Czy chcemy, aby nasza młodzież kształciła się w kierunkach infotechnicznych? Czy chcemy, aby potrafiła radzić sobie z internetem rzeczy, który tuż tuż, już za chwileczkę- stanie się faktem? Co nauczyciele mogą pokazywać i czego nauczać? Zapraszam do dyskusji…
W ciągu kilku ostatnich lat miałem okazję prowadzić warsztaty dla nauczycieli z użyciem zestawów mechatronicznych opartych o projekt Open Hardware – czyli układu, który nie posiada patentów. Brak patentów ma ogromne znaczenie dla edukacji, gdyż nie jest ograniczony żadnymi regułami – można używać go w dowolny sposób i w dowolnym celu. Moim zdaniem to ważne – Wolność słowa i wolność ekspresji (także poprzez wolność w konstruowaniu) to wartości, jakie warto wpajać młodym ludziom na różnych etapach ich rozwoju.
Dzisiaj dodatkowo przeprowadziłem małe warsztaty dla uczniów klas piątych i szóstych szkoły podstawowej, właśnie z wykorzystaniem modułów AbiDuino – opartych o kontroler serii Arduino Uno R3.
Zajęcia odbyły się w ramach Togodnia Kodowania organizowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej, gdzie w projekcie Koduj z Klasą jestem jednym z ambasadorów języka Python.
Zajęcia odbyły się w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 7 na warszawskim Bemowie, jeśli kogos interesują szczegóły to proszę kontaktować się z paniami, które były obecne z uczennicami i uczniami:
- Maria Wołowiec
- Anna Kawa
Sala informatyczna, w której odbyły się zajęcia, pozostaje pod opieką nauczycieli:
- Jarosława Szaciłło
- Danuty Dziadyk-Szczepińskiej
Prowadzą stronę, na której można przeczytać równiez informację o zajęciach. Dodam, że komputer nauczycielski jest wyposażony w system operacyjny Linux FREE_Desktop, więc jest gotowy od razu na działania z modułami AbiDuino, posiada pełne oprogramowanie Scratch dla Arduino i dzięki temu zajęcia mogły przebiegać bardzo sprawnie.
Dzieci były bardzo zainteresowane, zangażowane. Oczywiście znowu okazało się, że dziewczynki są dużo bardziej dokładne w pracy z układami mechatronicznymi.
Jak przeprowadziłem taką lekcję? Przede wszystkim schemat połączeń kabelków – to najważniejsze, bo jeśli kabelki nie będą połączone dokładnie, niestety diody nie będą świeciły, i nie będzie FUN 😉
Dzięki temu, że projekt pokazuje dokładnie, jak poprowadzić kabelki, to spokojnie udało się każdemu przygotować odpowiedni układ.
A zapewniem, że zapał był, próby różne były, zabawa była przednia.
Następnie czas na programowanie – ponieważ działaliśmy z młodymi ludźmi, więc wybrałem jako środowisko programistyczne Scratch – w wersji specjalnej dla współpracy z modułami Arduino – S4A.
To środowisko pozwala nawet najmłodszym programować układy mechatroniczne. Nie posiada wszystkich możliwości „zwykłego” Arduino IDE (opartego o język Proccesing), ale dla większości prostych zastosowań jest w zupełności wystarczające.
Jeśli interesują Was materiały dydaktyczne do prowadzenia zajęć, są dostępne ZA DARMO dla każdego na mojej stronie
Program SWOI został wykonany przez Fundację Wolnego i Otwartego Oprogramowania, a ja miałem zaszczyt uczestniczyć w tym projekcie i trochę przyczynic się do jego sukcesu.
Zachętam wszystkich do zapoznania się z tą publikacją i do próbowania mechatroniki.
Adam Jurkiewicz – haker edukacji, absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python.
Trener technologii Web 2.0 ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop – remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich.
Prelegent oraz prowadzący warsztaty dla nauczycieli w trakcie wielu konferencji edukacyjnych, m.in: Od Becika Każdy Klika w Kołobrzegu, K@SSK w Nowym Tomyślu, Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Pracowni Szkolnych w Mrozach, Nowoczesne Technologie dla Edukacji w Radomiu.
Współpracownik Fundacji Wolnego i Otwartego Oprogramowania, w projekcie „Strategie Wolnych i Otwartych Implementacji” twórca części scenariuszy mechatronicznych zajęć pozalekcyjnych z użyciem oprogramowania Scratch i mikrokontrolerów kompatybilnych z Arduino oraz ekspert ds. systemów i współtwórca systemu operacyjnego Szkolny Remiks Uczniowski.
Współpracownik Fundacji Interkl@sa, w projekcie „E-Pasj@ – nowoczesne nauczanie” ekspert ds. otwartego oprogramowania edukacyjnego. Prowadzi spotkania edukacyjne z nauczycielami w całym kraju.
Współpracownik Centrum Edukacji Obywatelskiej, w projekcie „Koduj z Klasą” ambasador i trener nauczycieli w zakresie języka programowania Python.
Propagator Wolnego i Otwartego Oprogramowania, otwartej cyfrowej mapy OpenStreet Map i wszelkich „otwartych” rozwiązań. Prywatnie – miłośnik szant, stateczny mąż i ojciec, zwariowany nauczyciel młodzieży, jeśli tylko ma okazję.
Zdobywca wyróżnienia Listy 100 Szerokiego Porozumienina Rzecz Umiejętności Cyfrowych Polsce w latach 2017, 2020 i 2021, członek zarządu Szkolnej Sekcji Informatyki przy Polskim Towarzystwie Informatycznym. Trener języka programowania Python, robotyki, mechatroniki, technologii komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych oraz oprogramowania OpenSource.
Autor książki „Python 3. Projekty dla początkujących i pasjonatów” wydanej przez Helion Edukacja.
Współautor treści z języka Python w projekcie E-Podręczniki do kształcenia ogólnego dla klas ponadgimnazjalnych. Współautor książki "Koduj w Pythonie - tworzymy grę przygodową" oraz publikacji "ENIGMA - Poznaj zagadkę Enigmy, tworząc grę przygodową w Pythonie" wydanych przez Fundację Rozwoju Edukacji Cyfrowej.
- Czy chcemy być „na szmyczy” korporacji? - 31 lipca 2023
- WordPress w edukacji – jak uczyć kompetencji w bezpieczny sposób. - 3 lutego 2023
- Prezent świąteczny – FREE-SERWER - 2 grudnia 2022
2 odpowiedzi na “Mechatronika w naszych szkołach – czy warto?”
[…] https://superbelfrzy.edu.pl/linux-i-wioo/mechatronika-w-naszych-szkolach-czy-warto/ […]
Czemu w schemacie na zdjęciu z fritzing gdzie jest pokazane połączenie diod do arduino nie ma opornikow(rezystorow)?
Diody w takim wypadku będą świeciły przez chwilę a potem skończą swój żywot. Czy czegoś nie rozumiem😕???