spotkań, w których uczymy się razem i każdy od każdego , wspólnie.

Projekt „Schule im Aufbruch” ma na celu przeobrażenie jak największej ilości szkół w Niemczech. Na razie inicjatorzy mają  w planie wdrożenie  100 szkół niemieckich, które będę wspierać  w pokonaniu tej niełatwej drogi. W tym celu założono stronę projektu, na której dostępny jest przewodnik, jak krok po kroku dokonać transformacji  oraz kompas, w którym można znaleźć dokładne i praktyczne wskazówki dotyczące wprowadzania elementów nowej kultury uczenia się.

Najlepszym przykładem funkcjonowania takiej szkoły jest  Ewangelicka Szkoła w Berlinie, której dyrektorką jest  Margaret Rasfeld.  Ideą szkoły jest wspieranie i promowanie talentów oraz wpajanie wolnej kultury uczenia się.

Ja osobiście,  nie tylko jako nauczyciel, ale przede wszystkim jako matka, podpisuję się obiema rękami pod dewizami tejże szkoły:   „każdy uczeń jest uzdolniony” oraz „różnorodność wspiera innowację” , czyli każdy jest wspierany w swojej indywidualności  i  w rozwijaniu swoich uzdolnień, których przecież często nie widać na pierwszy rzut oka.

A jak wygląda nauka w owej szkole?

Żadnych zajęć frontalnych,  zamiast stopni informacja zwrotna lub portfolio,  każda klasa ma dwóch wychowawców, różne grupy wiekowe uczą się wspólnie. Uczniowie sami decydują, czego będę uczyć się w danym dniu, następnie dobierają sobie ze specjalnie wyposażonej sali materiały, książki, karty pracy potrzebne do nauki i rozpoczynają dwugodzinny proces „przyswajania wiedzy”. Nauczyciele przedmiotowi są obecni w klasie, jednak pomagają tylko wtedy, gdy jest to konieczne. Idea polega bowiem na uczeniu się od siebie nawzajem, dlatego najpierw uczeń zwraca się o pomoc do sąsiada z ławki, dopiero potem do nauczyciela. Uczniowie uczą się współpracy oraz odpowiedzialności za swój proces uczenia się , stają się ambitni i zaczynają sami od siebie wymagać. Po upływie czasu nauczyciel sprawdza nowo nabyte przez ucznia wiadomości. W każdy piątek odbywa się ewaluacja w towarzystwie nauczyciela tutora oraz uczniowie planują następny tydzień nauki. Po każdym przerobionym bloku tematycznym przeprowadzany jest test. Oprócz obowiązkowych przedmiotów, są także przedmioty do wyboru: języki obce, oraz przedmiot „warsztaty” łączący elementy muzyki i sztuki.  Bardzo dużą wagę przywiązuje się tutaj do godzin wychowawczych oraz do czasu spędzanego z klasą: uczniowie razem się stołują, uprawiają sport, prowadzą rozmowy z tutorem oraz uczestniczą w projektach. Oprócz tego całkowitą nowością jest przedmiot „Odpowiedzialność”, w ramach którego każdy uczeń raz w tygodniu udaje się do przedszkola, domu starców, domu bezdomnych lub domu opieki społecznej. Dzięki temu młodzi ludzie uczą się odpowiedzialności,  stają się wrażliwsi. Często sami przejmują inicjatywę i organizują różne akcje.

Taka szkoła wspiera indywidualne talenty ucznia, uczy wspólnego życia, odkrywa drzemiący potencjał, rozwija osobowość. Taka szkoła inspiruje, sprawia frajdę, pozwala działać i tworzyć  – to nie wiedza z podręczników stoi na pierwszym planie, ale człowiek z jego indywidualnym potencjałem oraz możliwościami twórczego działania .

O takiej szkole marzę dla mojego syna, dla siebie, dla nas wszystkich….

P.S. number 1 – To co napisałam to nie jest bajka, to nie jest jedna z niesamowitych historii – to się naprawdę dzieje, można poczytać na stronie szkoły, można zajrzeć na stronę projektu. Polecam także kanał na VIMEO . Niedowiarkom i sceptykom proponuję także obejrzeć krótką relację z konferencji październikowej , która odbyła się w Berlinie – można tu usłyszeć wypowiedź nie tylko samej założycielki, ale także posłuchać nauczycieli i samych uczniów.

P.S. number 2 – Jacek  Ścibor dał już gotowca, tu mamy przykłady i dowody – a jaki będzie następny krok??

Marta Florkiewicz - Borkowska
Podoba się? Podziel się z innymi.

2 odpowiedzi na “Szkoła Przyszłości – dowód na istnienie”

Wspaniała szkoła. Podobnie działają szkoły ALA z Wrocławia i Jarka Pytlaka z Warszawy. Oczywiście muszą być klasy, lekcje, podziały wiekowe, bo MEN nie pozwala na takie eksperymenty.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment dwa is processed.