Bycie Superbelfrem to chyba stan umysłu, a właściwie ciągła potrzeba dzielenia się swoimi pasjami z innymi. Jestem na urlopie (całe 4 dni), a i tak w tym czasie za namową koleżanki prowadzę warsztaty z mechatroniki i programowania dla uczniów klasy 5 i 6 szkoły w Wejherowie (http://www.zso2wejherowo.pl/szkola-podstawowa). Dlaczego o tym piszę? W sumie takich lekcji przeprowadziłem już wiele, wielokrotnie też o tym pisałem. Ale chciałbym podzielić się odkrytą programistką, Olą – dziewczyna ma zadatki na naprawdę niezłą koderkę.
Oczywiście jak zwykle pokazuję układy oparte o Arduino – budujemy z dzieciakami układ sygnalizacji świateł drogowych – ja pokazuje im schemat, one podłączają kabelki, diody.
Potem zaczynamy programować. W systemie Linux FREE_Desktop mam to tak ładnie przygotowane, że AbiDuino są od razu widoczne w oprogramowaniu Snap4arduio. Jeśli chcecie sobie pobrać to za darmo, w pełni legalnie – to tworzę dla każdego: http://wiki.cyfrowaszkola.waw.pl/doku.php/public:fd:install_iso
Potem szybko już tworzyliśmy kod oprogramowania (a właściwie blokowy schemat działania). Tutaj trochę im pomagałem, ale w większości pracowali samodzielnie. Stworzyliśmy taki algorytm, który powodował ładne świecenie się diód w kolejności:
* czerwona
* żółta
* zielona
I cóż, to już koniec 45 minutowej lekcji, czasu nie ma zbyt wiele, potem kolejna klasa przerabiała to samo.
Na koniec jak zwykle proszę dzieciaki o wspólne selfie, i pytam się, czy taką informatykę lubią – jak sadzicie, co odpowiadali?
Nie będzie nagród za prawidłowe odpowiedzi.
I na koniec o naszej Oli – ona w trakcie pracy nie tylko samodzielnie wymyśliła, jak świecą się światła na skrzyżowaniu (zastanówcie się, czy wy wiecie), lecz także to zaprogramowała. Poprosiłem o ocenę Celującą dla niej z informatyki – takie talenty trzeba łowić. a przyszłość wróżę jej z Pythonem lub innym językiem programowani 😉
Kto chce obejrzeć jej wstępny projekt – oto video.
Adam Jurkiewicz – haker edukacji, absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python.
Trener technologii Web 2.0 ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop – remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich.
Prelegent oraz prowadzący warsztaty dla nauczycieli w trakcie wielu konferencji edukacyjnych, m.in: Od Becika Każdy Klika w Kołobrzegu, K@SSK w Nowym Tomyślu, Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Pracowni Szkolnych w Mrozach, Nowoczesne Technologie dla Edukacji w Radomiu.
Współpracownik Fundacji Wolnego i Otwartego Oprogramowania, w projekcie „Strategie Wolnych i Otwartych Implementacji” twórca części scenariuszy mechatronicznych zajęć pozalekcyjnych z użyciem oprogramowania Scratch i mikrokontrolerów kompatybilnych z Arduino oraz ekspert ds. systemów i współtwórca systemu operacyjnego Szkolny Remiks Uczniowski.
Współpracownik Fundacji Interkl@sa, w projekcie „E-Pasj@ – nowoczesne nauczanie” ekspert ds. otwartego oprogramowania edukacyjnego. Prowadzi spotkania edukacyjne z nauczycielami w całym kraju.
Współpracownik Centrum Edukacji Obywatelskiej, w projekcie „Koduj z Klasą” ambasador i trener nauczycieli w zakresie języka programowania Python.
Propagator Wolnego i Otwartego Oprogramowania, otwartej cyfrowej mapy OpenStreet Map i wszelkich „otwartych” rozwiązań. Prywatnie – miłośnik szant, stateczny mąż i ojciec, zwariowany nauczyciel młodzieży, jeśli tylko ma okazję.
Zapisz
Zapisz
Zapisz
Zapisz
Zdobywca wyróżnienia Listy 100 Szerokiego Porozumienina Rzecz Umiejętności Cyfrowych Polsce w latach 2017, 2020 i 2021, członek zarządu Szkolnej Sekcji Informatyki przy Polskim Towarzystwie Informatycznym. Trener języka programowania Python, robotyki, mechatroniki, technologii komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych oraz oprogramowania OpenSource.
Autor książki „Python 3. Projekty dla początkujących i pasjonatów” wydanej przez Helion Edukacja.
Współautor treści z języka Python w projekcie E-Podręczniki do kształcenia ogólnego dla klas ponadgimnazjalnych. Współautor książki "Koduj w Pythonie - tworzymy grę przygodową" oraz publikacji "ENIGMA - Poznaj zagadkę Enigmy, tworząc grę przygodową w Pythonie" wydanych przez Fundację Rozwoju Edukacji Cyfrowej.
- Czy chcemy być „na szmyczy” korporacji? - 31 lipca 2023
- WordPress w edukacji – jak uczyć kompetencji w bezpieczny sposób. - 3 lutego 2023
- Prezent świąteczny – FREE-SERWER - 2 grudnia 2022