Robot edukacyjny – ciekawa inspiracja

Dni Nauki w Cegłowie.

Roboty EDISON i klocki (C) LEGO

Inspiracje i praca z młodzieżą.

Puste frazesy czy realne działania?

Jak sądzisz? Tak, do Ciebie mówię… jeśli chcesz się dowiedzieć więcej, kliknij…..

OK, a zatem chcesz się dowiedzieć, to mnie cieszy. Ja sam chętnie czytam o nowych trendach, technologiach blockchain w edukacji, Pythonie itp…

Lecz dzisiaj chciałbym opisać moje zajęcia w Zespole Szkolnym w Ceglowie, gdzie byłem ostatnio na zaproszenie mojego dobrego kolegi, wice dyrektora Karola Sieńkowskiego. Wraz z dzieciakami bawiliśmy się robotami. Niby już nic takiego, bo w chwili obecnej prawie każda szkoła ma roboty – ale… tutaj mamy dodatkowy element – aby nasz robot działał, należy go najpierw zbudować.

A więc nie tylko programowanie, lecz także ćwiczenia techniczne i manualne, czytanie ze zrozumieniem (bo dokumentacja jednak papierowa), współpraca w grupie – te wszystkie elementy, które pomagają młodzieży w kreatywności, a nie tylko zapamiętywaniu na ślepo dat i definicji z książek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dzięki takiemu podejściu do tematu młodzież niejednokrotnie przechodzi samą siebie – pochwale się tutaj dwoma robotami, ten po prawej jest zrobiony wg dokumentacji, a ten po lewej – to „czołg na sterydach„, jak go określił uczeń klasy 5, który go wykonał. Klasa 5 to wiek ok. 12 – 13 lat. Idealny do tego, aby budować z klocków LEGO i uczyć się programować.

Jeśli zaś chodzi o programowanie, to oczywiście mając do dyspozycji tylko 45 minut trudno jest stworzyć ciekawy program dla robota. Tutaj jednak przychodzi nam z pomocą pomysł Brenton’a Obriena, czyli twórcy Edisonów – roboty maja wbudowane w siebie kilka programów, które można aktywować za pomocą specjalnych kodów kreskowych -w ten sposób nie musimy programować, nawet nie musimy mieć komputera – a nasze roboty już działają. Dodatkowo, wszystkie te programy aktywowane kodami kreskowymi posiadają wersje „programowalne”, tzn., że możemy w dowolnej platformie programistycznej zobaczyć, jak te zachowania robotów są zaprogramowane.

Tak więc możemy sprawdzić fizyczne zachowanie robota, a potem jeszcze go przeprogramować trochę wg własnych pomysłów. Zatem czas na sprawdzenie – jak działa. Krótki film powinien wystarczyć za długi opis.

 

Mam nadzieję, że ta krótka inspiracja będzie dla Was pomocna.


Adam Jurkiewicz – haker edukacji, członek nieformalnej grupy SuperbelfrzyRP. Absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python.

Trener języka programowania Python, robotyki, mechatroniki, technologii komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych oraz oprogramowania OpenSource. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop – remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich.  
Współpracownik Centrum Edukacji Obywatelskiej, w projekcie „Koduj z Klasą” ambasador i trener nauczycieli w zakresie języka programowania Python.

Adam Jurkiewicz
Jestem w:
Podoba się? Podziel się z innymi.

W odpowiedzi na “Robot edukacyjny – ciekawa inspiracja”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.