W Podstawie programowej dotyczącej informatyki (ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 27 sierpnia 2012 r. – Dz.U.2012.977 w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół) możemy przeczytać:
Dla II Etapu Edukacyjnego (klasy 4-6)
5. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera. Uczeń:
1) za pomocą ciągu poleceń tworzy proste motywy lub steruje obiektem na ekranie;
[…]
Zalecane warunki i sposób realizacji:
Na III etapie edukacyjnym dopuszcza się wprowadzenie języka programowania, takiego jak Logo lub Pascal, które mają duże walory edukacyjne i mogą służyć kształceniu pojęć informatycznych.
No dobrze, tyle suchego tekstu z rozporządzenia, a teraz chciałbym przejść do meritum. Dzisiaj pragnę przybliżyć wszystkim różnorakie oprogramowanie, które możemy wykorzystywać na lekcjach informatyki. Kilka ładnych lat temu mój starszy syn (dziś już pełnoletni) w szkole podstawowej uczył się LOGO. Wówczas używany był program „Logomocja” – który posiada wiele szkół. W przyszłym roku mój młodszy syn również dojdzie do momentu, kiedy będzie się uczył języka LOGO w szkole. Ciekaw jestem, czy będzie to ta sama Logomocja, czy może coś innego…. A co może być to co innego? Czy ktokolwiek zna inne oprogramowanie, a może w ogóle inne języki programowania wprowadzić?
Przecież podstawa programowana nie narzuca żadnego konkretnego rozwiązania. Jedynie „zaleca język taki jak Logo”. Więc może coś innego?
Na początku pozostańmy przy naszym LOGO – to dosyć prosty język programowania, oparty na języku LISP, dużo bardziej skomplikowanym.
Oba języki programowania powstały w MIT. Wspomniana już przeze mnie Logomocja to zamknięte oprogramowanie firmy Imagine; to duży problem, gdyż nawet próby wykupienia przez pewną jednostkę samorządową kodów źródłowych od tej firmy zakończyły się niepowodzeniem – a jednostka ta miała zamiar nawet rozbudowywać to oprogramowanie. Ale mamy do dyspozycji jeszcze kilka innych, ciekawych projektów. Jednym z nich jest Berkeley Logo (UCBLogo) – zresztą jest ono dopuszczone jako równoważne środowisko dla konkursu miniLogia, organizowanego przez OEIIZK w Warszawie. UCB jest dostępna dla systemów Linux, Windows, MacOS. To środowisko z dostępnym kodem źródłowym, zatem każdy może dostosować je do swoich potrzeb.
Jednym ze środowisk, które chciałbym przedstawić, jest KTurtle – to Wolne i otwarte oprogramowanie, dostępne dla systemu Linux. Jest to część projektu KDE EDU APPS (Aplikacje Edukacyjne dla środowiska KDE). To bardzo przyjazne i funkcjonalne środowisko.
Posiada różne ciekawe funkcje, np. wskazywanie kierunku i przekształcanie go na komendę.
Napisane przez nas programy możemy zapisać do ponownego wykorzystania, możemy zapisać obrazek w postaci PNG, SVG, możemy również wygenerowac stronę HTML. Co ciekawe, możemy w ustawieniach środowiska wybrać, czy chcemy posługiwac się angielskimi nazwami komend LOGO, czy też polskimi.
Ponadto w linuksie dostępne jest też Turtle ART; zostało stworzone dla projekctu OLPC – a ponieważ to czysty Linux ze specjalnym środowiskiem graficznym, a Turtle ART to Wolne i Otwarte Oprogramowanie, więc nie było żadnych problemów z tym, aby przenieść to oprogramowanie do „zwykłego” środowiska X-Windows w systemie Linux.
Oprócz języka programowania LOGO mamy również Scratch – to świetne środowisko do nauki programowania, które bije aktualnie rekordy popularności. Może być idealnym środowiskiem własnie do nauki programowania młodych ludzi. Działa w systemach Linux, Windows, MacOS. To również BEZPŁATNE i LEGALNE środowisko, zatem uczniowie w szkole, w domu – mogą mieć bez żadnych opłat to samo – mogą uczyć się i bawić bez żadnych problemów.
Co ważne – każdy może opracowany przez siebie program w Scratchu umieścić na specjalnym portalu z grami – w ten sposób tworzy się społeczność i bogate repozytorium gotowych przykładów do nauki.
Ponadto jest jeszcze Python – również bardzo popularny język programowania, na jego podstawie powstał nawet specjalny Framework „Django”, do szybkiego tworzenia portali internetowych. Do tworzenia aplikacji w języku Python możemy używać specjalnego środowiska SPE, które jest dostępne dla systemów Linux, MacOS, Windows.
No dobrze, teraz zapewne ktoś się zapyta – ale po co to wszystko piszesz?
