Minecraft sterowany Pythonem – cz. 1

minecraft_rpiMinecraft – bardzo ciekawa gra. Zaraz, zaraz – gra? Nie, to środowisko edukacyjne. To świetne rozwiązanie, które pozwala uczyć kreatywności, a także – programowania.

Większość moich znajomych wie, że jestem Ambasadorem języka programowania Python w CEO – a to dlatego, że Python jest jednym z moich najbardziej ulubionych języków programowania. Ale dziś rano – zacząłem nowy etap…Dzisiaj połączyłem język Python i Minecraft. Rozpocząłem testy biblioteki mcpi, która pozwala kontrolować świat Minecrafta z poziomy języka Python, przez Internet.

Python steruje Minecraftem

To zdjęcie powyżej to moje biurko w domu, gdzie do monitora podłączyłem RaspberryPi (przypomnę – komputerek z procesorem Arm wyposażony w system operacyjny Linux i oprogramowanie Minecraft w wersji darmowej od Microsoftu), a na laptopie obok napisałem kod w Pythonie, który łączy się z Raspberry przez sieć i wysyła komunikaty na ekran Minecrafta. Oczywiście, mogę również w ten sposób budować różne bloki w świecie Minecrafta. To naprawdę ciekawa zabawa, a przykładowy kod realizujący wypisanie komunikatu wcale nie jest trudny:

import minecraft, block
# tworzymy połączenie i obiekt mc, który przetrzymuje wszystkie informacje
mc = minecraft.Minecraft.create('192.168.1.17')
mc.postToChat("Hello - tu Adam")

Wyobraźcie sobie, że uczniowie piszą funkcje realizujące sortowanie bąbelkowe, a sortowaniu ulegają kolorowe klocki, a zadaniem programisty jest stworzenie takiego kodu, który losowo ustawione klocki posortuje w jak najkrótszej ilości kroków.

Ja staram się zintegrować bibliotekę mcpi, która realizuje te połączenia, z platformą RobotGame, aby walki robotów, o których pisałem wcześniej, mogły rozgrywać się w scenerii Minecrafta.

Pierwsze próby już za mną – co prawda miałem tylko trochę czasu rano na te działania, ale będę jeszcze wymyślał, a z Wami dzielił się moimi postępami. Poniżej krótkie video (nagrane moim telefonem, więc niezbyt rewelacyjne) pokazujące, że to naprawdę działa.


Adam Jurkiewicz – haker edukacji, absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python.
Trener technologii Web 2.0 ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop – remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich.
Prelegent oraz prowadzący warsztaty dla nauczycieli w trakcie wielu konferencji edukacyjnych, m.in: Od Becika Każdy Klika w Kołobrzegu, K@SSK w Nowym Tomyślu, Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Pracowni Szkolnych w Mrozach, Nowoczesne Technologie dla Edukacji w Radomiu.
Współpracownik Fundacji Wolnego i Otwartego Oprogramowania, w projekcie „Strategie Wolnych i Otwartych Implementacji” twórca części scenariuszy mechatronicznych zajęć pozalekcyjnych z użyciem oprogramowania Scratch i mikrokontrolerów kompatybilnych z Arduino oraz ekspert ds. systemów i współtwórca systemu operacyjnego Szkolny Remiks Uczniowski.
Współpracownik Fundacji Interkl@sa, w projekcie „E-Pasj@ – nowoczesne nauczanie” ekspert ds. otwartego oprogramowania edukacyjnego. Prowadzi spotkania edukacyjne z nauczycielami w całym kraju.
Współpracownik Centrum Edukacji Obywatelskiej, w projekcie „Koduj z Klasą” ambasador i trener nauczycieli w zakresie języka programowania Python.
Propagator Wolnego i Otwartego Oprogramowania, otwartej cyfrowej mapy OpenStreet Map i wszelkich „otwartych” rozwiązań. Prywatnie – miłośnik szant, stateczny mąż i ojciec, zwariowany nauczyciel młodzieży, jeśli tylko ma okazję.

Adam Jurkiewicz
Jestem w:
Podoba się? Podziel się z innymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.