Nowy rok szkolny to same wyzwania:
- dla nauczycieli i nauczycielek
- uczniów i uczennic
- edukatorów i edukatorek
- dla dyrektorów i dyrektorek,
zapewne dla Organów Prowadzących też coś się znajdzie nowego.
Tuż przed wrześniem chciałbym podzielić się z wami moimi planami na ten nadchodzący rok.
Jak zapewne wiecie, jestem jednym z ambasadorów języka programowania Python, którego rozpoczęliśmy propagować wśród nauczycieli informatyki wraz z Centrum Edukacji Obywatelskiej już w roku 2014 w ramach projektu „Koduj z Klasą”. Część z Was nawet brała w nim udział. W tym projekcie stworzyliśmy trochę materiałów, z których możecie korzystać do nauki Python’a. Od tego momentu staram się pokazywać Python’a jako język, który jest ciekawy, dosyć prosty w nauce, mający wiele możliwości. Mam nadzieję, że niejednego i niejedną z Was mogłem o tym przekonać.
W nadchodzącym roku chciałbym skupić się na pokazywaniu Pythona jako języka, który może z powodzeniem służyć do sterowania urządzeniami IoT (Internet of Things) oraz do tworzenia gier (z wykorzystaniem biblioteki pyGame Zero).
Podstawowymi urządzeniami IoT mogą być MicroBit
lub urządzenia oparte o moduły kompatybilne z Arduino.
Biblioteka pyGame Zero służy do łatwego programowania gier – nie trzeba wiele kodu, aby tworzyć projekty.
Te elementy, zgodne z nową podstawą programową dla klas 7-8, moim zdaniem warto pokazywać młodzieży, aby nie wychowywać biernych konsumentów, lecz raczej aktywnych twórców – a chyba tego nasz kraj najbardziej potrzebuje.
Wszystkich zainteresowanych zapraszam do grupy na Facebooku:
Python dla nauczycieli
Do tego wszystkiego konieczne jest oczywiście oprogramowanie – temat rzeka, odwieczny problem szkół, a raczej problem braku finansów.
Dlatego też ja – zwolennik i propagator OpenSource w edukacji – tworzę dla wszystkich kompletny system operacyjny wraz z pełnym oprogramowaniem, które może być wykorzystywane ZA DARMO w szkołach.
Na rok szkolny 2018/2019 planuję stworzenie remiksu FREE_Desktop 2019
opartego o system Mint 19 LTS, który jest systemem posiadającym wsparcie i aktualizacje do roku 2023.
Tym razem będzie to system, który w podstawowej wersji będzie zawierał minimum niezbędnego oprogramowania, aby plik instalacyjny ISO był możliwie mały. Oczywiście nadal będzie zawierał podstawowe aplikacje i środowiska do programowania, jak:
- LibreOffice 6 PL – kompletny pakiet biurowy
- Mozilla Firefox 61 – znana i ceniona przeglądarka WWW
- eduActive – świetne środowisko nauczania dla klas 1-8, stworzone przez Ireneusza Imiołka w zaciszu domowym dla jego dziecka
- pyRoom – świetny edytor tekstów w Python (piszę w nim właśnie ten artykuł)
- JavaBlock – środowisko do tworzenia schematów algorytmów
- Angrybirds – przykład gry stworzonej w Python z pomocą biblioteki pyMunk i pyGame
- Atom.io – rewelacyjny edytor programistyczny ze wsparciem dla Python, Java, C, C#
- Python 3 wraz z kilkoma ciekawymi bibliotekami:
- Matplotlib i NumPy – dla realizacji zadań matematyczno-fizycznych
- Turtle – dla realizacji LOGO w Python
- pyFirmata – dla sterowania urządzeń IoT Arduino
- mcpi – biblioteka dla połączenia z Minecraft Java 1.7 dla RaspberryPi
- pyGame Zero – biblioteka dla budowania gier
- Środowisko RobotGame do programowania walk robotów w Python
- Edytor microPython Mu dla urządzeń MicroBit
- SNAP – graficzne środowisko bazujące na Scratch do programowania graficznego urządzeń IoT Arduino)
- Arduino IDE dla programowania w języku Processing (opartym o C) urządzeń IoT kompatybilnych z Arduino UNO, MEGA, itp.
Na stronie https://free-desktop.pl dostępne będą dwa obrazy:
- FREE_Desktop 2018 (ostatnia aktualizacja z lipca 2018 roku) – który nie będzie już przeze mnie więcej aktualizowany o żadne nowe elementy
- FREE_Desktop 2019 – nowa wersja systemu, którą będę teraz rozwijał
Jeśli zadacie mi pytanie – dlaczego tak mało aplikacji będzie teraz w porównaniu z wersją 2018, odpowiem:
nie widzę sensu w instalacji tych wszystkich programów, które są dostępne w repozytoriach czy na stronach internetowych. W zamian za to postaram się stworzyć prosty graficzny instalator wybranych kategorii, który poprzez standardowe funkcje apt lub Snap pozwoli zainstalować łatwo w działającym już systemie (nie w wersji Live!) na dysku twardym dodatkowe oprogramowanie. W ten sposób każdy, kto będzie potrzebował, dosyć prosto będzie mógł dostosować instalację do potrzeb swoich i uczniów. W zamian za to postaram się skupić więcej na lepszej dokumentacji (instrukcji obsługi systemu).
