Minecraft – bardzo ciekawa gra. Zaraz, zaraz – gra? Nie, to środowisko edukacyjne. To świetne rozwiązanie, które pozwala uczyć kreatywności, a także – programowania.
Większość moich znajomych wie, że jestem Ambasadorem języka programowania Python w CEO – a to dlatego, że Python jest jednym z moich najbardziej ulubionych języków programowania. Ale dziś rano – zacząłem nowy etap…Dzisiaj połączyłem język Python i Minecraft. Rozpocząłem testy biblioteki mcpi, która pozwala kontrolować świat Minecrafta z poziomy języka Python, przez Internet.
To zdjęcie powyżej to moje biurko w domu, gdzie do monitora podłączyłem RaspberryPi (przypomnę – komputerek z procesorem Arm wyposażony w system operacyjny Linux i oprogramowanie Minecraft w wersji darmowej od Microsoftu), a na laptopie obok napisałem kod w Pythonie, który łączy się z Raspberry przez sieć i wysyła komunikaty na ekran Minecrafta. Oczywiście, mogę również w ten sposób budować różne bloki w świecie Minecrafta. To naprawdę ciekawa zabawa, a przykładowy kod realizujący wypisanie komunikatu wcale nie jest trudny:
import minecraft, block # tworzymy połączenie i obiekt mc, który przetrzymuje wszystkie informacje mc = minecraft.Minecraft.create('192.168.1.17') mc.postToChat("Hello - tu Adam")
Wyobraźcie sobie, że uczniowie piszą funkcje realizujące sortowanie bąbelkowe, a sortowaniu ulegają kolorowe klocki, a zadaniem programisty jest stworzenie takiego kodu, który losowo ustawione klocki posortuje w jak najkrótszej ilości kroków.
Ja staram się zintegrować bibliotekę mcpi, która realizuje te połączenia, z platformą RobotGame, aby walki robotów, o których pisałem wcześniej, mogły rozgrywać się w scenerii Minecrafta.
Pierwsze próby już za mną – co prawda miałem tylko trochę czasu rano na te działania, ale będę jeszcze wymyślał, a z Wami dzielił się moimi postępami. Poniżej krótkie video (nagrane moim telefonem, więc niezbyt rewelacyjne) pokazujące, że to naprawdę działa.
Adam Jurkiewicz – haker edukacji, absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python.
Trener technologii Web 2.0 ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop – remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich.
Prelegent oraz prowadzący warsztaty dla nauczycieli w trakcie wielu konferencji edukacyjnych, m.in: Od Becika Każdy Klika w Kołobrzegu, K@SSK w Nowym Tomyślu, Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Pracowni Szkolnych w Mrozach, Nowoczesne Technologie dla Edukacji w Radomiu.
Współpracownik Fundacji Wolnego i Otwartego Oprogramowania, w projekcie „Strategie Wolnych i Otwartych Implementacji” twórca części scenariuszy mechatronicznych zajęć pozalekcyjnych z użyciem oprogramowania Scratch i mikrokontrolerów kompatybilnych z Arduino oraz ekspert ds. systemów i współtwórca systemu operacyjnego Szkolny Remiks Uczniowski.
Współpracownik Fundacji Interkl@sa, w projekcie „E-Pasj@ – nowoczesne nauczanie” ekspert ds. otwartego oprogramowania edukacyjnego. Prowadzi spotkania edukacyjne z nauczycielami w całym kraju.
Współpracownik Centrum Edukacji Obywatelskiej, w projekcie „Koduj z Klasą” ambasador i trener nauczycieli w zakresie języka programowania Python.
Propagator Wolnego i Otwartego Oprogramowania, otwartej cyfrowej mapy OpenStreet Map i wszelkich „otwartych” rozwiązań. Prywatnie – miłośnik szant, stateczny mąż i ojciec, zwariowany nauczyciel młodzieży, jeśli tylko ma okazję.
Zdobywca wyróżnienia Listy 100 Szerokiego Porozumienina Rzecz Umiejętności Cyfrowych Polsce w latach 2017, 2020 i 2021, członek zarządu Szkolnej Sekcji Informatyki przy Polskim Towarzystwie Informatycznym. Trener języka programowania Python, robotyki, mechatroniki, technologii komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych oraz oprogramowania OpenSource.
Autor książki „Python 3. Projekty dla początkujących i pasjonatów” wydanej przez Helion Edukacja.
Współautor treści z języka Python w projekcie E-Podręczniki do kształcenia ogólnego dla klas ponadgimnazjalnych. Współautor książki "Koduj w Pythonie - tworzymy grę przygodową" oraz publikacji "ENIGMA - Poznaj zagadkę Enigmy, tworząc grę przygodową w Pythonie" wydanych przez Fundację Rozwoju Edukacji Cyfrowej.
- Czy chcemy być „na szmyczy” korporacji? - 31 lipca 2023
- WordPress w edukacji – jak uczyć kompetencji w bezpieczny sposób. - 3 lutego 2023
- Prezent świąteczny – FREE-SERWER - 2 grudnia 2022