Eduzmieniacze – kreują kariery

20150327_092614Trzecia edycja konferencji Eduzmieniacze dobiegła końca. To ważne wydarzenie miało miejsce w dniach 27 i 28 marca 2015 r. w Sosnowcu.

Organizatorzy konferencji – Nauczyciel Roku 2014 Barbara Halska oraz Marcin Paks postawili w tym razem na tworzenie środowiska sprzyjającego kreowaniu karier na każdym etapie edukacyjnym oraz na potrzebę zaangażowania lokalnych inicjatyw biznesowych w proces kształcenia.

Konferencja odbyła się w miejscu stworzonym jakby na miarę dla takiego wydarzenia. Dzięki wsparciu Agencji Rozwoju Lokalnego w Sosnowcu i jej prezesa Grzegorza Dąbrowskiego, gościliśmy w Sosnowieckim Parku Naukowo- Technologicznym, którego pracownice – dyrektor Monika Zając oraz specjalista ds. SPNT Elżbieta Klimek- dołożyły wszelkich starań, aby to wydarzenie miało nienaganną organizację i odpowiednią rangę.

Dzień pierwszy

Dzień pierwszy konferencji to udział przedstawicieli świata nauki, takich jak prof. Marlena Plebańska (AFiB Vistula ) czy prof. Lech Mankiewicz (PAN) oraz dyrektorów szkół, doradców zawodowych, a także nauczycieli praktyków.

O wyjątkowej wadze obrad mogą świadczyć goście, którzy nas zaszczycili- m.in. przedstawiciele władz samorządowych w osobach zastępcy prezydenta Sosnowca Zbigniewa Byszewskiego i naczelnika Wydziału Edukacji UM Jastrzębia-Zdroju Andrzeja Pawłowskiego oraz doradcy prezydenta Jastrzębia-Zdroju Pawła Świderskiego.

Wykład inauguracyjny

DSC02204 Wykład inauguracyjny wygłosiła prof. dr hab. inż. Marlena Plebańska, która chciała zwrócić uwagę na temat gospodarki opartej na wiedzy, gdzie dla każdego kraju najważniejsza jest edukacja, cytując słowa Nelsona Mandeli: „Edukacja to najpotężniejsza broń, jakiej możesz użyć, żeby zmienić świat”.

Natomiast prof. Lech Mankiewicz poruszył bardzo ważną kwestię związaną z poziomem znajomości języka angielskiego, co jest jedynym ograniczeń przed zdobywaniem wiedzy z zasobów uczelni takich jak Oxford czy serwisów edukacyjnych Coursera oraz Khan Academy, którego tłumaczeniem zajmuje się również Grzegorz Mrózek – uczeń Barbary Halskiej. Przedstawiciele PCSS – Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego – panowie Bogdan Ludwiczek i Tomasz Kuczyński – pokazali, jak będzie wyglądała szkoła przyszłości, która jako placówka doświadczalna zostanie otwarta już  jesienią w Poznaniu.

Dobre praktyki

W kolejnej części prezentacji zostały przedstawione dobre praktyki łączenia dwóch środowisk: edukacji oraz biznesu. Dyrektor ZespołuDSC02238 Szkół nr 6 im. Króla Jana III Sobieskiego w Jastrzębiu-Zdroju opowiedział o sukcesach międzynarodowych, jakie osiągają uczniowie z jego szkoły w partnerstwie z takimi firmami jak np. Orange.

Tego typu osiągnięcia są związane z ważną funkcją takiej osoby jak szkolny lider wspierania talentów i uzdolnień uczniów, którą w ZS6 pełni Bożena Rejszel. Opowiedziała ona o tym, jak istotne jest właściwe wspieranie różnych uzdolnień uczniów – nie tylko tych związanych z edukacją w szkole, ale także innych, drzemiących w każdym z nas.

Zostały zaprezentowane projekty, które przede wszystkim służą osobom niepełnosprawnym, ale też są doceniane na konkursach innowacyjności na całym świecie. Ich sukces tkwi właśnie w odnajdywaniu talentów i wspieraniu uczniów przy realizacji projektów, co czasem wiąże się z zakupem sprzętu czy książki, a kończy się na załatwieniu konsultacji z ekspertami w danej dziedzinie.