Natomiast mam pomysł na pewnego rodzaju ciekawostki.
Co dwa miesiące będę tworzył kolejne wersje FREE_Desktop 2019, dodając jakąś „perełkę” FLOSS (co to FLOSS – Wikipedia). W ten sposób będę chciał pokazywać, że OpenSource i Linux mogą być bardzo inspirujące. Każdorazowo postaram się także, aby taką „perełkę” opisać tu na blogu, a także opisać sposób instalacji, aby każdy mógł sobie w miarę łatwo je doinstalować do działającego systemu.
Dla tych, którzy są zainteresowani robotami w edukacji, będę proponował Roboty EDISON – programowane na 4 sposoby – od kodów kreskowych bez komputera, poprzez dwa różne środowiska graficzne aż po język Python.
Oczywiście roboty te są rozbudowywane – dzięki kompatybilności z klockami LEGO można tworzyć, tworzyć, tworzyć…. Czy wiecie, że można z nich zbudować plotter 2D? I zaprogramować go w Pythonie? Kto chce zapoznać się ze scenariuszami, zapraszam na stronę https://robotedison.pl/python…
Natomiast dla wszystkich, którzy są zainteresowani urządzeniami IoT, chciałbym zadedykować wszystkie urządzenia kompatybilne z Arduino UNO czy MEGA. Po zastosowaniu komponentu FIRMATA możemy programować je z poziomu języka Python. Oczywiście pojawia się pewna niedogodność, mianowicie urządzenia te muszą być „na stałe” podłączone poprzez USB do komputera, lecz w zamian uzyskujemy ciekawe narzędzie nauczania, i cały czas pozostajemy w obrębie Python’a, a więc nie musimy uczyć się i uczniów różnych języków.
Postaram się też rozbudowywać moje pomysły na scenariusze z wykorzystaniem Arduino i Python (przykład: Alfabet Morse’a z Python), aby każdy z Was mógł z nich korzystać.
Pamiętajcie – moje scenariusze publikuję na licencji Creative Commons CC-BY-SA, aby każdy mógł na ich bazie budować swoje modyfikacje, lub po prostu ich używać bez obawy, że łamie prawo.
Jeśli macie jakieś potrzeby, pomysły, proszę, swobodnie komentujcie ten artykuł, a ja w miarę możliwości będę starał się odpowiadać i wdrażać Wasze pomysły w życie. Mam nadzieję, że moje plany uda mi się zrealizować, a Wy będziecie dzięki nim mieli nowoczesne środowiska oraz inspiracje dla działań z młodzieżą na lekcjach.
Adam Jurkiewicz – haker edukacji, członek nieformalnej grupy SuperbelfrzyRP. Absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python.
Trener języka programowania Python, robotyki, mechatroniki, technologii komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych oraz oprogramowania OpenSource. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop – remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich.
Współpracownik Centrum Edukacji Obywatelskiej, w projekcie „Koduj z Klasą” ambasador i trener nauczycieli w zakresie języka programowania Python.
Zdobywca wyróżnienia Listy 100 Szerokiego Porozumienina Rzecz Umiejętności Cyfrowych Polsce w latach 2017, 2020 i 2021, członek zarządu Szkolnej Sekcji Informatyki przy Polskim Towarzystwie Informatycznym. Trener języka programowania Python, robotyki, mechatroniki, technologii komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych oraz oprogramowania OpenSource.
Autor książki „Python 3. Projekty dla początkujących i pasjonatów” wydanej przez Helion Edukacja.
Współautor treści z języka Python w projekcie E-Podręczniki do kształcenia ogólnego dla klas ponadgimnazjalnych. Współautor książki "Koduj w Pythonie - tworzymy grę przygodową" oraz publikacji "ENIGMA - Poznaj zagadkę Enigmy, tworząc grę przygodową w Pythonie" wydanych przez Fundację Rozwoju Edukacji Cyfrowej.
- Czy chcemy być „na szmyczy” korporacji? - 31 lipca 2023
- WordPress w edukacji – jak uczyć kompetencji w bezpieczny sposób. - 3 lutego 2023
- Prezent świąteczny – FREE-SERWER - 2 grudnia 2022
2 odpowiedzi na “Python, Internet of Things – moje plany na najbliższy rok szkolny 2018-2019.”
Nie znam Pana Adama osobiście, ale czytając i obserwując co robi nie mam obaw co do edukacji naszych uczniów. Więcej takich ludzi z pasją!!!
Przyznaję, że trafiłem na Pana blog całkowicie przypadkiem, niemniej jestem pod wrażeniem ambicji włożonej w pracę 😉 Fajnie, że projekty są nowoczesne, a nie stanęły w miejscu, jak na niektórych zajęciach, albo lekcjach informatyki, na których odklepuje się program. Oby tak dalej!
Pozdrawiam, Jacek