Drogie nauczycielki i koledzy nauczyciele. Ten artykuł kieruję przede wszystkim do uczących informatyki.
Wg nowej podstawy programowej w klasach 7-8 pojawia się język programowania „tekstowy”.
Wynika to z zapisu:
Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
Cytat z PP do informatyki – klasy 7-8, rok 2017
1) projektuje, tworzy i testuje programy w procesie rozwiązywania problemów.
W programach stosuje: instrukcje wejścia/wyjścia, wyrażenia arytmetyczne i logiczne, instrukcje warunkowe, instrukcje iteracyjne, funkcje oraz zmienne i tablice.
W szczególności programuje algorytmy z działu I pkt 2;
2) projektuje, tworzy i testuje oprogramowanie sterujące robotem lub innym obiektem na ekranie lub w rzeczywistości;
Powstaje zatem pytanie – jaki język wybrać? W jakim środowisku uczyć?
Oczywiście wiecie – ja polecam język programowania:
PYTHON
Chciałbym podzielić się tutaj z Wami moją subiektywną opinią o kilku z różnych dostępnych środowisk do nauki Pythona.
Przede wszystkim – uważam, że na początku nauki Pythona tego rodzaju środowiska są świetne! Lecz musicie pamiętać – trzeba używać ich tylko trochę!
Pozwalają zaciekawić uczniów, dać szybki efekt. Ale Uwaga! Kryje się tu pewne niebezpieczeństwo, o którym musicie pamiętać. Jeśli uczniowie przyzwyczają się do fajerwerków na początku, trudno im będzie zapewne zaakceptować fakt, że w prawdziwym Pythonie albo nie można wcale uzyskać takich efektów, albo jest to bardzo trudne.
Oto opis kilku z nich:
- CodeCombat – świetne środowisko do nauki podstaw Pythona dla dzieci, działa w przeglądarce – opisywałem już dokładniej to środowisko wcześniej.
- Codesters – ciekawe środowisko działające tylko w przeglądarce, przypomina trochę Scratch’a, możemy zdefiniować w nim różne „duszki”, posiada wiele funkcji animujących, lecz zupełnie brak czegoś takiego w standardzie Pythona.
- PixBlocks – środowisko do nauki różnych języków programowania, które ma „zaszyte” w sobie różne dodatkowe biblioteki. Kod wykonany w PixBlock nie zawsze będzie działał w czystym Pythonie.
- Trinket – środowisko działające w przeglądarce, posiada zmodyfikowane wersje bibliotek standardowych Pythona. Kod wykonany w Trinket nie zawsze będzie działał identycznie w czystym Pythonie.
- Świat Reeborga – środowisko działające w przeglądarce, posiada zaimplementowaną odmianę Brython Pythona – specjalnie do działań w przeglądarce. Realizuje sterowanie robotem na ekranie w środowisku blokowym i tekstowym. Kod wykonany w Świecie Reeborga nie zawsze będzie działał w czystym Pythonie. Więcej o tym środowisku w innym artykule.
To Wy dokonujecie wyboru!
To Wy mówicie uczniom, co jest warte nauki, lub to Wy wymagacie od nich znajomości konkretnych środowisk.
Jeśli jesteście zainteresowani Pythonem, zapraszam na blog, gdzie opisuję dokładniej kwestie związane z Pythonem:
https://python.szkola.pl
Zdobywca wyróżnienia Listy 100 Szerokiego Porozumienina Rzecz Umiejętności Cyfrowych Polsce w latach 2017, 2020 i 2021, członek zarządu Szkolnej Sekcji Informatyki przy Polskim Towarzystwie Informatycznym. Trener języka programowania Python, robotyki, mechatroniki, technologii komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych oraz oprogramowania OpenSource.
Autor książki „Python 3. Projekty dla początkujących i pasjonatów” wydanej przez Helion Edukacja.
Współautor treści z języka Python w projekcie E-Podręczniki do kształcenia ogólnego dla klas ponadgimnazjalnych. Współautor książki "Koduj w Pythonie - tworzymy grę przygodową" oraz publikacji "ENIGMA - Poznaj zagadkę Enigmy, tworząc grę przygodową w Pythonie" wydanych przez Fundację Rozwoju Edukacji Cyfrowej.
- Czy chcemy być „na szmyczy” korporacji? - 31 lipca 2023
- WordPress w edukacji – jak uczyć kompetencji w bezpieczny sposób. - 3 lutego 2023
- Prezent świąteczny – FREE-SERWER - 2 grudnia 2022
W odpowiedzi na “Python – Trinket, Świat Reeborga, Pixblocks, Codecombat, Codesters, Mu-Editor, IDLE – co wybrać?”
Szkoda tylko, że na Olimpiadzie informatycznej w LO nie można pisać w Pythonie, więc i tak muszę uczyć w C++