Od dzisiaj wiem już, że po zajęciach nie pytam się młodzieży, czy było ciekawie,
tylko czy zrobimy sobie selfie?
Dlaczego? Otóż….Dzisiaj prowadziłem zajęcia z mechatroniki w Zespole Szkół Publicznych im. Jana Pawła II w Łazach. 2 grupy dzieci z piątej klasy podstawówki oraz pierwszej gimnazjum. Jak zwykle w takich zajęciach zacząłem od omówienia sposobu działania świateł sygnalizatora na skrzyżowaniu, potem pokazałem im schemat połączeń, jaki mają do wykonania.
Schemat połączeń przygotowałem dzięki aplikacji Fritzing Arduino Editor.
Krótko wytłumaczyłem, jak zbudowana jest płytka prototypowa, co dzięki niej uzyskujemy, i po prostu powiedziałem – zróbcie teraz tak, jak na schemacie. Dzieciaki raźno zabrały się do pracy.
Jak tylko kabelki były gotowe, przeszliśmy do etapu programowania. Tutaj chciałbym przypomnieć, że dzięki możliwościom, jakie daje nam Open Source, jestem w stanie przygotować kompletny system operacyjny wraz ze wszystkimi aplikacjami, jakie są niezbędne do zajęć, w postaci Pendrive, z którego można uruchomić komputer.
Polecam każdemu, kto chce się zapoznać – FREE_Desktop – wolnościowy system operacyjny, darmowy i legalny.
A na zajęciach używaliśmy Scratch dla Arduino – jest to specjalna wersja środowiska Scratch 1.4, przystosowana do współpracy z płytkami rodziny Arduino UNO R3. Oczywiście to również jest Open Source.
Pierwsze okrzyki radości pojawiły się w momencie, kiedy okazało się, że można zapalać i gasić diody sterując rzeczywistością z komputera – to jest ta chwila, kiedy zaczynają się okrzyki: hurra!, wow!, o jejku 😉 Ten moment lubię najbardziej. Później wszystko biegnie coraz szybciej. Dzieci, dla których środowisko Scratch jest przyjazne, z łatwością tworzą kod, który steruje diodami. Oto krótki film wykonany przez nauczyciela Jacka Tuzinka.
Dzieci szczęśliwe, mam nadzieję, że wyniosły z lekcji nowe umiejętności i wiedzę. A na koniec – selfie.
Myślę, że miny świadczą za 1000 słów.
Zdobywca wyróżnienia Listy 100 Szerokiego Porozumienina Rzecz Umiejętności Cyfrowych Polsce w latach 2017, 2020 i 2021, członek zarządu Szkolnej Sekcji Informatyki przy Polskim Towarzystwie Informatycznym. Trener języka programowania Python, robotyki, mechatroniki, technologii komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych oraz oprogramowania OpenSource.
Autor książki „Python 3. Projekty dla początkujących i pasjonatów” wydanej przez Helion Edukacja.
Współautor treści z języka Python w projekcie E-Podręczniki do kształcenia ogólnego dla klas ponadgimnazjalnych. Współautor książki "Koduj w Pythonie - tworzymy grę przygodową" oraz publikacji "ENIGMA - Poznaj zagadkę Enigmy, tworząc grę przygodową w Pythonie" wydanych przez Fundację Rozwoju Edukacji Cyfrowej.
- Czy chcemy być „na szmyczy” korporacji? - 31 lipca 2023
- WordPress w edukacji – jak uczyć kompetencji w bezpieczny sposób. - 3 lutego 2023
- Prezent świąteczny – FREE-SERWER - 2 grudnia 2022