Temat staży oraz praktyk, które mogą umożliwić rozwój młodzieży, a także dokształcenie nauczycieli, 20150327_132218przedstawiła Barbara Halska – nauczycielka z tej samej szkoły, czyli ZS6 w Jastrzębiu-Zdroju. Zaprezentowała one dobre praktyki współpracy z takimi firmami jak Warido, Laguna, Damatic, OEPD, Google, TIETO, Fundacja Media 3.0 oraz uczelniami wyższymi: Politechniką Wrocławską i Politechniką Śląską.

W ramach takiej współpracy młodzież miała okazję nabyć wiedzę nie tylko teoretyczną, ale i empiryczną, jak również uzyskać możliwość odbycia praktyk miesięcznych oraz zatrudnienia. Swoją wypowiedź podkreśliła wystąpieniem uczniów własnej klasy: Rafała Schmidta (projektanta i twórcy strony konferencji) oraz Patryka Pawlaka, który przygotował projekt plakatu na konkursy innowacyjności. DSC02288

Barbara Halska i Rafał Schmidt pracują aktualnie nad projektem dla UM – Konsultacje Społecznościowe. Temat poruszony przez Nauczyciela Roku 2014 jest również związany z działalnością firmy Selleo, która wraz z Fundacją Mikstura.IT organizuje konferencję „Programista. Zawód przyszłości”. Będzie ona dotyczyła praktycznej strony przygotowania do wykonywania tego zawodu, nowoczesnych/alternatywnych metodach kształcenia, powiązań edukacji szkolnej oraz praktyk zawodowych i inspiracji płynącej dla szkół z działalności firm informatycznych.

Bardzo ważne jest też przełamywanie stereotypów związanych z profesjami, o czym to opowiedziała Kamila Sidor – założycielka GeekGirlsCarrots.

Ważnym elementem prelekcji stały się również metody pozyskiwania środków finansowych, w tym europejskich, które przedstawił kierownik Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich w Urzędzie Marszałkowskim – Andrzej Kwaśniewski, a w kwestii praktyk uczniowskich i staży Erasmus- Zbigniew Pałasz z ZS6 w Jastrzębiu-Zdroju.

Współpraca z lokalnymi przedstawicielami biznesu znakomicie wyłoniła się we wspólnym wystąpieniu Rafała Kunaszyka (Eurokreator) i Dominika Nowaka (Husarion), które zostało wzbogacone pokazem wynalazku Husariona, robota -Robocore.

DSC02265W trakcie spotkania Marcin Paks nauczyciel ZSO 5 w Sosnowcu oraz Szkolny Organizator Rozwoju Edukacji w Katowicach, przedstawił profil oraz potrzebę wspierania przez dyrektorów szkolnych liderów ICT na każdym etapie edukacyjnym. Marcin zwrócił uwagę na dwie bardzo ważne sprawy pierwsza to brak dobrej sieci, dobrze zabezpieczonej i dającej dostęp w każdym pomieszczeniu w szkole nie tylko nauczycielom, ale również uczniom, powołał się na raport przygotowany przez PCSS. Druga to poziom znajomości języka angielskiego przez nauczycieli. DSC02298

Przed Panelem wystąpiła jeszcze jedna nasza koleżanka Superbelferka, która uczy języka angielskiego, a przy okazji zaraża młodzież programowaniem organizując spotkania w ramach projektu CoderDojo. Zajęcia są prowadzone przez specjalistów, którzy mają nie tylko wiedzę, ale również doświadczenie.

 

 

Panel

DSC02321Na zakończenie pierwszego dnia konferencji odbył się panel z przedstawicielami partnerów: Andrzejem Grzybowskim z firmy Intel oraz dyrektorami sosnowieckich Centrów Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego.

