Python – język programowania, a nauka poprzez grę

CodeCombat - Learn how to code by playing a gameCzy lubicie grać?

Nie wiem, ja lubię, młodzież pewnie też lubi…. Więc, dlaczego nie uczyć sięjęzyka programowania poprzez grę ?

Dziś rozpocznę, i mam nadzieję, że dołączycie do mnie – kurs pythona. Oczywiście – grając. A więc – jeśli chcesz dołączyć, lub tylko poczytać….

Co to jest Python? Wikipedia mówi nam: język programowania wysokiego poziomu ogólnego przeznaczenpython-powered-h-140x182ia, o rozbudowanym pakiecie bibliotek standardowych, którego ideą przewodnią jest czytelność i klarowność kodu źródłowego. Jego składnia cechuje się przejrzystością i zwięzłością.

Oczywiście taka definicja może każdego wystraszyć, dlatego ja krótko pokażę, na czym polegają główne różnice – obejrzyjcie kod funkcji silnia, zrealizowany w C oraz w pythonie. Zobaczycie różnice wyglądu, składni, poza tym bardzo ciekawe jest dynamiczne typowanie zmiennych (sic!) i kilka innych elementów. A oto w praktyce wygląd:

python_vs_c

Oczywiście, to są ciągle „szkolne” metody, czyli pokazywanie kodu. Ja natomiast chciałbym Wam pokazać nową metodę – grę.

CodeCombat – to świetny serwis, dzięki któremu możecie obserwować efekty działań swoich uczniów, a oni „tylko” grają. W nim można założyć sobie profil, dzięki czemu zbieramy nagrody pokonując kolejne poziomy, a przy okazji uczymy się, nawet nie widząc, jak 😉

cc_profil

W grze oczywiście należy się zarejestrować, a następnie mamy do dyspozycji kilka poziomów.

CodeCombat - levels

Rozpoczynamy poziom, a w nim dostępne są kolejne zadania, w praktyce można potraktować je jako lekcje 😉

CodeCombat - Start level

Tutaj kilka ważnych uwag:

  • Gra jest całkowicie „Open Source”, czyli o otwartym kodzie źródłowym, dostępnym dla wszystkich. To nie oznacza, że jest całkowicie „za darmo” – pewne dodatkowe funkcje na serwerze CodeCombat są płatne w modelu subskrypcji miesięcznej. Lecz na serwisie GitHub dostępny jest pełny kod źródłowy wersji „otwartej” – w przyszłości planuję pobrać go, zainstalować własny serwer i sprawdzić, ile tam jest dostępnych elementów.
  • Gra hest tłumaczona przez wolontariuszy, zatem każdy może dołączyć i tłumaczyć dalej. Zachęcam.

Całość kodu posiadanego przez CodeCombat lub hostowanego na codecombat.com, zarówno w repozytorium GitHub, jak i bazie codecombat.com, podlega licencji MIT. Zawiera się w tym całość kodu w systemach i komponentach, które są udostępnione przez CodeCombat w celu tworzenia poziomów.

A oto, jak wygląda gra „w środku” – wykonywanie konkretnego poziomu.

CodeCombat - Playing

Myślę, że warto próbować – ja właśnie utwzorzyłem klan Superbelfrów, zapraszam do niego wszystich chętnych:

Link do dołączenia do klanu – https://codecombat.com/clans/553d0dcb35dc4a8805ff932a

CodeCombat - SBRP Klan

Dzięki klanowi mam możliwość zobaczenia, jakie postępy robią moi „uczniowie”, czyli członkowie klanu. Mogę zobaczyć, że jeden z nich „przegonił” mnie w nauce (aktywności) w grze… W ten sposób mogę zobaczyć, czy uczniowie „grają i uczą się”, i kiedy ewentualnie można planować sprawdzian 😉

CodeCombat - RobinNotHood

Mam nadzieję, że ten wpis zainspiruje Was do testowania tego. Ja postaram się jeszcze trochę napisać później, zobaczymy, co czas przyniesie….


Adam Jurkiewicz – haker edukacji, absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python.

Trener technologii Web 2.0 ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop – remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich.

Prelegent oraz prowadzący warsztaty dla nauczycieli w trakcie wielu konferencji edukacyjnych, m.in: Od Becika Każdy Klika w Kołobrzegu, K@SSK w Nowym Tomyślu, Ogólnopolski Zjazd Opekunów Pracowni Szkolnych w Mrozach, Nowoczesne Technologie dla Edukacji w Radomiu.

Współpracownik Fundacji Wolnego i Otwartego Oprogramowania, w projekcie „Strategie Wolnych i Otwartych Implementacji” twórca części scenariuszy mechatronicznych zajęć pozalekcyjnych z użyciem oprogramowania Scratch i mikrokontrolerów kompatybilnych z Arduino oraz ekspert ds. systemów i współtwórca systemu operacyjnego Szkolny Remiks Uczniowski.

Współpracownik Fundacji Interkl@sa, w projekcie „E-Pasj@ – nowoczesne nauczanie” ekspert ds. otwartego oprogramowania edukacyjnego. Prowadzi spotkania edukacyjne z nauczycielami w całym kraju.

Współpracownik Centrum Edukacji Obywatelskiej, w projekcie „Koduj z Klasą” ambasador i trener nauczycieli w zakresie języka programowania Python.

Propagator Wolnego i Otwartego Oprogramowania, otwartej cyfrowej mapy OpenStreet Map i wszelkich „otwartych” rozwiązań. Prywatnie – miłośnik szant, stateczny mąż i ojciec, zwariowany nauczyciel młodzieży jeśli tylko ma okazję.

Adam Jurkiewicz
Jestem w:
Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.