„Często łatwiej jest zrobić coś 10 razy lepiej niż o 10%” Astro Teller (1, 6)
Czy można w szkole spełnić swoje marzenia, nawet wtedy, kiedy dyrekcja mówi, że nie ma to środków finansowych? Ważne jest szukanie możliwości. Marzyłam o escape roomie w szkole – aplikowałam o grant EkoOdkrywcy 6 i mam escape room. Chciałam zorganizować wielki festiwal nauki z prawdziwego zdarzenia – otrzymałam grant Explory. Diametralna zmiana jest w zasięgu możliwości. Inspiracją dla mnie jest Moonshot thinking.
Moonshot thinking to tak naprawdę pomysł projektu Google’a Solve for X (Astro Teller). Jego ogólne idee i koncepcje mają jednak zastosowanie w byciu nauczycielem i zachęcaniu uczniów do angażowania się w myślenie typu Moonshot.
Moonshot thinkning znajduje się pomiędzy śmiałymi projektami a czystą fantastyką naukową; to 10-krotne polepszenie, a nie tylko o 10%. Po części właśnie to czyni je tak ekscytującym. Czyli zmiana czegoś na 10 razy lepiej jest często łatwiejsza niż o 10%. Jak to jest możliwe? Taka zmiana jest bardziej widoczna dla innych, jest spektakularna, zmienia się wtedy bardzo dużo. Nie chodzi o coś drobnego, a czasem całkowite przeorganizowanie swojego podejścia i warsztatu pracy.
„Celuj w Księżyc. Nawet jeśli spudłujesz, będziesz wśród gwiazd” Norman Vincent Peale
Nauczycielką, która mnie zainspirowała w zmianie swojego podejścia do edukacji jest Esther Wojcicki. Jest założycielką Palo Alto High School, która jest uważana za jedną z najlepszych w Stanach Zjednoczonych i liczy ponad 600 uczniów. W nauczaniu kieruje się hasłem: TRICK. (8)
- Co to znaczy TRICK?
- trust – zaufanie
- respect – szacunek
- independence – niezależność
- collaborate – współpraca
- kindness – życzliwość
Według E. Wojcicki (2) stosowanie Moonshot thinking w edukacji ma wiele zalet:
ciekawość i zadawanie wielu pytań,
codzienna współpraca,
zbieranie wiadomości, umiejętność szukania informacji,
decydowanie, co jest ważne,
krytyczne myślenie,
odróżnienie faktów od opinii,
bycie niezależnym uczniem.
To fundamentalna zmiana, która daje uczniom więcej autonomii i możliwości działania w klasie oraz powierza im większą odpowiedzialność za wyniki ich nauki. Chociaż nauczyciele nadal odgrywają integralną rolę, ich główny cel ewoluował z „mędrca na scenie” do „mistrza-trenera” rozwoju każdego ucznia. (5)
Ludzie potrafią nastawić swoje umysły na magiczne, pozornie niemożliwe pomysły i wprowadzić je do rzeczywistości dzięki innowacjom, nauce i technologii. To rozpala innych do działania. (3)
„Twoje największe problemy są twoimi największymi możliwościami” Peter Diamandis X Prize
Kiedy znajdziesz swoją pasję, jesteś nie do zatrzymania. Możesz dokonać niesamowitych rzeczy. Jeśli zaczniemy się bać podejmowania takiego ryzyka, przestaniemy inspirować ludzi, przestaniemy osiągać wielkie rzeczy. Największym koszmarnym scenariuszem jest to, że nie będziemy mieli tego, co jest potrzebne do rozwiązania naprawdę wielkich wyzwań.
Niektórzy myślą o wielkich rzeczach, ale nie robią nic, aby to urzeczywistnić. Zrób to. Zacznij. Spróbuj. Poddawaj w wątpliwość, wymyślaj, spisuj pomysły – bez ograniczeń. Często, jeśli cofniesz się o krok i zastosujesz wystarczającą śmiałość i kreatywność, to nowa perspektywa, którą uzyskasz, sprawi, że dokonanie niemożliwego stanie się możliwe.
Oto link do zestawienia setek sposobów finansowania Waszych najśmielszych pomysłów, którego autorką jest Katarzyna Przybysz:
https://funduszenaedukacje.com/
- Bibliografia:
- 1. https://youtu.be/cA_8IO3vbFs
- 2. https://youtu.be/kgfCwvIiGVY
- 3. https://usergeneratededucation.wordpress.com/2013/04/21/what-are-you-doing-to-inspire-your-learners-moonshot-thinking/
- 4. https://www.eschoolnews.com/educational-leadership/2018/01/08/not-enough-moonshots-taken-education/
- 5. https://www.moonshots.org/estherwojcicki
- 6. https://www.wired.com/2013/02/moonshots-matter-heres-how-to-make-them-happen/
- 7. https://www.youtube.com/live/i1DmrdT2ILM?feature=share
- 8. https://youtu.be/KhNLZ2RegPo
Należy do grupy Superbelfrów RP. Ambasadorka Wakelet. Nearpod Certified Educator. Microsoft Certified Educator.
- Moonshot thinking w edukacji - 2 marca 2023
- Rola podsumowania gry – ESCAPE ROOM - 21 lutego 2022