Minecraft z Pythonem w tle

minecraft rpi Czy nasze szkoły pozwalają dzieciom grać w Minecraft? Nie? To błąd 😉 Minecraft to ciekawe środowisko edukacyjne – warto je wykorzystać.
Trzeci raz uczestniczę w projekcie Koduj z Klasą – szkolimy nauczycieli… z Pythona. Tak – Minecraft, gra, to nasze środowisko wizualizacji wyników. Ale podstawą jest kod źródłowy w języku Python. Mamy nadzieję, że w ten sposób łatwo zdobędziemy zainteresowanie uczniów.

I aby działać w świecie Minecraft’a, nauczą się programować. Tak zresztą właśnie się dzieje. Nie potrzeba wiele, aby zaciekawić dzieciaki. Wystarczy pokazać im kilka sztuczek, np. Teleportację Steva. I nagle same chcą tak robić, a dzięki temu – pisać kod.

Przywołam teraz pewne wydarzenie z grudnia 2015 roku, kiedy wszyscy mieli okazję usłyszeć:

konfamen_1450794334

Głównym celem projektowanych zmian jest wprowadzenie powszechnego nauczania programowania, które staje się kompetencją kluczową XXI wieku, do edukacji formalnej już od pierwszej klasy szkoły podstawowej aż do klasy maturalnej.

Zatem – powszechnie programujmy!

Moim skromnym zdaniem możemy dzieci uczyć języka programowania Python. To świetny język programowania, posiada olbrzymią liczbę modułów, które pozwalają robić takie rzeczy, o jakich czasami się nam nie śni. Przykład: moduł o wdzięcznej nawie „TURTLE”, czyli… odpowiednik LOGO w Pythonie.

ip_pylogoOto przykładowy program w Python, stworzony w środowisku Ip[y]:Notebook – darmowym dla każdego, dostępnym na Linux, Mac, Windows.

Owe Logo może być z powodzeniem wykorzystywane w późniejszych klasach, kiedy to właśnie skorzystamy z Minecraft’a, i w jego świecie wyrysujemy obiekt, korzystając z tej biblioteki.

mcpi-slonko

Jeśli jesteście zainteresowani, w jaki sposób można takie słoneczko zrobić, odsyłam do materiałów dla nauczycieli wytworzonych w projekcie CEO „Koduj z Klasą” – są to materiały na licencji CC, a więc legalne i darmowe dla każdego.

zrzut-ekranu-z-2016-10-21-18-08-52

Dodam również, że PYTHON będzie obecny na maturze, więc nie ma już przeszkód ani wymówki w stylu: Nie będziemy go uczyć, bo nie jest na maturze….

cke_python

Na koniec życzę przyjemnej zabawy z Minecraftem i Pythonem – to naprawdę ciekawe połączenie zabawy i nauki. A przy okazji, zdjęcie wykonane moim telefonem, nie jest to najlepsze zdjęcie świata, ale pokazuje, jak wygląda RaspberryPi, IPython QT oraz Minecraft – mikrokomputer nowych czasów.

rpi_mcpi


Adam Jurkiewicz – haker edukacji, absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python.
Trener technologii Web 2.0 ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop – remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich.
Współpracownik Fundacji Wolnego i Otwartego Oprogramowania,  Fundacji Interkl@sa, oraz Centrum Edukacji Obywatelskiej, w projekcie „Koduj z Klasą” ambasador i trener nauczycieli w zakresie języka programowania Python.
Propagator Wolnego i Otwartego Oprogramowania, otwartej cyfrowej mapy OpenStreet Map i wszelkich „otwartych” rozwiązań. Prywatnie – miłośnik szant, stateczny mąż i ojciec, zwariowany nauczyciel młodzieży, jeśli tylko ma okazję.

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Adam Jurkiewicz
Jestem w:
Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.