Autorki: Marta Florkiewicz-Borkowska i Jolanta Okuniewska
W dniach 24 – 26 maja miałyśmy okazję uczestniczyć w XII Ogólnopolskim Zjeździe Opiekunów Szkolnych Pracowni Internetowych w Mrozach. Razem, jako reprezentantki naszej grupy, prowadziłyśmy ścieżkę warsztatową “Cyfrowe Inspiracje”. Było to nasze pierwsze takie wspólne doświadczenie i także po raz pierwszy uczestniczyłyśmy w tym wydarzeniu. Do tej pory nie miałyśmy okazji poznać się osobiście – to było nasze pierwsze spotkanie w realu ;). Okazało się, że nadajemy na tych samych falach, rozumiałyśmy się bez słów i podczas warsztatów znakomicie się uzupełniałyśmy. Miałyśmy też inne doświadczenia z narzędziami, które prezentowałyśmy i dzięki temu same też się uczyłyśmy od siebie.
“Cyfrowe Inspiracje”, czyli co?
Tematyka warsztatów obejmowała praktyczne zapoznanie się z darmowymi programami i aplikacjami dostępnymi w sieci, takimi jak zondle, learningapps, fotobabble, voki oraz glogster. Miałyśmy do swojej dyspozycji pracownię komputerową wyposażoną w 15 laptopów, słuchawki oraz tablicę interaktywną. Ze strony organizacyjnej wszystko było przygotowane bardzo profesjonalnie, tak jak to wcześnie ustalałyśmy z organizatorami. Zależało nam, aby nauczyciele stworzyli konkretne przykłady z każdego proponowanego przez nas narzędzia. Uważamy, że tylko taki sposób prowadzenia warsztatów jest efektywny i w pełni satysfakcjonujący. Jesteśmy pewne, że taka forma warsztatów odpowiadała nauczycielom, którzy z wypiekami na twarzach tworzyli swoje pierwsze gry. Niektórzy podeszli do zadania bardzo poważnie i przygotowali gry, które mogą wykorzystać na lekcjach, inni bawili się narzędziem i w ten sposób poznawali jego możliwości. Z satysfakcją patrzyłyśmy na te poczynania. Miałyśmy dobry pomysł 🙂
Planowanie……
Do przygotowania i zaplanowania całej ścieżki wykorzystałyśmy dokumenty Google oraz hangout. Ustaliłyśmy wspólnie, jakie cele chcemy osiągnąć i jakie narzędzia nam w tym pomogą. Specjalnie na tę okoliczność stworzyłyśmy blog TIKOWE MROZY, który stanowił przewodnik dla nauczycieli, a jednocześnie był miejscem gromadzenia linków do wykonanych ćwiczeń z poszczególnych narzędzi. Aby zachęcić uczestników do udziału w naszej ścieżce warsztatowej wykonałyśmy ZAJAWKĘ, czyli taką mini-reklamę, wykorzystując w tym celu oczywiście darmową wersję aplikacji PowToon. Na naszym blogu umieściłyśmy krótkie opisy narzędzi i do każdego z nich przygotowałyśmy przykłady, aby uczestnicy już na samym początku mogli zobaczyć, pograć, przećwiczyć i przetestować je na tablicy interaktywnej. Mamy nadzieję, że uczestnicy naszych warsztatów będą zaglądać na blog.
Część główna warsztatowa
Łącznie przeprowadziłyśmy 8 godzin warsztatów – 3 godziny w piątek oraz 5 godzin w sobotę. Udało nam się przeszkolić ponad 100 nauczycieli i śmiało możemy przyznać, że z każdą kolejną godziną uczestników przybywało. Wiele osób po prostu chciało uczestniczyć w naszych warsztatach pomimo, że nie było już wolnych stanowisk komputerowych. Z wielkim zainteresowaniem podpatrywali, co robią inni i notowali najważniejsze informacje. Każdy przykład wykonany na warsztatach był umieszczany przez uczestników jako link w komentarzach na naszym blogu.Na koniec każdej sesji uczestnicy z dostępem do komputera wypełniali jeszcze specjalnie przygotowaną przez nas ankietę online. Wzięło w niej udział łącznie 81 osób. Nie otrzymałyśmy żadnych negatywnych informacji zwrotnych. Warsztaty podobały się aż 94% uczestnikom, pozostałe 6% osób odpowiedziało, że raczej tak. Na pytanie, czy po dzisiejszych warsztatach będą Państwo potrafili wykonać samodzielnie podobne ćwiczenie 68% ankietowanych odpowiedziało twierdząco, 30% – raczej tak i tylko 3% – będzie trudno. 76% uczestników na pewno wykorzysta poznane narzędzie w swojej pracy, 23% jeszcze nie wie, tylko 1 osoba odpowiedziała przecząco.
I na koniec najważniejsze podsumowanie ankiety: 75 % osób byłoby zainteresowanych przeprowadzeniem podobnych warsztatów u siebie w szkole! To bardzo dobry wynik, który pokazuje, że warsztaty te miały sens i że istnieje na nie faktyczne zapotrzebowanie, że to właśnie na takie warsztaty czekają nauczyciele. Chcą być szkoleni w realu, przy komputerach. Chcą wykorzystywać w pracy technologie komunikacyjno-informacyjne i chcą uczyć się krok po kroku, jak samemu tworzyć ćwiczenia. Chcą być inspirowani przez praktyków, którzy na co dzień wykorzystują TIK z pasją i świadomie. Także dwie osoby prowadzące to bardzo dobre rozwiązanie, gdyż w ten sposób “pomoc techniczna” przebiega sprawniej i nikt z uczestników nie czuje się zaniedbany.
Coś na deser
Oprócz warsztatów każda z nas miała również możliwość zaprezentowania swoich działań podczas występu plenarnego. Mówiłyśmy o Laboratorium Cyfrowego Nauczyciela, czyli o darmowych programach i aplikacjach w sieci, ich szansach i zagrożeniach oraz o międzynarodowym programie eTwinning, który jest najprostszą drogą do Cyfrowej Szkoły. Dzięki streamingowi, naszych prezentacji wysłuchali nauczyciele oglądający relacje ze zjazdu. Otrzymałyśmy wiele pozytywnych informacji zwrotnych.
Bardzo się cieszymy, że w Mrozach spotkałyśmy tylu fantastycznych nauczycieli. Mamy nadzieję, że wrócili do swoich szkół zainspirowani i nowe cyfrowe umiejętności będą potrafili wykorzystać w pracy z uczniami oraz podzielą się doświadczeniem z pozostałymi nauczycielami.
- SZAFKA wirtualna prawdę o Tobie powie - 1 września 2021
- Co to znaczy dobra szkoła? Relacja z kongresu „Zmiana Edukacji” - 11 maja 2021
- Kongres „ZMIANA EDUKACJI”, czyli zmieniacze edukacji biorą sprawy w swoje ręce. - 1 kwietnia 2021
2 odpowiedzi na “Pokłosie warsztatów w Mrozach”
Spisałyście się na medal. Dobra robota. Gratulacje.
Dziękujemy;)