Open source może zapewnić szkołom wysokiej jakości, dobrze działające rozwiązania IT po niskim koszcie, zgodnie z analiza przypadku wykonaną przez VTT, fińskim rządowym instytutem badawczym. Naukowcy badają wykorzystanie Linuxa i innych otwartych aplikacji przez szkołę średnią Kasavuorem w Kauniainen, miejscowości niedaleko Helsinek.
Studium przypadku, dostępne od maja 2011, podejmuje apel do szkół o zwiększenie wykorzystania wolnego i otwartego oprogramowania (WiOO). Wezwanie opublikowało w zeszłym tygodniu fińskie centrum zasobów open source (COSS). Ośrodek argumentuje, że ten typ oprogramowania daje uczniom i nauczycielom poważne narzędzia , które wzbogacają i tworzą nowe możliwości w nauczaniu. „Uczniowie i nauczyciele powinni mieć możliwość używania oprogramowania i narzędzi w najlepszy możliwy sposób jaki potrzebują. Nie jest do końca w porządku, jeśli uczniowie dysponują aplikacjami i środowiskiem nauki uwarunkowanym przez międzynarodowy monopol oprogramowania.”
COSS wskazuje na udane wdrożenie open source w szkole Kasavuoren.
Szkola, licząca 330 uczniów i 40 nauczycieli, używa Linuksa i inne darmowe i otwarte aplikacje wszędzie, w stanowiskach komputerowych, w laptopach i terminalach, od 2007.
Porażka zamówień.
Szkoła zdecydowała się na przejście na open source, kiedy okazało się, że tradycyjne metody pozyskiwania rozwiązań IT prowadziły do systemów firmowych, które nie zaspokajały potrzeb szkoły. Nowe rozwiązania IT, na które szkoła się zdecydowała, miały pozwolić na zmiany i zapewnić elastyczność. COSS pisze, że przestawienie się szkoły na open source znacząco zredukowało koszty IT, a nowy system lepiej odpowiadał na potrzeby. Oszczędności są przeznaczane na rozwój nowych narzędzi i usług dla uczniów i nauczycieli.
Szkoła stworzyła całkowicie nowy model angażujący operatorów usług informatycznych i badaczy. Model, nazwany Szkoła Marzeń (Dream School), opisuje podejścia i usługi zgodne z potrzebami użytkowników w ich ośrodku. Celem jest poprawienie jakości codziennego życia szkoły, a wykorzystanie open source uczyniło informatykę „częścią całościowego planowania pedagogicznego, nauczania i uczenia się.”
A dla tych wszystkich, którzy chcą zobaczyć inne kraje, które mówią o Wolnym i Otwartym Oprogramowaniu, polecamy Wielką Brytanię: http://www.oss-watch.ac.uk/resources/ossoptionseducation
Wpis oryginalny: http://joinup.ec.europa.eu/news/study-open-source-provides-schools-low-cost-high-quality-software
Tłumaczenie: Łukasz Szulim
Zdobywca wyróżnienia Listy 100 Szerokiego Porozumienina Rzecz Umiejętności Cyfrowych Polsce w latach 2017, 2020 i 2021, członek zarządu Szkolnej Sekcji Informatyki przy Polskim Towarzystwie Informatycznym. Trener języka programowania Python, robotyki, mechatroniki, technologii komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych oraz oprogramowania OpenSource.
Autor książki „Python 3. Projekty dla początkujących i pasjonatów” wydanej przez Helion Edukacja.
Współautor treści z języka Python w projekcie E-Podręczniki do kształcenia ogólnego dla klas ponadgimnazjalnych. Współautor książki "Koduj w Pythonie - tworzymy grę przygodową" oraz publikacji "ENIGMA - Poznaj zagadkę Enigmy, tworząc grę przygodową w Pythonie" wydanych przez Fundację Rozwoju Edukacji Cyfrowej.
- Czy chcemy być „na szmyczy” korporacji? - 31 lipca 2023
- WordPress w edukacji – jak uczyć kompetencji w bezpieczny sposób. - 3 lutego 2023
- Prezent świąteczny – FREE-SERWER - 2 grudnia 2022
3 odpowiedzi na “Uczenie się: open source dostarcza szkołom tanie oprogramowanie wysokiej jakości.”
Dzięki, Adam, za ten wpis.
Będę starał się trochę teraz tu publikować, aby dawać pozytywne inspiracje, głównie Wam, oraz dla szkół z Cyfrowej Szkoły. Dlatego stworzyłem nawet specjalną kategorię: https://superbelfrzy.wordpress.com/category/linux-i-wioo/
Mam nadzieję, że te moje wpisy sie przydadzą 😉
Na pewno się przydadzą. Dobrze znać różne możliwości.