Otóż piszę to, aby uzmysłowić wszystkim kilka ważnych rzeczy:
- Wszystkie opisywane przeze mnie narzędzia (oprócz nieszczęsnej Logomocji) to oprogramowanie LEGALNE i BEZPŁATNE, dostępne dla wszystkich wraz z kodem źródłowym na otwartych licencjach, każdy może z nich legalnie korzystać, są dostępne dla systemu Linux
- W ostatnich czasach obserwuję tendencje do tego, aby w edukacji wykorzystywać programy w modelu OpenSource (a więc Wolne i Otwarte Oprogramowaie); to bardzo słuszny kierunek – dzięki temu nie budujemy barier, a raczej budujemy możliwości…
- Jeśli ktokolwiek chce, wszystko, o czym piszę, może z łatwością spróbować i wykorzystywać – LEGALNIE…
Być może w przyszłości, dzieci będą uczyły się jeszcze innych języków programowania lub środowisk, których nie ma lub nie są znane – aplikacje oparte o JavaScript i HTML5 dzisiaj są uznawane za nowoczesne, ale kto wie, co będzie jutro? Zresztą, w kolejnych artykułach, opiszę kilka ciekawych środowisk programowania, które poznałem ostatnio.
A jeśli zapytacie się teraz – ile to kosztuje?
Odpowiem – nic; to jest BEZPŁATNE.
Dla wszystkich.
To LEGALNE, BEZPŁATNE oprogramowanie.
No to teraz ostatni krok – chcecie spróbować? Wpiszcie w dowolną wyszukiwarkę frazę „Szkolny Remiks Uczniowski”. Specjalnie nie podam tu konkretnej strony, aby nie było reklamy.
Podam tylko link do wyszukiwania :
https://startpage.com/do/search?q=FREE_Desktop&l=polski – wystarczy kliknąć.
A wyszukiwarka, której używam, to ulepszony, nowy sposób wyszukiwania via Google – o tym napisze w kolejnym artykule….
Adam Jurkiewicz
Aktualizacja z ostatniej chwili….
Właśnie kolega Superbelfer podał link do ciekawego artykułu na portalu Dobreprogramy, dzięki któremu dowiedziałem się, że własnie zaistniał arcyciekawy projekt na Kikstarterze o nazwie Hello Ruby. To książka dla dzieci…. ale przytoczę tu fragment z artykułu:
Ruby nie lubi, kiedy ktoś jej mówi jak coś zrobić – sama chce poznać proces, który doprowadzi ją do celu. Jej znajomi są psotnikami – androidy to bałaganiarze, pantera nie chce się bawić z innymi dziećmi, zaś pingwiny, mimo iż mądre, są często ciężkie do zrozumienia.
Więc może będziemy uczyć programowania w Rubym? Do tego też przyda się odpowiednie środowisko.
Geany to nie tylko środowisko dla Ruby; z powodzeniem może być używane dla innych języków programowania, jak C, Java, JavaScript, PHP, HTML, CSS, Python, Perl, Ruby, Pascal i Haskell.
Linki do Ciekawych stron
- LOGO – https://pl.wikipedia.org/wiki/Logo_%28j%C4%99zyk_programowania%29
- LISP – https://pl.wikipedia.org/wiki/Lisp
- Imagine – https://pl.wikipedia.org/wiki/Imagine_%28%C5%9Brodowisko_programistyczne%29
- UCB – http://www.cs.berkeley.edu/~bh/logo.html
- miniLogia – http://minilogia.oeiizk.waw.pl/
- Kturtle – http://edu.kde.org/kturtle/
- KDE-EDU – http://edu.kde.org/
- Turtle ART – http://wiki.laptop.org/go/Turtle_Art
- OLPC – https://pl.wikipedia.org/wiki/OLPC_XO-1
- Scratch – https://pl.wikipedia.org/wiki/Scratch_%28j%C4%99zyk_programowania%29
- Python – https://pl.wikipedia.org/wiki/Python
- Django – https://pl.wikipedia.org/wiki/Django_%28informatyka%29
- SPE – https://pl.wikipedia.org/wiki/Stani%27s_Python_Editor
- Geany – https://pl.wikipedia.org/wiki/Geany
Zdobywca wyróżnienia Listy 100 Szerokiego Porozumienina Rzecz Umiejętności Cyfrowych Polsce w latach 2017, 2020 i 2021, członek zarządu Szkolnej Sekcji Informatyki przy Polskim Towarzystwie Informatycznym. Trener języka programowania Python, robotyki, mechatroniki, technologii komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych oraz oprogramowania OpenSource.
Autor książki „Python 3. Projekty dla początkujących i pasjonatów” wydanej przez Helion Edukacja.
Współautor treści z języka Python w projekcie E-Podręczniki do kształcenia ogólnego dla klas ponadgimnazjalnych. Współautor książki "Koduj w Pythonie - tworzymy grę przygodową" oraz publikacji "ENIGMA - Poznaj zagadkę Enigmy, tworząc grę przygodową w Pythonie" wydanych przez Fundację Rozwoju Edukacji Cyfrowej.
- Czy chcemy być „na szmyczy” korporacji? - 31 lipca 2023
- WordPress w edukacji – jak uczyć kompetencji w bezpieczny sposób. - 3 lutego 2023
- Prezent świąteczny – FREE-SERWER - 2 grudnia 2022