W trakcie dyskusji wskazano „kamienie milowe cyfryzacji”, jak m.in. usankcjonowanie powołania zewnętrznego audytu na administrowanie szkolną siecią (o czym mówiła dyrektor Elżbieta Czernik) czy konieczności działań ustawodawcy na rzecz długoterminowego finansowania sprzętu w szkole i zapewnienia im serwisu minimum przez 5 lat (postulat dyrektora Jacka Górskiego).

Nie bez znaczenia dla konferencji pozostał dobór partnerów biznesowych, ponieważ nawiązywał on do różnych etapów edukacyjnych i działań. I tak mogliśmy zobaczyć, jak powinna wyglądać bezpieczna sieć szkolna, interaktywny dywan dla przedszkola czy nowoczesne propozycje multimediów w matematyce.

Drugi dzień

DSC02346Drugi dzień konferencji to warsztaty dla nauczycieli i szkolnych administratorów sieci.  Przybyli nauczyciele – pod profesjonalnym okiem Moniki Walkowiak- sami praktycznie wykorzystali tablet jako narzędzie edukacyjne oraz darmowe aplikacje do pracy z dziećmi młodszymi i nie tylko.

Natomiast Marcin Paks pozwolił nauczycielom przenieść się w świat rozszerzonej rzeczywistości i jej możliwości na rożnych przedmiotach; tworzono znaczniki i zawartość medialną.

Nauczyciele na warsztatach nie tylko pracowali z tabletami, ale również z komputerem – Sławek Kubat zabrał ich w podróż po swojej pasji – EkoDSC02356 Klockach, tym razem drukowanych z wykorzystaniem drukarki 3D.

Każdy mógł zostać obiektem badań na warsztatach Science Jacka Francikowskiego, gdzie połączenie tradycyjnego doświadczenia z czujnikami i technologią cyfrową pozwoliło na świetną zabawę i  efektywną pracę.

Wydawnictwo GWO w ramach warsztatów umożliwiło nauczycielom przećwiczenie scenariuszy wykorzystania TIK podczas zajęć z matematyki.

Myślę, że jednym z ważniejszych warsztatów były te związane z bezpieczeństwem, bowiem od niego powinno się zaczynać przy cyfryzacji szkoły. Istotne są bowiem bezpieczeństwo, dobra sieć i plan, w jaki sposób tę cyfryzację chcemy wykorzystać.

DSC02367Konferencja była spotkaniem ludzi kreatywnych i otwartych na zmiany, a  twórcza atmosfera wpłynęła na wypracowanie nowych pomysłów oraz nici porozumienia między różnymi podmiotami.

Zdecydowaną wartością dodaną spotkania, poza przyrostem wiedzy i praktycznych umiejętności po warsztatach, była zgodność wszystkich co do potrzeby zorganizowania następnej edycji konferencji oraz konieczności skoordynowanych działań na rzecz lokalnej cyfryzacji na każdym  etapie edukacyjnym.

Barbara Halska i Marcin Paks dziękują przybyłym gościom oraz wszystkim osobom w jakikolwiek sposób zaangażowanym w pomoc przy organizacji spotkania Eduzmieniaczy w Sosnowcu.


Marcin Paks – nauczyciel historii, wdżwr, wos w Gimnazjum nr 8 im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Sosnowcu w ZSO nr 5, Szkolny Organizator Rozwoju Edukacji w Katowicach, ekspert w projekcie Szkołą z Klasą 2.0, edukator w zakresie ICT na przedmiotach nieinformatycznych, wychowawca klasy. Jestem uzależniony od mobilności i uwielbiam mojego smartfona, który jako prywatny pomocnik, znakomicie dogaduje się ze starszym bratem komputerem i średnim tabletem. Staram się być eduzmieniaczem oraz aktywnym członkiem grupy Superbelfrzy RP

Barbara Halska – nauczycielka przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół
nr 6 im. Króla Jana III Sobieskiego w Jastrzębiu-Zdroju, nagrodzona tytułem Nauczyciel Roku 2014. Współautorka podręczniki do kwalifikacji E13 na kierunku technik informatyk. Koordynatorka projektu, który sam napisała „Po technikum w pracę”. Promotorka prac, które zdobywają międzynarodowe sukcesy w Paryżu, Brukseli oraz Seulu.

Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.